قبولی اعمال در اسلام به کثرت نیست

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه خداوند در سوره ملک می‌فرماید ما عمل نیکو می‌خواهیم نه عمل زیاد، گفت: در اسلام عمل به کثرت نیست، مهم این است که کار برای خدا باشد؛ احمدبن هلال ۵۱ سفر حج رفت و آخر عمرش منحرف شد و مورد نکوهش امام زمان(عج) قرار گرفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
قبولی اعمال در اسلام به کثرت نیست
شناسه : 38318 | انتشار : ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در محفل سخنرانی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به جایگاه حج در دین اسلام به آیه ۱۹۵ سوره بقره در رابطه با برپا داشتن حج و عمره اشاره کرد و گفت: سه ماه شوال، ذی‌القعده و ذی‌الحجه ماه‌های حج است زیرا اعمال حج در این سه ماه واقع می‌شود.

وی با بیان اینکه حج یادگار حضرت ابراهیم(ع) است، گفت: ایشان و حضرت اسماعیل(ع) وقتی کعبه را بنا کردند چند دعا کردند که خدایا این کار را از ما قبول کن، ما را تسلیم خود قرار بده و مناسک حج را به ما بیاموز و در روایات داریم که مسلمانان نباید بگذارند که خانه خدا خلوت شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایات داریم که تا زمانی که کعبه برپا است دین حفظ می‌شود، گفت: همیشه در طول تاریخ سرپرستی خانه خدا با افراد ناصالح بوده ولی در همان زمان‌ها ائمه ما حج می‌رفتند زیرا این سفر باعث قوام و تقویت دین و اتحاد مسلمانان است و به همین جهت خدا این مانور را در چند روز قرار داده است.

وی ادامه داد: ما سه نوع حج داریم؛ حج تمتع مخصوص افرادی است که از مکه به اندازه ۹۶ کیلومتر دور هستند، دوم حج اِفراد است که مخصوص اهالی مکه است و سوم حج عمره است که در طول سال انجام می‌شود و مخصوص ماه‌های حج نیست.

رفیعی اولین نکته آیه ۱۹۵ سوره بقره را این دانست که حج و عمره برای خداست و گفت: حج یک سفر تفریحی و با نیات غیر خدایی نیست بلکه حج فقط باید برای خدا باشد و با اخلاص انجام شود و از علامت اخلاص این است که انسان منتظر تشویق دیگران نیست، از ملامت دیگران ناراحت نمی‌شود و شرایط روی او اثر نمی‌گذارد.

وی اظهار کرد: امام حسن علیه السلام ۲۵ سفر پیاده به حج رفتند و سیوطی که از علمای اهل سنت است می گوید در حالی ایشان پیاده به حج می‌رفتند که مرکب هم بود ولی ایشان با پای زخمی و با تحمل سختی‌های سفر به حج مشرف می‌شدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در اسلام عمل به کثرت نیست، گفت: احمدبن هلال ۵۱ سفر حج رفت و آخر عمرش منحرف شد و مورد لعن امام قرار گرفت؛ خداوند در سوره ملک می‌فرماید ما عمل نیکو می‌خواهیم نه عمل زیاد بنابراین مهم این است که کار برای خدا باشد.

وی افزود: دومین نکته آیه ۱۹۵ سوره بقره این است که اگر به هر دلیلی انسانی که مُحرِم شده نتوانست حج را به‌جا آورد باید همان‌جا یک قربانی بدهد و بعد از آن سر بتراشد و از احرام خارج شود و اگر کسی به خاطر مریضی نتواند سر بتراشد باید کفاره بدهد که یا روزه بگیرد یا صدقه بدهد و این احکام برای افرادی است که اهل مکه نیستند و حج تمتع به‌جا می‌آورند.

رفیعی ادامه داد: در آیات بعدی خداوند می‌فرماید ایام حج فقط همان سه ماه است و در حال احرام نباید با همسر ارتباط داشت و نباید گناه کرد و قسم خورد و در ادامه می‌گوید که تقوا داشته باشید زیرا بهترین توشه تقواست.

وی، تقوا را از منظر اسلام به معنی خویشتن‌داری، اراده ترک گناه، پلیس درونی و خود مدیریتی دانست و گفت: تقوا با تمرین برای انسان حاصل می‌شود و خداوند در قرآن یکی از فلسفه‌های وجوب روزه را تقویت تقوا در انسان عنوان کرده است زیرا اگر تقوا در انسان نهادینه شد، او را بیمه می‌کند.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.