چند توصیه زمستانی برای مردم قم/ در زمستان باید چه غذایی خورد؟

شهر بیست/ مسائلی که در فصول سرد سال پیش روی مردم قم قرار می ‌گیرد به دلیل خشکی آب و هوای این منطقه شدیدتر از سایر نقاط کشور است. نکات ایمنی که باید مورد توجه مردم قم قرار بگیرد تا از ابتلا به بیماری‌های این فصل در امان بمانند، از زبان یک متخصص تغذیه بخوانید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چند توصیه زمستانی برای مردم قم/ در زمستان باید چه غذایی خورد؟
شناسه : 1921 | انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، خبرگزاری فارس قم گفت وگویی از فاطمه جمال زاده با دکتر محمد حضوری از متخصصان تغذیه با عنوان «چند توصیه زمستانی برای مردم قم/ در زمستان باید چه غذایی خورد؟» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

دیدن منظره برگ‌های هزار رنگ باران‌زده و آدم برفی‌ای که کوچکترها و بزرگترها را گرداگرد خود جمع می‌کند تا نوای لذت بخش زندگی را در جانشان زمزمه کند آنقدر می‌چَسبد که سرمای سوزناک زمستانی و دوری چند روزه گل‌ها و برگ‌های سبز حیات‌بخش درختان را برای انسان قابل تحمل می‌کند. البته همانقدر که مرواریدهای زیبای برفی و باران طرب‌انگیز، شادی را به عمق جان آدمی تزریق می‌کند سرفه‌های دردناک آنفولانزا و اگزمای زمستانی امان آدمی را می‌برد.

مسائلی که در فصول سرد سال پیش روی مردم قم قرار می ‌گیرد شدیدتر از سایر نقاط کشور است چرا که آب و هوای قم به دلیل نداشتن رطوبت کافی ضریب نفوذ سرما در عمق بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب ضریب مشکلات جسمی بالا می‌گیرد.

برای افزایش ایمنی بدن، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های زمستانی و حفظ دمای پایدار بدن در زمستان‌ چه مواد غذایی را باید بیشتر در برنامه غذایی گنجاند؟ چه تغییراتی در زمان مصرف وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها باید ایجاد کرد؟ چه رنگ و چه جنس لباس باید پوشید؟ با آنفولانزا و اگزمای زمستانی چه باید کرد؟ برای پاسخ به این سؤالات با دکتر محمد حضوری یکی از متخصصان تغذیه گفت‌وگو کردیم.

فارس: آیا لازم است که با سرد شدن هوا رژیم غذایی خود را تغییر داد؟

ایجاد تغییر در رژیم غذایی در هر فصل متناسب با همان فصل خوب است. مثلاً در فصل زمستان بهتر است بیشتر از غذاهایی با مزاج گرم استفاده کرد تا بدن گرم شود. مصرف میوه‌هایی چون انار، گلابی و مرکبات که متناسب با فصل زمستان هستند نیز توصیه می‌شود چرا که حاوی ویتامین‌هایی هستند که به حفظ سلامت بدن در زمستان کمک می‌کنند.

فارس: در فصل سرما مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و شیرکاکائو بیشتر می‌شود، مصرف کدام یک از این نوشیدنی‌ها بیشتر توصیه می‌شود؟

از نظر ارزش غذایی نخست مصرف شیر داغ توصیه می‌شود چرا که غنی از مواد غذایی مفید برای بدن است. در مرحله بعد مصرف شیرکاکائو خوب است و سپس قهوه و در آخرین مرحله چای. مصرف دَمنوش‌های گیاهی مناسب مانند آویشن و بابونه که خاصیت آنتی‌بیوتیک قوی دارند نیز در زمستان توصیه می‌شود.

فارس: آیا سرما اشتها را بیشتر می‌کند؟

در فصول سرد به دلیل افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن، انسان بیشتر احساس گرسنگی می‌کند از این رو باید مواد غذایی که ارزش غذایی بالایی دارند در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی مصرف کرد.

فارس: با توجه به آب و هوای خشک استان قم که بدن را برای بیماری‌های شایع در فصل سرما مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مستعدتر می‌کند، مصرف چه مواد غذایی برای افزایش ایمنی بدن مناسب است؟

همانگونه که اشاره شد آب و هوای خشک تغییرات دما را به طور غیر طبیعی بروز می‌دهد یعنی نه گرمایی که در قم احساس می‌شود افزایش معمولی دما است و نه سرمایی که در این استان احساس می‌شود کاهش معمولی دما. مردم قم در فصل سرما باید غذاهایی که مزاج گرم دارند مانند ارده و عسل و همچنین مغزیجاتی که گرم مزاج هستند مانند گردو، بادام درختی شیرین، پسته، فندق و کنجد را بیشتر در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی صبحگاه و شامگاه خود جای دهند.

