امید به زندگی از آثار معادباوری است/ اعتقاد به قیامت مانع از دزدی و اختلاس می‌شود

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه کسی که به معاد باور دارد دست به دزدی و اختلاس نمی‌زند، گفت: اگر به معاد اعتقاد داشته باشیم هیچ‌گاه دیگر زندگی پوچ نخواهد شد و دروغ‌گویی وجود نخواهد داشت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
امید به زندگی از آثار معادباوری است/ اعتقاد به قیامت مانع از دزدی و اختلاس می‌شود
شناسه : 35716 | انتشار : ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز هم‌زمان با روز چهاردهم ماه مبارک رمضان در سلسله نشست‌های رسانه‌ای تفسیر قرآن کریم در حرم بانوی کرامت، اظهار کرد: بشر دارای حیات دنیوی و اخروی است و یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه اعتقادی، مبحث معاد است که از اعتقادات همه ادیان الهی است.

وی افزود: حدود هزار و ۵۰۰ آیه از قرآن کریم در خصوص معاد است و اصل باور به معاد که انسان یک حیات اخروی دارد جزو اعتقادات ماست.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دلایل عقلی بر اثبات و وجود معاد بسیار مهم است و همچنین اعتقاد به معاد می‌تواند راه گشای بسیاری از امور انسان‌ها در دنیا باشد.

رفیعی تأکید کرد: سه برهان کلیدی حکمت، عدالت و رحمت دلایل عقلی برای اثبات وجود معاد است چراکه خداوند موجودات مختلفی را بر اساس حکمت خداوندی خود خلق کرده و میلیون‌ها نوع حیوانات و گیاهان و…آفریده است به همین خاطر ریزش‌های فیض الهی بی‌نهایت است و یک موجود از میان مخلوقات، خلیفه الهی و احسن مخلوقات است که نامش انسان است و خداوند فرموده این خلقت‌ها عبث و بیهوده نیست و این اهداف خلقت خداوندی در دنیا تحقق پیدا نخواهد کرد و حکمت خداوند اقتضا می‌کند ادامه این عالم هستی در دنیای دیگری به نام معاد تجلی کند.

وی یادآور شد: بر اساس برهان عدالت، خداوند عادل است و در این دنیا جنایتکارانی مثل صدام و هیتلر که هزاران نفر را به قتل رسانده‌اند و در مقابل، انسان‌هایی همچون شهید سلیمانی و… به دنیا و مردم خدمت کردند و عدالت خداوند اقتضا می‌کند بین جنایتکاران و انسان‌های صالح فرق گذاشته شود چراکه مکافات در دنیا دارای محدودیت است و مکافات اصلی در معاد است.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: خداوند بر خود لازم کرده است که رحمت داشته باشد و در این دنیا تمام رحمت گسترده الهی متجلی نمی‌شود به همین خاطر رحمت واسعه الهی در معاد به گسترده‌ترین شکل فراهم می‌شود چون در دنیا انسان‌ها توان دریافت تمام رحمت واسعه الهی را ندارند.

رفیعی در ادامه گفت: جسم انسان در داخل قبر نابود خواهد شد و روح در قیامت به همین بدن برخواهد گشت که نمونه آن در همین دنیا جناب «عُزَیْر پیامبر» است که بعد از پوسیده شدن استخوان‌ها و… مجدداً بعد از ۱۰۰ سال زنده شد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی تأکید کرد: بهار طبیعت بعد از زمستان و خلقت نخستین مخلوقات همگی از دلایل اثبات معاد است که با کمی تفکر و تأمل می‌توان به وجود معاد اخروی باور پیدا کرد.

وی اظهار کرد: مفهوم بخشی به زندگی، حس مسئولیت گرایی، تحمل مصائب و سختی‌ها، سالم‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، روحیه خدمت‌گزاری، محرک بودن نسبت به عمل صالح و بازدارندگی از عمل زشت همگی از آثار و برکات معاد باوری است.

رفیعی در پایان گفت: اگر به معاد اعتقاد داشته باشیم هیچ‌گاه دیگر زندگی پوچ نخواهد شد، دروغ‌گویی وجود نخواهد داشت، کم‌فروشی نخواهیم کرد و اگر بدانیم صبر مصائب در قیامت اجر دارد همواره تحمل خواهیم کرد چراکه یاد معاد به انسان هدفمندی را آموزش می‌دهد و مانع از اختلاس و رشوه و… خواهد بود و باعث می‌شود به فقرا و مستمندان کمک مالی کنیم.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.