لزوم پرهیز از فضولی در اموال مردم/ محبوبیت و عزت خریدنی نیست

شهر بیست/ حجت‌الاسلام رفیعی بر لزوم چشم‌پوشی از مال مردم تأکید کرد و گفت: چشم انسان نباید به دنبال حقوق و اموال مردم باشد و دائماً به فکر این باشد که دیگران از چه راهی درآمد دارند و فضولی در کار مردم کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
لزوم پرهیز از فضولی در اموال مردم/ محبوبیت و عزت خریدنی نیست
شناسه : 29109 | انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی که از بستر فضای مجازی و صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد اظهار کرد: نشانه قلب سلیم این است که ارزش‌ها را دوست دارد و از ضد ارزش‌ها متنفر و بیزار است.

وی افزود: وقتی قلبی از ظلم، دروغ و خیانت متنفر باشد نشان‌دهنده این است که این قلب سالم است و قلب سلیم عبادت را شیرین و معصیت را تلخ می‌داند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر برای کسی عبادت شیرین و گناه تلخ باشد این شخص سالم است اما اگر برعکس شد این شخص مریض است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی تأکید کرد: انسان سالم باید نسبت به ارزش‌ها حُب مثبت و نسبت به معاصی بغض داشته باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: خداوند در قرآن می‌فرماید شیطان به دنبال بغض، عداوت، حسادت و کینه است و انسان‌هایی که این‌گونه خصلت‌ها را داشته باشند پیروان شیطان هستند.

وی افزود: یکی از صفات مؤمن این است که با مردم الفت می‌گیرد و تلخ نیست اما متأسفانه عده‌ای از اقوام با همدیگر قطع رابطه کرده‌اند و دوستی ندارند درحالی‌که این اقدامات در دین اسلام نهی شده است.

رفیعی در ادامه گفت: سؤالی برای عده‌ای مطرح است مبنی بر اینکه در زندگی باید چه اقدامی انجام دهیم که محبوب شویم چراکه محبوبیت یک امر ذاتی بوده و انسان به دنبال کسب آن است و این یک میل طبیعی برای انسان می‌باشد.

وی افزود: یکی از راه‌های محبوبیت خداباوری و عمل صالح است و خداوند این‌گونه انسان‌ها را محبوب دل‌ها خواهد نمود و محبوبیت و عزت خدادادی زائل نمی‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: شهید سلیمانی محبوب دل‌ها بود و کسانی در تشییع شرکت کرده بودند که تعجب‌برانگیز بود چون شهید سلیمانی مؤمن واقعی و مخلص بود.

وی افزود: با پول خرج کردن محبوبیت کسب نخواهد شد بلکه عزت و محبوبیت حقیقی نزد خداوند است.

رفیعی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌های محبوبیت خوش‌اخلاقی و خوش‌رفتاری با مردم است و کاسبی که خوش‌برخورد باشد محبوب مشتریان و مراجعه‌کنندگان است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: طبق روایت کسانی که خوش‌اخلاق‌تر باشند به نبی خدا در روز قیامت نزدیک‌تر هستند و خوش‌اخلاقی رزق انسان را زیاد می‌کند و انسان‌های خوش‌اخلاق اهل عبور از پل صراط هستند درحالی‌که تندخویی و بداخلاقی در دین نهی شده است.

وی در ادامه گفت: رسول خدا بیش از اینکه با برهان و استدلال مردم را به دین جذب کرده باشد با اخلاق و رفتار خوش به دین جذب کرد.

رفیعی افزود: چشم‌پوشی از مال مردم یکی دیگر از راه‌های محبوبیت است و نباید چشم انسان به دنبال مردم باشد و دائماً به فکر این باشد که دیگران از چه راهی درآمد دارند و فضولی در کار مردم کند.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: سخاوت راه دیگر محبوبیت است و طبق روایت، سخاوت محبت را کشت خواهد کرد البته سخاوت به‌غیراز اسراف است و اسراف یک ضد ارزش است درحالی‌که سخاوت یک امر ارزشی به معنای تقسیم داشته‌ها با دیگران است، و انسان سخاوتمند از جهنم دور و به بهشت نزدیک و به خداوند نیز نزدیک‌تر است درحالی‌که انسان بخیل از خداوند و بهشت دور و به جهنم نزدیک‌تر است.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.