بازدید نماینده یونسکو از کاروانسرای دیرگچین قم

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از بازدید نماینده یونسکو از کاروانسرای دیرگچین معروف به مادر کاروانسرای‌های ایران خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بازدید نماینده یونسکو از کاروانسرای دیرگچین قم
شناسه : 41628 | انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲   پرینت

به‌گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در بازدید حسام مهدی نماینده یونسکو و محمدحسین طالبیان مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کاروانسرای دیرگچین در استان قم اظهار کرد: این سفر به منظور ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال پیگیری است، انجام شد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: این مسئله جایگاه مهم کاروانسراهای قم به‌ویژه کاروانسرای بزرگ دیرگچین را نشان می‌دهد و در صورت ثبت جهانی این مجموعه کاروانسراها در فهرست جهانی یونسکو، فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از کاروانسرای مذکور به دست می‌آید.

ارجمندی با بیان این‌که قدمت کاروانسرای دیرگچین به دوره ساسانیان می‌رسد، ادامه داد: این کاروانسرا، در ایران دوره اسلامی نیز به خصوص در زمان سلجوقیان و بعدها در دوره صفویه و قاجاریه نیز به حیات اقتصادی و اجتماعی خود ادامه داد.

او با اشاره به اینکه در زمان اردشیر بابکان سر سلسله پادشاهی ساسانیان از این بنا به عنوان دژی مستحکم استفاده می‌شد، افزود: در دوره اسلامی کاربری این بنا تغییر و به کاروانسرا تبدیل شد تا پناه و مأمن مسافران باشد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم به وجه‌تسمیه کاروان‎سرای دیرگچین به عنوان مادر کاروان‎سراهای ایران اشاره کرد و گفت:«در این کاروانسرا با مجموعه‌ گسترده‌ای از خدمات و امکانات مانند، حمام، آسیاب و مسجد برای برطرف کردن مایحتاج مسافران مواجه هستیم، این همه امکانات به اضافه موقعیت خاص و راه ارتباطی آن، باعث شده که کاروانسرای دیرگچین به مادر کاروانسراهای ایران معروف شود.

نوشته های مشابه
سفرنامه‌نویسی ساده نیست/ خط قرمزها را می‌شناسم/ فعلاً برنامه‌ای برای ساخت رادیو هفت ندارم
تفاوت‌های فرهنگی ایران و ژاپن/ ایرانی‌ها شادند ژاپنی‌ها پر کار!
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.