تولید سه مستند عاشورایی از آیین‌های اصیل عزاداری

شهر بیست/ رئیس اداره هنرهای تصویری معاونت فضای مجازی، هنر رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از تولید سه مستند عاشورایی خبر داد و گفت: مستندهای «سقانفار» به کارگردانی مراد نظری، «عجین با حسین» به کارگردانی مسعود زارعیان و «سقاخوانی» به کارگردانی محمدتقی رحمتی به زودی آماده پخش می‌شوند. 
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تولید سه مستند عاشورایی از آیین‌های اصیل عزاداری
شناسه : 27086 | انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، مهدی بنکدار با اشاره به طرح جامع «رستخیز عظیم»، اظهار کرد: با به وجود آمدن ریتم های جدید در عزاداری ها و فرهنگ حاکم بر فضای مجازی، آیین‌های اصیل رو به فراموشی هستند.

وی گفت: اقوام مختلف در جای جای این مرز و بوم، آیین های زیبا و اصیل عاشورایی با ویژگی های خاص خود را دارند؛ ما در این طرح سعی در نگاهی عمیق تر به آیین ها داریم و با موشکافی فرهنگی و آسیب شناسی، به احیای فرهنگ های اصیل عاشورایی پرداخته ایم.

رئیس اداره هنرهای تصویری معاونت فضای مجازی، هنر رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از تولید سه مستند عاشورایی خبر داد و گفت: مستندهای «سقانفار» به کارگردانی مراد نظری، «عجین با حسین» به کارگردانی مسعود زارعیان و مستند «سقاخوانی» به کارگردانی محمدتقی رحمتی در مرحله تدوین نهایی هستند و به زودی آماده پخش می‌شوند. 

بنکدار با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم گوشه‌ای از فرهنگ عاشورایی را که در متن و قلب این ملت نهفته است به تصویر بکشیم، گفت: مستند «سقانفار» به کارگردانی مراد نظری در استان مازندران تهیه می شود و بزودی آماده پخش در رسانه ها خواهد شد.

وی افزود: مستند «عجین با حسین» در روستای فدیشه استان خراسان رضوی تهیه شده و مستند «سقاخوانی» نیز در نوش آباد شهرستان کاشان، ضبط و تصویربرداری شده است.

خاطرنشان می‌شود سقانفارها که اختصاص به حضرت عباس(ع) دارند، آلونک ها یا اتاقک‌هایی هستند که بیشتر در کنار حسینیه‌ها و مساجد در استان مازندران ساخته می‌شوند؛ قسمت بالای این مکان محل قرارگیری نوحه‌خوان ‌است و در قسمت پایین به مردم چای داده می‌شود و به این وسیله متولیان مراسم عزاداری سعی می‌کردند که شرایط حضور مردم در بیرون مسجد و حضور آنها برای برگزاری مراسم را به نوعی فراهم سازند.

«سقاخوانی» آیین سنتی و مذهبی در استقبال از قافله حسینی است که با قدمتی بیش از صد سال در شهر تاریخی نوش آباد برگزار می شود و به شماره ۱۳۳۴ در مهرماه ۱۳۹۵ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است. «سقاخوانی» ذکر مصائب وارده بر امام حسین(ع) و یارانش به صورت نوحه سرایی دسته جمعی و هماهنگ بدون سینه زنی و زنجیرزنی و سنج و طبل زنی است. به طوری که ذکرها به صورت شعر و در قالب نوحه های حزین و سنگین بر گرفته از مقام های موسیقی سنتی ایرانی و غالبا در مایه های شور، دشتی، ابوعطا، همایون، شوشتری و افشاری خوانده می‌شود که از جمله مقامات موسیقی سنتی و عامیانه ایرانی است.

نوشته های مشابه
حضور انتشارات «خادم الرضا» در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
هوشمندسازی ۱۰ تقاطع همسطح در قم
«گنبد بیزانسی» در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است
طرح ۴۰۰ هکتاری پیرامون حرم حضرت معصومه(س) تدوین می‌شود
تولید ۴۴ هزار قالب جدول بتنی در شهرداری قم
ظاهر و باطن مسئولان یکسان باشد/ همه برای آبادانی شهر تلاش کنند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.