برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «شهادت قلم» معرفی شدند

نخستین دوره جشنواره فیلمنامه‌نویسی «شهادت قلم» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «شهادت قلم» معرفی شدند
شناسه : 54410 | انتشار : 17 تیر 1401 - 17:16   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مراسم اختتامیه جشنواره ملی فیلمنامه‌نویسی شهادت قلم با حضور سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر سرتیپ نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حجت‌الاسلام ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس، مدیران فرهنگی و هنری قم و جمعی از هنرمندان، عصر روز پنجشنبه در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد و آثار برتر این جشنواره معرفی شدند.

دبیر این جشنواره با بیان اینکه ۳۰۰ فیلم نامه از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره شهادت قلم ارسال شده بود، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست با داوری حجت‌الاسلام داودآبادی، داود جلیلی و فاطمه علیمرادی، ۴۷ اثر شایسته راهیابی به مرحله نهایی شدند که در نهایت با انتخاب هیئت داوران متشکل از آقای مازندرانی، خانم شاه حسینی و خانم اسدی، سه اثر تقدیر و سه اثر نیز به عنوان مقام اول تا سوم مشخص شدند.

وی افزود: ۵۰ فیلمنامه از ۲۵ نویسنده قمی دریافت شد که ۱۰ نفر از نویسندگان قمی از بانوان هستند.

دبیر جشنواره شهادت قلم تصریح کرد: ۴۸ اثر منتخب این جشنواره نباید آرشیو شوند و قطعاً می‌توان آثار فاخر و ارزشمندی را در حوزه دفاع مقدس و مقاومت از میان آنها تولید کرد.

ابوذر در پایان از مسئولان خواست فیلمسازان و فیلمنامه نویسان را حمایت کنند تا این آثار به فیلم تبدیل شوند.

برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «شهادت قلم» معرفی شدند

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: یکی از مشکلات اصلی و اساسی ما در حوزه سینما، عدم برخورداری از فیلمنامه‌های غنی، تأثیرگذار و ارزشی است که می تواند راه فتح معنوی سینما باشد.

وی برگزاری جشنواره فیلمنامه نویسی کوتاه «شهادت قلم» در حوزه دفاع مقدس و مقاومت را اقدام بسیار ارزشمند و دقیقی دانست و گفت: این مسیر باید در ابعاد مختلف ادامه داشته باشد که یکی از مهمترین آنها، ارائه آموزش های لازم به علاقه مندان و ارسال کنندگان آثار است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه می توان ظرفیت و توان فیلمنامه نویسان جوان در حوزه های ارزشی و انقلابی را تقویت و قوام بخشید، خاطرنشان کرد: نباید افرادی که به نخستین دوره این جشنواره آثاری ارسال کرده اند، رها شوند.

وی در پایان از اعلام آمادگی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید آثار برگزیده خبر داد و گفت: بدون تردید از میان آثار ارسالی به این جشنواره، می توان با انجام حمایت های لازم، آثار فاخر و ارزشمندی را در حوزه دفاع مقدس و مقاومت تولید کرد.

برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «شهادت قلم» معرفی شدند

همچنین حجت الاسلام ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس نیز در این مراسم با بیان اینکه دفاع مقدس کامل ترین تابلوی ایثار، گذشت، ایمان و اخلاص و بر جسته ترین اثر تعالی و کمال انسان دین‌مدار و دیندار است، افزود: این عرصه خزانه بسیار عظیم و پایان نایافتنی است که هنرمندان می توانند قرن ها از آن ارتزاق کنند و تولیدات تازه به تازه خلق کنند.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به برگزاری این جشنواره گفت: کار در این حوزه زمانی سخت می شود که کسانی که فیلنامه می نویسند ممکن است آن دوران را ندیده باشند و اگر فیلنامه ای بتواند حق مطلب را به درستی ادا کند باید قلم و دست آن فرد را بوسید و یا بازیگری که می خواهد آن نقش را بازی کند، یا اصلا در آن دوران نبوده و یا آن حس گذشته را ندارد و امکان همزاد پنداری به وجود نمی آید. حالا اگر بازیگر یا هنرمندی بتواند آن معنا و حس مقدس را در مخاطب زنده کند بسیار ارزشمند است.

