پنج نکته اصلی درباره رژیم غذایی سالم

شهر بیست/ آنچه که به عنوان مواد غذایی و آشامیدنی مصرف می‌شود بر توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها یا احتمال ابتلا به مشکلات جسمی از قبیل چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت و انواع مختلف سرطان تأثیر می‌گذارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پنج نکته اصلی درباره رژیم غذایی سالم
شناسه : 1374 | انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست به نقل از ایسنا، ترکیب‌ها و مواد غذایی موجود در یک رژیم غذایی سالم به فاکتورهای مختلفی همچون سن و میزان فعالیت جسمی و همچنین نوع مواد غذایی که در محل زندگی‌مان در دسترس است، بستگی دارد. هرچند در فرهنگ‌های مختلف توصیه‌های غذایی رایجی وجود دارد که به داشتن زندگی سالم و طولانی‌تر کمک می‌کند.

مرکز اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارشی در این باره آورده است از جمله نکات کلیدی که رعایت آن‌ها به داشتن زندگی سالم کمک می‌کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف مواد غذایی متنوع

بدن انسان کاملا پیچیده است و هیچ غذایی به تنهایی حاوی تمامی مواد مغذی که بدن برای داشتن بهترین عملکرد به آن‌ها نیاز دارد، نیست. در نتیجه، رژیم غذایی باید شامل انواع مختلفی از مواد غذایی سالم و تازه باشد که به حفظ قدرت بدنی و سلامت جسم و روان کمک کند.

کاهش میزان نمک مصرفی

مصرف بسیار زیاد نمک فشار خون را افزایش می دهد که فاکتور اصلی خطرزا در بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است. بسیاری از مردم سراسر جهان مقدار بسیار زیادی نمک مصرف می‌کنند و به طور میانگین مصرف روزانه نمک افراد دو برابر بیش از مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت (WHO) است. همچنین حتی درصورتیکه از افزودن نمک اضافی به غذا خودداری کنیم باید دقت داشته باشیم که خوراکی‌های فرآوری شده و آماده اغلب حاوی مقدار زیادی نمک هستند.

کاهش مصرف برخی از چربی‌ها و روغن‌ها

بدن به وجود چربی در رژیم غذایی نیاز دارد اما زیاده‌روی در مصرف این ترکیب‌ها خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. چربی‌های ترانس خطرناک‌ترین نوع چربی‌ها برای سلامتی به حساب می‌آیند. رژیم غذایی سرشار از این نوع چربی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی را نزدیک به ۳۰ درصد افزایش دهد.

محدود کردن مصرف مواد قندی

مصرف زیاد مواد قندی نه تنها برای سلامت دندان‌ها ضرر دارد بلکه خطر چاقی و اضافه وزن را نیز متوجه بیمار می‌کند که عامل مشکلات جسمی و مزمن است.

خودداری از مصرف الکل

مصرف الکل در هیچ رژیم غذایی سالمی توصیه نمی‌شود. مصرف الکل می‌تواند خطر مصدومیت را افزایش داده و تأثیرات آن در طولانی مدت با خطر مشکلات کبدی، سرطان، بیماری قلبی و روانی همراه است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.