عوامل تطهیر انسان از نگاه قرآن

حجت‌الاسلام رفیعی به تشریح عوامل تطهیر انسان از نگاه قرآن پرداخت و گفت: اگر کسی از گناهان کبیره دوری کند گناهان صغیره گذشته او نیز بخشیده خواهد شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
عوامل تطهیر انسان از نگاه قرآن
شناسه : 35381 | انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز هم‌زمان با پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست‌های رسانه‌ای تفسیر سوره عنکبوت که در حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: محتوای آیه هفت سوره عنکبوت در برخی دیگر از آیات قرآن کریم نیز مورد تأکید قرار گرفته است؛ این آیه از عمل صالح و ایمان قلبی انسان‌ها صحبت می‌کند که گناهِ دارندگان عمل صالح و ایمان قلبی، پاک و پوشیده می‌شود و جزای نیکو و احسن به این افراد داده خواهد شد.

وی افزود: در عالم هستی و روابط اجتماعی، تخریب و تطهیر و همچنین احباط و تکفیر وجود دارد و این امکان وجود دارد گذشته خوبی، تخریب یا اینکه گذشته پراشتباهی احیا و تطهیر شود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در قرآن کریم گاهی کلمه «نُکَفّر» و گاهی «نُبَدِّل» ذکرشده است یعنی هم تعبیر تطهیر و هم تعبیر تبدیل وجود دارد و نشان‌دهنده این است که اعمالی، گذشته خراب انسان را اصلاح می‌کند که از آن‌ها به‌عنوان عوامل تطهیر و تبدیل یاد می‌شود.

رفیعی تأکید کرد: یکی از عوامل تطهیر و تبدیل ، «توبه» است که طبق آیات قرآن کریم این عمل باعث تطهیر گذشته خواهد شد به‌شرط اینکه همانند توبه نصوح حقیقی باشد.

وی یادآور شد: معاصی هم کبیره و هم صغیره هستند و از گناهان کبیره به کبائر یاد می‌شود و از صغیره نیز به «سیئه» و «لَمَم» تعبیر می‌شود و گناهانی که عذاب به دنبال دارد گناهان کبیره است مثل ربا، شرک، قتل، زنا و… اما گناهانی وجود دارند که کبیره نیستند و صغیره هستند و اگر کسی از کبیره دوری کند گناهان صغیره بخشیده خواهد شد و این به معنای این نیست که مجوز انجام صغیره باشد چراکه اصرار بر صغیره همانند انجام کبیره است.

رفیعی در ادامه گفت: اگر انسان از گناهان کبیره که دین آن‌ها را نهی کرده است همانند، غیبت، تمسخر، قتل، ربا و شرک دوری کند، خداوند گناهان کوچک و صغیره را خواهد بخشید و این امر باعث تطهیر انسان خواهد شد به همین علت «اجتناب از کبائر» دومین عامل تطهیر است.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل تطهیر، «اقامه نماز» است و بر اساس آیات و روایات، نماز حقیقی سیئات را از بین خواهد برد و تبدیل به حسنات خواهد کرد.

رفیعی در پایان گفت: بر اساس آیه هفت سوره عنکبوت، «ایمان» و «عمل صالح» از دیگر عوامل تطهیر انسان است.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.