بازگشایی باغ پرندگان قم منع قانونی ندارد

مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه باغ پرندگان قم به‌صورت عمومی بهره برداری نشده و فعالیت آن بیشتر جنبه آزمایشی داشت، گفت: در صورت رفع دغدغه‌های زیست محیطی و بهداشتی موجود، امکان بازگشایی باغ پرندگان وجود دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بازگشایی باغ پرندگان قم منع قانونی ندارد
شناسه : 36967 | انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت آغاز هفته محیط زیست برگزار شد، با اشاره به‌برنامه‌ریزی شهرداری قم برای بازگشایی باغ پرندگان، گفت: در صورت رفع دغدغه‌های زیست محیطی و بهداشتی موجود، باغ پرندگان قم قابلیت بهره برداری مجدد دارد.

وی تصریح کرد: موضوع باغ پرندگان، باغ وحش و مراکز نگهداری حیوان‌ها همواره یک موضوع چالشی بوده و هر یک از مخالفان و موافقان آن، دلایل و توجیه‌های خاص خود را دارند که ‌می‌توان در یک فضای منطقی مورد بحث و بررسی گیرد.

مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه در قوانین و مقررات نه تنها منعی برای ایجاد باغ پرندگان نداریم، بلکه دستورالعملی نیز برای راه اندازی این مراکز ارائه شده است، گفت: برخی از مواقع کارهای خوبی نیز صورت می‌گیرد و باغ پرندگان به‌محلی برای تیمار پرندگان آسیب دیده تبدیل می شود و از این حیث می‌تواند مثبت باشد.

موسوی افزود: ولی برخی افراد می‌گویند، همه حیوان‌ها آزاد آفریده شدند و نمی‌توان آنها را در بند قرار داد و هر چند این استدلال از نظر فلسفی و منطقی درست است ولی به‌هر حال، مسئله نگهداری پرندگان و حیوان‌ها در قوانین و مقررات دیده شده‌است.

وی یادآور شد: در آذرماه سال ۹۹ باغ پرندگان قم به‌بهره برداری رسید ولی در بهمن‌ماه دچار شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد و طبق پروتکل‌های دامپزشکی تعدادی از پرندگان معدوم شدند.

مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه باغ پرندگان قم به‌صورت عمومی بهره برداری نشده و فعالیت آن در این ۲ ماه بیشتر جنبه آزمایشی داشت، افزود: شهرداری در حال حاضر برای بازگشایی باغ پرندگان قم، اقداماتی انجام می‌دهد.

موسوی در رابطه با شرایط بازگشایی باغ پرندگان قم تصریح کرد: از سوی محیط زیست و دامپزشکی استان دغدغه‌هایی بیان شده و اگر نگرانی‌ها برطرف شود، این امکان وجود دارد که باغ پرندگان با کمترین آسیب و بالاترین سطح استاندارد مورد بهره برداری قرار بگیرد و مردم قم از این سرمایه گذاری و فضای ایجاد شده منتفع و بهره مند شوند.

مدیرکل محیط زیست قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌عملکرد حفاظت محیط زیست استان در سال ۹۹ گفت: در این سال هزار مورد پایش از واحدهای صنعتی به‌صورت برنامه ریزی شده و یا سر زده در شب و همچنین روز صورت گرفته است.

وی، صدور ۴۰۰ مورد اخطاریه برای واحدهای صنعتی استان به‌دلیل تخلف‌های زیست محیطی را مورد توجه قرار داد و گفت: ۷۰۰ مورد استعلام جهت تأسیس و بهره برداری از واحدهای مختلف صنعتی نیز از اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام شده که با ۱۰ درصد از این استعلام‌ها به‌علت رعایت نکردن ضوابط و مقررات استقرار مخالفت کردیم.

موسوی با بیان اینکه مکان‌یابی پسماندهای ویژه و صنعتی استان از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بود، گفت: هم‌اکنون مکان مورد نظر برای احداث سایت پسماندهایی صنعتی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و کارهای اولیه آن نیز در حال انجام است.

