اختتامیه جشنواره عکس روز قم برگزار می‌شود/ تولید ۱۰۰ پادکست صوتی برای معرفی قم

شهر بیست/ مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اشاره به برنامه‌های روز قم، گفت: تولید ۱۰۰ پادکست صوتی، برگزاری نمایشگاه عکس و اختتاحیه جشنواره عکس روز قم از جمله برنامه‌های فرهنگی روز قم امسال است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اختتامیه جشنواره عکس روز قم برگزار می‌شود/ تولید ۱۰۰ پادکست صوتی برای معرفی قم
شناسه : 28494 | انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، ابوالقاسم مقیمی در نشست رسانه‌ای شهردار قم که به مناسبت سالروز ورود تاریخی و تمدن ساز حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم و روز قم  به‌صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نام‌گذاری روز قم، اظهار داشت: شهرداری قم برنامه‌های متنوعی را با ابلاغ شهردار قم آغاز کرده است و در این راستا دبیرخانه روز قم در شهرداری با محوریت سازمان فرهنگی راه‌اندازی شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و گرفتاری‌های اقتصادی مردم «بی‌لطف شما درد مداوا شدنی نیست» به‌عنوان شعار روز قم مطرح شد.

مقیمی با اشاره به برنامه‌ها در سه حوزه شهروندی، فرهنگ عمومی و ایثار و شهادت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی، تأکید کرد: با توجه به همکاری سایر دستگاه‌ها با همکاری معاونت امور زائران برنامه‌های متناسب با شرح وظایف دستگاه‌های مختلف توسط استانداری ابلاغ شد.

وی با تأکید بر اینکه روز قم ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است، تصریح کرد: ضرورت دارد دستگاه‌های مختلف برای توسعه اقتصادی ازجمله مشاغل کوچک و خرد به‌ویژه برای حمایت از زنان سرپرست خانوار کمک کنند.

کاشت ۶۰۹۰ درخت بانام شهدا در بوستان یادمان

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی با کمک سازمان پارک‌ها، بوستان یادمان شهدا که یکی از بوستان‌های فاخر شهر خواهد شد با کاشت ۶۰۹۰ درخت به نام شهدای قم با رقم ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مقیمی یکی از خلأهای فرهنگی قم را موزه‌ها و خانه موزه‌ها خواند و افزود: موزه‌ها معرفی بزرگان و بستر تاریخی و فرهنگی شهر را بر عهده ‌دارند و به همین منظور با همکاری خانواده شهیدان زین‌الدین افتتاح خانه موزه شهید زین‌الدین در حال پیگیری است.

وی با اشاره به طراحی و ایجاد المان‌های ایثار و شهادت و پژوهش و تحقیق در مورد زندگی این شهید بزرگوار، تصریح کرد: خانه شهید بااعتباری نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان بازسازی شد که در روز قم افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اشاره به اینکه در این خانه موزه به معرفی لشگر ۱۷ علی بن ابی‌طالب(ع) هم پرداخته خواهد شد، افزود: این مکان در اختیار فعالین حوزه ایثار و شهادت قرار خواهد گرفت و به مکانی برای معرفی بیشتر شهدا و فعالیت مجموعه‌های مرتبط با ایثار و شهادت تبدیل خواهد شد.

مقیمی از راه‌اندازی دو سرای محل در منطقه آذر هم خبر داد و  تصریح کرد: در این منطقه که نیازمند دریافت خدمات اجتماعی و فرهنگی بیشتری است این دو سرای محل از ایام روز قم به خدمت‌رسانی به مردم خواهند پرداخت.

وی با اشاره به طرح محله سبز نیز افزود: با همکاری سازمان پارک‌ها و خدمات شهری و مجموعه‌ای از فعالان اجتماعی سعی کرده‌ایم که نوار سبزی را ایجاد کنیم که هم به چشم‌انداز زیبای قم منجر خواهد شد و هم به رشد سلامتی و شادابی شهر منجر می‌شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم افزود: در این مجموعه پایگاه‌های بسیج و به ما کمک خواهند کرد که در کنار افتتاح باغ پرندگان و اقدامات دیگر می‌توانند رونق بیشتری را در راستای توسعه خدمت‌رسانی به مردم فراهم کنند.

معرفی بافت تاریخی و فرهنگی قم

مقیمی با اشاره به تولید کلیپ‌های معرفی بافت تاریخی و فرهنگی شهر قم، افزود: در سال‌های گذشته کمتر به این موضوع پرداخته‌شده است درحالی‌که زیرساخت‌های بسیاری در حوزه آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری داریم.

وی با اشاره به تولید ۱۰۰ پادکست صوتی برای معرفی محله‌ها و شخصیت‌های خاص قم، افزود: این کار هم با همکاری حوزه هنری در حال تولید است و پادکست‌های معرفی محله‌های شهر قم در روز قم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های گردشگری بین شهرداری‌های شیراز، مشهد و قم، تأکید کرد: در این تفاهم‌نامه در راستای تبادل تجربیات گردشگری، صنایع‌دستی و تورهای گردشگری بین سه شهر در قم منعقد می‌شود سعی می‌شود که شهرداری‌های سه شهر ظرفیت‌های خدماتی و گردشگری یکدیگر را تکمیل کنند.