*دمای خانه را زیاد بالا نبرید

فارس: با توجه به اینکه در زمستان طول روز کوتاه‌تر و طول شب بلندتر می‌شود آیا لازم است در زمان مصرف وعده‌های غذایی تغییری ایجاد شود؟

چون طول روز در زمستان کوتاه‌تر است لازم است برای وعده‌های غذایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بدن را در وقت مناسب انرژی‌دهی کند مثلاً وعده شام در ابتدای شب که بدن به دلیل متابولیسم بالا با گرسنگی رو به رو می‌شود به مصرف برسد. در زمستان بهتر است بیشتر بر میان‌وعده‌های پرانرژی تکیه شود تا وعده‌های غذایی. یعنی توصیه می‌شود تعداد میان وعده‌ها در این فصل بیشتر شود. مصرف غذاهای مایع مانند سوپ و آش نیز در این فصل توصیه می‌شود.

فارس: بعضی از خانواده‌ها با شروع فصل سرما دمای منزل را به وسیله وسایل گرمایشی بسیار بالا می‌برند، آیا این مسئله مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند که بدن در منزل با دمای بسیار بالا و در خارج از منزل با دمای بسیار پایین مواجه می‌شود؟

عادت نامطلوبی که ایرانیان دارند این است که می‌خواهند در فصول مختلف در خانه با لباس یکسان باشند، در حالیکه باید با استفاده از لباس‌های متناسب با هر فصل دمای بدن را به حد اعتدال رساند. بالا بردن زیادی دمای منزل در زمستان بدن را با تغییرات غیرمعمولی دما رو به رو می‌کند و این می‌تواند برای بدن مشکل آفرین باشد؛ گرم کردن دمای منزل باید در حد معمول و اعتدال صورت گیرد. استفاده از لباس‌های زمستانی باید بیش از سایر عوامل محیطی برای گرم نگه داشتن بدن در فصول سرد سال مورد توجه قرار گیرد.

فارس: برای کاهش ضریب ابتلا به بیماری‌های واگیردار که در فصل سرما شیوع بیشتری پیدا می‌کنند رعایت چه نکاتی لازم است؟

توجه به بهداشت فردی بیش از هر عامل دیگری می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار مؤثر باشد. توصیه می‌شود اگر در منزل فردی از اعضای خانواده به بیماری مبتلا شد هم فرد بیمار و هم سایر اعضای خانواده تا زمان بهبودی وی نکات بهداشتی را با دقت هر چه بیشتر رعایت کنند. به عنوان مثال شستن دست‌ها بعد از بازگشت از مکان‌های عمومی و پس از دست زدن به وسایل فرد بیمار روش ابتدایی و در عین حال بسیار مؤثر در دفع میکرو‌ب‌های بیماری‌زاست.

*روشی آسان برای درمان اگزمای زمستانی

فارس: برای در امان ماندن از اگزمای زمستانی ناشی از سردی هوا چه باید کرد؟

اگر پوست در فصل زمستان دچار تغییرات قابل توجهی شد لازم است قبل از هرگونه اقدام به متخصص پوست مراجعه شود تا ابتدا تشخیص درست صورت گیرد سپس برای درمان اقدام شود چرا که ممکن است فرد گمان کند به اگزمای زمستانی ناشی از سردی هوا دچار شده است در حالیکه ممکن است اگزما به دلیل دیگری بروز کرده باشد یا اینکه اصلا اگزما نباشد. در صورتی که خشکی پوست یا دیگر واکنش‌های پوست به دلیل سردی و خشکی هوا رخ دهد می‌توان با چرب و مرطوب نگه داشتن پوست بدن بوسیله ماساژ با روغن‌های مختلف همچون روغن زیتون آن را درمان کرد.

فارس: آمار نشان از افزایش حمله‌های قلبی در فصل سرما دارند، علت چیست و چگونه می‌توان پیشگیری کرد؟

بیش از آنکه سردی هوا در بروز حمله‎های قلبی مؤثر باشد، کم تحرکی افراد که به دلیل سردی هوا بخش زیادی از روز را در منزل ساکن می‌مانند و فعالیت قابل توجهی انجام نمی‌دهند در این مسئله مؤثر است. با انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش متناسب با ظرفیت بدن به منظور گرم نگه داشتن بافت‌های بدن و جریان دادن هر چه بهتر خون در اعضای بدن می‌توان از دچار شدن به حمله قلبی در فصول سرد پیشگیری کرد.

فارس:در فصل زمستان پوشیدن چه جنس و چه رنگ لباس‌هایی مناسب‌تر است؟

پوشیدن لباس‌هایی که دمای بدن را پایدار و گرم‌تر نگه می‎دارند مانند کتان و پنبه مناسب‌تر است و در این بین اگر فرد به الیاف پنبه‌ای حساسیت نداشته باشد لباس پنبه‌ای بیشتر توصیه می‌شود. استفاده از رنگ‌های تیره مانند مشکی، سرمه‎ای، قهوه‌ای و … در فصول سرد سال بهتر است چرا که رنگ‌های تیره باعث جذب بیشتر گرما و نور خورشید از محیط می‌شوند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.