وی، ایجاد یک بانک اطلاعاتی از واحدهای صنعتی استان برای راهگشایی مدیریت پسماندها را از دیگر فعالیت‌ها خواند و افزود: توسعه نواحی صنعتی استان از جمله اقدام‌های سال گذشته محیط زیست استان به‌شمار می‌آید و اولویت نخست ما استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی و ممانعت از پراکندگی این واحدها در سطح استان است.

مدیرکل محیط زیست قم ادامه داد: سال گذشته با ایجاد ناحیه صنعتی در منطقه بیدهند شهرستان کهک و همچنین توسعه چهار شهرک و ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، شهاب و قنوات موافقت کردیم، و امیدواریم به‌نتیجه برسد و زیرساخت‌های آنها نیز در اختیار واحدهای صنعتی قرار بگیرد.

موسوی، وجود گاراژهای ضایعاتی را یکی از معضل‌های زیست محیطی قم ذکر کرد و گفت: این موضوع در استان نهادینه و به‌مرکزیتی تبدیل شده و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مرکز جمع آوری ضایعات در قم است که به‌صورت غیر فنی و غیر علمی و بهداشتی ضایعات در آنها جمع آوری، تفکیک و بعضا سوزانده می‌شود.

وی ادامه داد: ساماندهی این واحدها سال قبل به‌اتفاق شهرداری در دستور کار قرار گرفت که شناسایی شدند و تلاش می‌کنیم در کارگروه مدیریت پسماند استان، گاراژهای پراکنده در سطح شهر تعیین تکلیف شوند تا در محدوده شهر نباشند، و نظارت بر آنها صورت گیرد و طبق ضوابط و مقررات در موردشان اعمال قانون کنیم.

مدیرکل محیط زیست قم، همچنین با اشاره به‌وضعیت هوای شهر قم در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: ۲۷۷ روز پاک و قابل قبول و ۸۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم مردم داشتیم و یک چهارم هوای قم به‌دلیل وجود گازها و گرد و غبار آلوده بوده که جای تأمل دارد.

موسوی بیان داشت: در سطح شهر قم سه ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا فعالیت می‌کند و تلاش‌مان برای افزایش این ایستگاه‌ها به‌نتیجه نرسید و به‌رغم قولی که در استان داده بودند، تأمین اعتبار حاصل نشد.

وی تصریح کرد: برای اینکه بانک اطلاعات دقیق‌تری داشته باشیم، حدود ۱۰ ایستگاه ثابت در سطح قم، شهرک پردیسان و محدوده شهر نیاز داریم.

مدیرکل محیط زیست قم همچنین گفت: در موضوع تخلف‌های شکار و صید، شکار و صید غیر مجاز ۷۰۰ قطعه پرنده و ۲ پستاندار شناسایی شد و ۶ شکارچی نیز در حین شکار دستگیر شدند.

موسوی ادامه داد: با حدود ۴۰۰ مورد تخلف‌های خرید و فروش گونه‌های جانوری نیز برخورد صورت گرفت که برخی از آنها منجر به‌تشکیل پرونده قضایی شد.

وی همچنین با اشاره به‌جدی شدن معضل ریزگردها در قم، تخصیص حق‌آبه‌های مورد نیاز استان را ضروری دانست و گفت: قم در انتهای حوضه آبخیز مرکزی قرار گرفته و منابع آبی آن از استان‌های دیگر تأمین می‌شود.

مدیرکل محیط زیست قم با بیان اینکه رودخانه‌های قم آورده چندانی ندارند، گفت: آورده رودخانه قره چای که از ساوه به سمت قم می‌آید صفر شده و حق آبه رودخانه قمرود نیز خیلی محدود است و تنها بخشی از آن تأمین می‌شود.

نوشته های مشابه
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
رویکرد نرم‌افزاری و اجتماعی برای برنامه راهبردی سوم شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.