انتقاد شهردار قم از فشار بودجه انقباضی دولت بر شهرداری‌ها

شهردار قم با انتقاد از فشار بودجه انقباضی دولت بر شهرداری‌ها، گفت: دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ حتی سهم ۵۰ درصدی خود در بازپرداخت اوراق مشارکت جهت نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی را نیز به شهرداری‌ها محول کرده و از سوی دیگر، امکان تهاتر مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دیگر با بدهی شهرداری به بانک‌ها را حذف کرده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد شهردار قم از فشار بودجه انقباضی دولت بر شهرداری‌ها
شناسه : 45370 | انتشار : 04 دی 1400 - 20:14   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در دیدار با آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی از مراجع معظم تقلید، با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری قم برنامه‌های خود را بر اساس نقشه راه و افق‌های تدوین‌شده دنبال می‌کند، اظهار داشت: برنامه ۵ ساله قم ۱۴۰۰ با اجرای طرح‌های عمرانی، زیست‌محیطی، فرهنگی، ورزشی و … به سرانجام رسیده است.

وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی دوم شهر با عنوان قم ۱۴۰۴ نیز با همکاری و همفکری متخصصین امور شهری، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه قم تدوین و هم‌اکنون در حال اجراست، ابراز کرد: طی شش سال گذشته حدود یک هزار پروژه بزرگ و کوچک در سطح شهر قم اجراشده است.

شهردار قم ادامه داد: اقدامات و رسالت‌های مجموعه مدیریت شهری رابطه مستقیم با زندگی مردم داشته و اگر یک روز حمل‌ونقل شهری تعطیل‌شده و یا زباله از در خانه مردم جمع‌آوری نشود، بخشی از زندگی شهروندان مختل می‌شود.

دیدار شهردار قم با آیت الله نوری همدانی

وی با تأکید بر اینکه قراردادهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر با شهرداری قم تا پایان سال ۱۳۹۸ بود که پایان آن می‌توانست بحران‌آفرین باشد، تصریح کرد: با تدبیر به‌موقع شهرداری هم‌اکنون ناوگان اتوبوس‌رانی قم کاملاً نوسازی شده و عمر آن به ۲ سال رسیده است، درحالی‌که عمر این ناوگان در شهرهای دیگر حتی بالاتر از ۱۲ سال است.

سقائیان‌نژاد ابراز داشت: دولت‌ها در گذشته حمایت‌هایی از نوسازی ناوگان عمومی داشتند و این در صورتی بوده که در گذشته قیمت یک اتوبوس حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که حدود ۸۰ درصد آن را دولت پرداخت می‌کرد، درحالی‌که هم‌اکنون قیمت هر دستگاه اتوبوس به ۶ میلیارد تومان رسیده و بار این افزایش قیمت و قطع حمایت دولت، فقط به دوش شهروندان و مردم افتاده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرنشینی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد از مردم کشور که حدود ۶۴ میلیون نفر را شامل می‌شود، شهرنشین هستند که اگر به ازای هر هزار نفر یک اتوبوس به‌عنوان سرانه در نظر بگیریم، نیازمند ۶۴ هزار دستگاه اتوبوس هستیم؛ درحالی‌که تولید داخلی یک‌چهارم این تقاضا را نیز تأمین نمی‌کند و با توجه به اهمیت حمل‌ونقل عمومی و اهمیت آن در مسائل زیست‌محیطی از مسئولان کشور درخواست داریم تدابیر لازم را در خصوص کمبود ظرفیت تولید داشته باشند.

شهردار قم با درخواست مجدد و تأکید بر ضرورت واردات اتوبوس برای تأمین نیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، افزود: شهرداری قم طی چند سال گذشته همراه با اورهال کردن اتوبوس‌های کارکرده، ۱۸۰ دستگاه جدید خریداری و وارد سیستم حمل‌ونقلی خود کرده است.

سقائیان‌نژاد اذعان کرد: ناوگان اتوبوس‌رانی قم هم‌اکنون کاملاً نو شده و با استفاده از سیستم‌های نوین مشغول خدمات‌رسانی به مردم است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ انقباضی است، اضافه کرد: یک زمانی قرار بود دولت هرسال ۴ هزار میلیارد تومان به بخش ناوگان عمومی کمک کند که این کمک‌ها کاملاً قطع‌شده است؛ همچنین دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان باید به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهد که این نیز تحقق نیافت.

شهردار قم اظهار داشت: دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ حتی سهم ۵۰ درصدی خود در بازپرداخت اوراق مشارکت جهت نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی را نیز به شهرداری‌ها محول کرده است.

به گفته وی، در گذشته دولت ۵۰ درصد هزینه توسعه و ساخت حمل‌ونقل ریلی را در شرایطی کمک می‌کرد که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو ۷۰ میلیارد تومان بود، ولی هم‌اکنون هزینه ساخت هر کیلومتر خط ریلی به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است و دولت سهم خود از این بخش را نیز قطع و تعطیل کرده است.

سقائیان‌نژاد ابراز کرد: با ادامه این وضع، پروژه‌های عمرانی دچار چالش و بعضاً تعطیل خواهد شد و هزینه راه‌اندازی مجدد و نهایتاً بهره‌برداری در سال‌های آینده چندین برابر، افزایش قیمت خواهد داشت.

شهردار قم گفت: در بودجه سال آینده دولت، همچنین امکان تهاتر مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دیگر با بدهی شهرداری به بانک‌ها را حذف کرده است و هم‌زمان فشار بانک‌ها بر مدیریت شهری در امر بدهکاری را حفظ کرده است.

وی یادآور شد: شهرداری‌ها خاک‌ریز نظام هستند و اگر قرار است بودجه انقباضی بسته شود باید فشار آن به شهرداری‌ها به‌صورت تدریجی باشد و از دولت محترم تقاضا داریم که حساسیت موضوع را درک و نسبت به برقراری تعهدات فوق همانند بودجه ۱۴۰۰ اقدام کنند.

نوشته های مشابه
جشن خانوادگی اعضای خانه مطبوعات استان قم برگزار شد
جزئیات برپایی نمایشگاه «یاد یاران» در قم
واحدهای مسکونی سایت ۵۶۰ هکتاری قم در سال آینده تکمیل می‌شود
تبیین عناصر اساسی مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی
«روز قم» ثبت ملی شد
ضرورت رسیدگی به وضعیت سایت‌های نخاله‌های ساختمانی شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.