مقیمی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌هایی از تصاویر قدیمی قم، افزود: این آثار هم در صحن صاحب‌الزمان(عج) و هم در معابر شهر قم اکران خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه نشاط اجتماعی، تصریح کرد: در یک سال و نیم گذشته مجموعه استیج‌های شادیانه را در سطح شهر در حال خدمت‌رسانی داشتیم و در ایام محرم نیز در قالب حسینیه سیار اقدام به خدمات‌رسانی کردند و در ایام ورود حضرت معصومه(س) هم هر شب در دونقطه این استیج‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهیم داشت.

اجرای ۸۰ تئاتر خیابانی

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اشاره به اجرای سرودهای شاد در نقاط مختلف شهر، تأکید کرد: بیش از ۸۰ اجرای تئاتر خیابانی در شوارع مختلف خواهیم داشت که در راستای توسعه فرهنگ شهروندی و شعار روز قم اجرای خواهد شد.

مقیمی با اشاره به برگزاری نمایش پرده‌خوانی همسایه در حوزه آداب همسایه داری، تأکید کرد:  در راستای توسعه فرهنگ همسایه داری این نمایش هم در مجتمع‌های مسکونی اکران خواهد شد.

وی افزود: ۵۰۰ اقدام میدانی در حوزه نشاط شهروندی برنامه‌ریزی‌شده است و در حوزه فرهنگ شهروندی نیز تولیدات بسیاری وجود دارد و شهرهای مختلف محصولات زیادی را در حوزه معرفی مفاهیم فرهنگ شهروندی داشتند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم افزود: آموزش‌های شهروندی به‌صورت کتاب کمتر ارائه‌شده است که در این راستا سازمان فرهنگی بیش از ۵۰ سرفصل فرهنگ شهروندی را طراحی کرده که تا پایان امسال ۸ مورد از این کتاب‌ها در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

مقیمی افزود: اولین کتاب آموزش فرهنگ شهروندی با عنوان رانندگی و برازندگی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت که با توجه به آمار بالای تلفات قم در حوزه رانندگی، فرهنگ صحیح رانندگی را به مردم آموزش خواهد داد.

وی با اشاره به برگزاری دو شب‌شعر در راستای معرفی شهر قم با عنوان شب‌شعرهای بیت النور، خاطرنشان کرد: از مجموعه شعرهای این شب‌شعرها کلیپ‌هایی برای پخش در صداوسیما تولیدشده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم از برگزاری اختتامیه جشنواره عکس روز قم هم خبر داد و تأکید کرد: با توجه به شیوع کرونا و زمینه‌های خدماتی که در اثر شیوع این بیماری لغو شد به‌ویژه خدماتی می‌شد به زنان سرپرست خانوار ارائه داد با همکاری بازار اینترنتی با سلام زمینه‌ای برای ارائه محصولات زنان سرپرست خانوار فراهم‌شده است.

ارائه محصولات ۲۰۰ زن سرپرست خانوار در بازار باسلام

مقیمی از ارائه محصولات ۲۰۰ زن سرپرست خانوار قمی در این بازار خبر داد و گفت: ۱۰۰ باغدار قمی هم به عرضه محصولات انار خود می‌پردازند و ضمن اینکه هنرمندان تولید انگشتر هم محصولات خود را در این بازار ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به نام‌گذاری کوچه‌های قم به نام شهدا، اظهار داشت: کمیته نام‌گذاری شهرداری قم اهتمام ویژه به نام‌گذاری معابر و کوچه‌ها بانام شهدا داشته است و در هفته پیش رو۴۰ کوچه به‌صورت همزمان با نام شهدای قم نام‌گذاری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم به برگزاری تورهای روایت انقلاب و تورهای ایثار و شهادت هم اشاره کرد و گفت: معرفی امکان و حوادثی که در شهر روی‌داده است با تورهای روایت انقلاب و تورهای ایثار و شهادت ممکن می‌شود، ازآنجایی‌که قم خواستگاه انقلاب اسلامی است برگزاری این تورها و آشنایی مردم با این امکان تاریخی ضرورت دارد.

مقیمی از رونمایی از کتاب روایت انقلاب هم خبر داد و گفت: کتاب خاطرات ابوالفضل الماسی با عنوان «ابوالفضل مرگ بر شاه» نیز که به خاطرات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی پرداخته است.

وی به نصب یادمان ۱۲ شهید در خیابان انقلاب هم اشاره کرد و گفت: این سمپوزیوم بااعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال برگزار شد که ازجمله از کارهای فاخر هنری قم در حوزه ایثار و شهادت است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به برگزاری روضه‌های خانگی، تصریح کرد: در همین رابطه پویش «خانه شهید روضه شهید» برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود و در سراسر کشور هم در حال اجراست.

نوشته های مشابه
پنجمین نمایشگاه «میثاق با ولایت» هیئت خادم الرضا(ع) برپا می‌شود
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.