۱۰ پلاک تا اتصال شریانی شمال به جنوب شهر قم
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس حلواییزاده با اشاره به عزم جدی شهرداری قم در اجرای پروژه فاز ۵ عمار یاسر (شهید اوسطی)، اظهار داشت: تملک املاک در مسیر این پروژه با جدیّت در مناطق یک و هفت شهرداری قم دنبال میشود و تنها در سال گذشته ۶۲ پلاک از حدفاصل خیابان معلم تا خیابان شهید فاطمی (دورشهر) به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان تملک شد.
وی افزود: عملیات عمرانی تونل این پروژه توسط سازمان توسعه و عمران شهرداری قم پیگیری میشود و پس از آن امتداد مسیر تا خیابان شهید فاطمی (دورشهر) به صورت روگذر و بلوار اجرا خواهد شد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر عزم جدی شهرداری قم برای اتمام پروژه تا پایان شهریورماه، افزود: امید ما این است که بتوانیم امتداد تونل غدیر و اتصال عمار یاسر به خیابان دورشهر را تا پایان شهریورماه به اتمام برسانیم، البته حجم سنگینی از عملیات در این پروژه از قبیل سازه سقف تونل، عملیات خاکبرداری و دیوارهسازیها و عملیات اجرایی بلوار رو سطحی منتهی به خیابان شهید فاطمی باقی مانده که انشاءلله در موعد مقرر به انجام برسد.
وی در رابطه با علیات اجرایی تونل غدیر افزود: امتداد تونل غدیر تا خیابان ممتاز به پایان رسیده و رمپ تونل که تا خیابان بیگدلی ادامه دارد، در حال انجام است و باقی طرح به صورت روسطحی اجرایی میشود.
حلواییزاده در رابطه با هزینههای تونل غدیر اظهار داشت: مبلغ کل پروژه در قسمت عملیات عمرانی ۷۳ میلیارد تومان اجرای اولیه آن بوده که بهدلیل افزایش قیمتها، هزینه اتمام این تونل فارغ از هزینههای جابهجایی تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی، حدوداً به ۱۵۰ میلیارد تومان میرسد.
گفتنی است پروژه شهید اوسطی یا فاز پنجم پروژه عمار یاسر یکی از پروژههای اولویتدار شهری قم بوده که روند اجرایی آن تا به امروز بیش از ۴۰ سال به طول انجامیده و تا به امروز با چالشهای زیادی روبهرو بوده است. پروژهای که با گذر از بافت فرسوده قم، مسیر شمال به جنوب قم را تا حدودی متصل و یکی از گرههای بزرگ ترافیکی این شهر را بهنسبت رفع میکند.
این پروژه با چالشهای بسیاری روبهرو بود که مهمترین آن تملک ۱۸۶ پلاک منزل یا واحد تجاری بود و همین امر سبب شد تا چند دهه، اتمام این گذرگاه به تعویق بیفتد.
براساس اعلام شهرداری قم، تعداد کل املاک فاز ۵ عمار یاسر ۱۸۶ پلاک بوده که تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۲ پلاک و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۲ پلاک به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان تملک شده است. ۲۲ پلاک نیز تا پایان سال گذشته باقی مانده بود که در حدفاصل خیابان شهید فاطمی تا ریل راهآهن قرار دارد.
در سال ۱۴۰۱ برای تملک پلاکهای داخل این پروژه، حدوداً ۶۲ درصد از «اراضی ۴۸ هکتاری» بهعنوان معوض و تهاتر استفاده و حدوداً ۳۸ درصد بهصورت نقدی به مالکان پرداختشد و شهرداری قم در تلاش است تا پلاکهای باقیمانده با کمترین تنش و مشکل تملک شود و همین مذاکرات و رفت و آمدها باعث طولانیشدن پروسه تملک و آزادسازی عرصه شده است.
دومین چالش اصلی این گذرگاه، عبور این پروژه از بافت قدیمی قم و قرار گرفتن تأسیسات زیربنایی مانند آب، گاز، برق و شبکه فیبر نوری در طول مسیر بود که باید بهصورت فاز به فاز و بدون هیچ خسارتی جابهجا میشد.
براساس پیشبینیهای معاونت فنی و عمرانی شهردار قم اتمام کامل این پروژه یعنی اتصال خیابان عماریاسر به میدان سپاه در بلوار جمهوری تا پایان سال جاری محقق میشود و این کلان پروژه شهری قم بعد از دههها خاک خوردن یکی از اصلیترین گرههای ترافیکی قم را باز میکند.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Saturday, 30 November , 2024