ذوالنوری با انتقاد از شرایط حاکم بر رسانه ها و سینمای کشور گفت: گاهی می‌بینیم نقش قهرمانان دفاع مقدس را کسانی بازی می کنند که باید برای مظلومیت آن رزمنده ها گریست، کسانی که در خلوت خودشان این قهرمانان را به سخره می گیرند و در زندگی شخصی خود هیچ اعتقادی به این ارزش ها ندارند.

وی افزود: بازآفرینی صحنه های ایثار و شهادت درک بسیار بالایی می خواهد و باید بتوانیم به بهترین شکل ممکن کیفیت دفاع مقدس را کمی سازی کنیم و به گونه ای در قالب فیلمنامه و نقش در بیاوریم که از ارزش های آن کم نکند و قابل انتقال به مخاطب باشد.

وی با تقدیر از شرکت کنندگان در این جشنواره گفت: باید دست همه آنها را بوسید و در ادامه با مخاطب قرار دادن دستگاه های ذیربط گفت: نباید با آثار و نقش هایی که در شان قهرمانان دفاع مقدس نیست کریمانه و با اغماض برخورد کرد چرا که این عرصه عرصه مهم و ارزشمند ایست و بازیگران و فیلمنامه نویسان این عرصه مسئولیت و رسالت سنگینی دارند.

برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «شهادت قلم» معرفی شدند

در ادامه حجت‌الاسلام لقمان‌پور‏، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در این مراسم با تقدیر و تشکر از همه استان هایی که در این جشنواره اثر ارسال کردند و با بیان اینکه بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس بر اساس تکلیفی که رهبر معظم انقلاب به آن داده است وظیفه سیاستگذاری، حمایت، پشتیبانی، هدایت و نظارت بر دفاع مقدس را دارد گفت: ضرورت یک دبیرخانه دائمی فیلم احساس می شد که با توجه به حضور دانشجویان از کشور‌های گوناگون و زیرساخت‌هایی که قم دارد دبیر خانه دائمی این جشنواره به قم داده شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم اظهار کرد: حضور شهدا از ۱۳ ملیت مختلف و مدفون بودن ۵۸۰ شهید سپاه بدر دفاع مقدس در قم نشان دهنده یک نگاهی بین المللی در عرصه نشر آثار دفاع مقدس است. و استان قم مفتخر است که موافقت مسئولان بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس میزبانی این جشنواره را در ادوار مختلف بر عهده گرفته است.

برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «شهادت قلم» معرفی شدند

گفتنی است این مراسم به حضور یکی از شهدای گمنام دفاع مقدس مزین شد و از خانواده شهیدان مدافع حرم رسول و مهدی جعفری و شهیدان رستگار مقدم و همچنین هنرمندان حاضر در مراسم آقایان داوود جلیلی و سعید نجاتی تجلیل به عمل آمد و مراسم به صورت زنده از طریق ویدئو کنفرانس در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور پوشش داده شد.

برگزیدگان نخستین دوره جشنواره «شهادت قلم» معرفی شدند

در این مراسم آقایان امیر طیبی با اثر صبح امروز از استان سمنان، مهدی عبداللهی با اثر خانه ام اینجا نیست از استان اصفهان، رسول صادقی با اثر خوابیدن کنار پدر از قم به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند و احمد غلامی با اثر ری بندان از استان ایلام، هوشنگ جمشیدیان با اثری به نام فرمانده از استان اصفهان و بیژن بیات با اثر یوما از استان مرکزی در این جشنواره شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر یک روزه اش به قم از کتاب جشنواره که فیلمنامه های برتر در آن نگاشته شده و همچنین از پوستر دومین دوره از جشنواره شهادت قلم که به صورت بین المللی برگزار خواهد شد رونمایی کرد.

نوشته های مشابه
نمایشگاه «یاد یاران» در قم آغاز به کار کرد
مرکز غیرمجاز دندان‌سازی در قم پلمب شد
برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس در نگارستان اشراق
ثبت ۳۳ وقف جدید در قم
جشنواره روایت جهاد استان قم تمدید شد
حضور آتش‌نشانان قمی در مقابل استانداری
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.