حضور زائران محرک اصلی بهسازی بافت تاریخی در قم است

مدیرعامل سازمان بهسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)، وجود حرم و مسجد جمکران و تردد حدود ۲۰ میلیون زائر در شهر قم را عامل و محرک توسعه و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده شهر قم دانست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حضور زائران محرک اصلی بهسازی بافت تاریخی در قم است
شناسه : 61642 | انتشار : 08 دی 1401 - 20:32   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا خاکی در نشست تخصصی «بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله شهر بم» با اشاره به مختصات بافت فرسوده شهر قم، گفت: بازآفرینی بافت فرسوده هر شهر و محله به مختصات و ویژگی‌های همان شهر و منطقه بستگی دارد و الزاما یک الگوی موفق از یک شهر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز و مختصات شهر یا محله دیگر باشد.

وی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر قم را وجود حرم حضرت معصومه(س)، امامزاده‌ها، مسجد مقدس جمکران، بیوت مراجع و قدمت تاریخی شهر قم ۷ هزار ساله دانست و افزود: در رأس همه این عوامل و مهمترین محرک توسعه برای برنامه‌ریزی و پرداختن به مسئله بافت فرسوده و بافت تاریخی حضور سالانه ۲۰ میلیون زائر در شهر است.

وی در ادامه به سه الگوی بهسازی، نوسازی و بازسازی برای احیا بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: تمامی ویژگی ها و ظرفیت‌های شهر را شناسایی کردیم که در مرحله نخست در شهر قم با در نظر گرفتن بحث سرعت و تأثیرگذاری، الگوی بهسازی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان بهسازی اطراف حرم از تلاش برای ارائه بست‌های تشویقی از جمله تخفیفات و عوارض رایگان برای متقاضیان احیا و بهسازی بافت فرسوده گفت و افزود: شهر قم در جذب تسهیلات مسکن ضعف جدی داشت که با همکاری و هماهنگی مسئولان بانک مسکن و اداره کل راه و شهرسازی در حال حاضر از ظرفیت خوبی در این حوزه استفاده می شود.

خاکی با اشاره به محور تاریخی هسته مرکزی شهر گفت: در این محور ۳۴ هزار متر گستره سطح و بیش از ۱۱ هزار متر جداره سازی بهسازی شده است که این کار نتیجه کار مشترک و همدلی همه دستگاه‌ها است.

وی در این خصوص پروژه میدان میر و محدوده بیت‌النور را مثال زد و گفت: کار جداره‌سازی این محور را شهرداری انجام داد و کف‌سازی‌ها به همت اداره کل راه و شهرسازی انجام شد و تمامی زیرساخت های آب و برق و گاز محدوده نیز نوسازی شد.

خاکی ایجاد حس تعلق و هویت محلی و اجتماعی در بین ساکنین این مناطق را یکی از راهکارهای ایجاد انگیزه برای مردم منطقه دانست و گفت: مرمت و بهسازی برخی محورهای تاریخی مانند گذر قلعه از سوی ستاد بهسازی، نوسازی و زیباسازی در هسته مرکزی شهر باعث شد تا ۵ تن از صاحبان واحدهای مسکونی منطقه اقدام به مرمت و ۵ تن دیگر نیز اقدام به نوسازی منازل خود کنند.

وی در خصوص اقدام دیگر گفت: همین تجربه در بهسازی خیابان ارم انجام شد و وقتی با مردم منطقه وارد گفت‌وگو شدیم و توانستیم حدود ۵ میلیارد تومان از منابع مردمی برای بازآفرینی استفاده کنیم.

خاکی به رضایتمندی اهالی، مردم و مجاوران در این مناطق اشاره کرد و افزود: در تمام شهرها بافت فرسوده به معضلی برای مردم و مسئولان و فضای بزه‌کاری تبدیل شده است که مدیران شهری برای حل آن، ضربتی و امنیتی وارد می‌شوند، اما در قم به واسطه وجود حرم مطهر در دل بافت تاریخی، این بافت زنده است.

وی خاطرنشان کرد: با این همه یک فرصت طلایی برای احیای بافت تاریخی در قم وجود دارد و زنده بودن بافت به واسطه وجود حرم مطهر نباید موجب غفلت از بهسازی آن شود.

نوشته های مشابه
جواد افشار عزادار پدر شد
گویش قمی ثبت ملی می‌شود
راهیابی دو فیلم از قم به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
۴ هزار تخت به ظرفیت گردشگری قم اضافه می‌شود
نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»
مراسم بزرگداشت فرمانده اسبق لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) برگزار شد +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.