ساماندهی بست شرقی حرم مطهر در گروی تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه رویکرد اصلی بست شرقی رویکردی خدماتی مانند پارکینگ و پایانه بوده در حالی که مسیرهای پیرامون حرم مطهر نیاز به تجاری دارند، گفت: در صورت پیشرفت برنامه‌های ستاد بازآفرینی در اراضی ۴۸ هکتاری، پروژه بست شرقی با الگوهای جدید آغاز می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ساماندهی بست شرقی حرم مطهر در گروی تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری
شناسه : 51781 | انتشار : 17 اردیبهشت 1401 - 19:51   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا خاکی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی بست شرقی حرم مطهر اظهار داشت: در حال بررسی طرح هستیم و در صورت پیشرفت برنامه‌های ستاد بازآفرینی در اراضی ۴۸ هکتاری، پروژه بست شرقی را با الگوهایی جدید آغاز می‌کنیم.

وی اجرای طرح در چهار طرف حرم مطهر را مورد ارزیابی قرارداد و گفت: حرم مطهر حضرت معصومه(س) از سه جهت بهسازی شده اما در سمت شرق و در محل اتصال حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران هنوز بلاتکلیف مانده و شرایط مطلوبی ندارد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، نحوه بهسازی بست شرقی را تشریح کرد و گفت: ساماندهی بست شرقی حرم مطهر هم از طریق سرمایه‌گذاری و هم از طریق ظرفیت ۴۸ هکتاری در حال بررسی و مطالعه است.

وی ظرفیت پیش‌بینی‌شده برای پارکینگ شرقی را  محدود دانست و تأکید کرد: در این قسمت از حرم تنها راه خروجی، مسیر حرم تا جمکران بوده و ازنظر کارشناسی ساخت بیش از ۱۵۰۰ پارکینگ درست نبوده و باعث ایجاد گره‌های ترافیکی در این مسیر خواهد شد.

خاکی از اجرای پروژه بست شرقی در دو فاز خبر داد و اظهار داشت: پروژه به دو فاز تقسیم‌شده که برای فاز نخست که شامل خدمات، پارکینگ و اتصال خدمات عمومی به پایانه است نیاز به ۱.۸ هکتار زمین در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: در فاز دوم می‌توان بسته‌های سرمایه‌گذار پشتیبان زیارت مانند امکان اقامتی، خدماتی و درمانی پیش‌بینی کرده و از ظرفیت سرمایه‌گذار در این بخش استفاده کنیم؛ البته هر دو بخش هم‌زمان در حال پیشرفت است و طرح فاز یک تهیه‌شده و منتظر مشخص شدن رویکرد فاز دوم بوده تا طرح را کامل کنیم.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) همچنین اضافه کرد: رویکرد اصلی بست شرقی رویکردی خدماتی مانند پارکینگ و پایانه بوده و باقی طرح‌ها کمک رویکرد اصلی تعریف‌شده است و باید در نظر داشته باشیم مسیرهای پیرامون حرم مطهر باید زنده و پویا بوده و نیاز به تجاری دارند.

وی، زمان آغاز پروژه را منوط به تعیین تکلیف ۴۸ هکتار برشمرد و یادآور شد: با تعیین تکلیف اراضی ۴۸ هکتاری ظرف ۴ ماه اقدامات پروژه بست شرقی آغاز می‌شود، زیرا اطلاعات کامل بوده و می‌توانیم عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

نوشته های مشابه
جواد افشار عزادار پدر شد
گویش قمی ثبت ملی می‌شود
راهیابی دو فیلم از قم به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
۴ هزار تخت به ظرفیت گردشگری قم اضافه می‌شود
نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»
مراسم بزرگداشت فرمانده اسبق لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) برگزار شد +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.