نگاهی به امامزاده امام موسی مبرقع(ع) در قم - پایگاه خبری شهر بیست | پایگاه خبری شهر بیست
نگاهی به امامزاده امام موسی مبرقع(ع) در قم
شناسه خبر : 44791 | تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰:۴۴ |

شهر بیست/ موسی مبرقع (متوفای ۲۲ ربیع‌الثانی ۲۹۶قمری) فرزند امام جواد(ع) و برادر کوچک‌تر امام هادی(ع) است. وی اهل علم بوده و روایاتی را از امام جواد(ع) نقل کرده است. مدفن وی در قم است. او را به جهت پوشاندن چهره‌اش با نقاب، مُبَرقَع می‌نامیده‌اند. امامزاده موسی مبرقع، جد سادات رضوی است. معروف است که خاندان سادات بُرقعی قم و اطراف ری به او منسوب‌اند. مزار وی در محله چهل اختران قم مورد زیارت و تکریم شیعیان است.

موسی مبرقع(ع) همچون حضرت یوسف(ع) دارای چهره زیبایی بود تا جایی که در هنگام عبور از بازار مردم دست از کسب و کار خود برداشته و به ایشان خیره می‌شدند به همین دلیل، برقع (روی بند) به صورت انداخت تا مبادا باعث گناه فردی شده و این از تقوای ایشان نشأت می‌گیرد و به موسی مبرقع(ع) معروف شد.

امامزاده موسی مبرقع(ع) همواره در طول زمان مورد توجه علما و فضلا قرار داشت که از جمله آنها می‌توان به زیارت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۸ و مراجع تقلید از جمله آیت الله بروجردی(ره) و آیت الله بهجت(ره) اشاره کرد.

آیت‌الله العظمی بهجت در خصوص خدمت به امامزاده موسی مبرقع(ع) نقل کرده‌اند که هر کس در راستای خدمت به آن بزرگوار تلاش کند، مورد رضایت ائمه اطهار(ع) و امام زمان(عج) قرار خواهد گرفت.

گفته می شود تاریخ بنای بارگاه امامزاده موسی مبرقع سال ۹۵۰ق و بانی آن شاه طهماسب صفوی است. معمار این بنا «استاد سلطان قمی» از مشاهیر معماری دوره صفویه است که نام وی در زیارتگاه ضبط شده است. در سال ۹۵۳ق به دستور شاه طهماسب صفوی، سقفی بسیار مرتفع از آجر بر این بقعه زده شد.

قبور جمعی از سادات و امامزادگان از جمله فرزندان و اولاد موسی مبرقع(ع) در این مکان قرار دارد. مشهور است که در این بقعه چهل زن، چهل مرد و بیست و پنج کودک (در مجموع صد و پنج نفر) دفن شده‌اند.

 


ثبت دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.