نمای رومی با اقلیم قم سازگار نیست/ استفاده از این نما رو به کاهش است

رئیس شورای شهر قم با بیان اینکه استفاده از سبک رومی اصالت شهرنشینی را دست‌خوش تغییر قرار می‌دهد، گفت: این نماها با اقلیم قم سازگاری ندارد و باعث هدر رفتن منابع می‌شود، چراکه نوع اقلیم و آب و هوا در ماندگاری بنا بسیار مؤثر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نمای رومی با اقلیم قم سازگار نیست/ استفاده از این نما رو به کاهش است
شناسه : 34984 | انتشار : ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عبدالله جلالی اظهار کرد: نمای مطلوب تابع شاخص‌های فرهنگی، آب‌وهوایی و اقلیمی است، در کنار این موضوع، مسئله اعتقادات و شرایط مذهبی حاکم بر جامعه هم بسیار با اهمیت است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: در بحث نماهای ساختمان در حال حاضر مخصوصاً در شهر مقدس قم، چالش‌ها و مسائل زیادی وجود دارد از جمله آن‌که افراد بیشتر به سمت مسائل ظاهری تمایل دارند و خیلی به ماهیت و بطن پروژه توجه نمی‌شود.

جلالی خاطرنشان کرد:  علت این ظاهربینی این است که بعضاً یک نگاه مادی و سودجویی در علاقه و استفاده از نمای رومی به دلیل جذب مشتری در آن نهفته است و درواقع با این نگاه، حرمت شکنی می‌شود و اقداماتی مخالف با فرهنگ و اعتقادات جامعه صورت می‌گیرد.

وی درخصوص چالش‌های موجود در طراحی نمای شهری عنوان کرد: اشکالی که در رابطه با نمای رومی وجود دارد، ناهمگون بودن مشهود داخل شهر است که جلوه خوبی ندارد.

جلالی افزود: استفاده از سبک رومی باعث می‌شود هرکس متناسب با علاقه شخصی و بی‌توجه به فاکتورهای شهرسازی عمل کند و نمای ایرانی مورد توجه قرار نمی‌‎گیرد، لذا نبود مدلی متناسب با فرهنگ ایرانی، افراد را ترغیب برای استفاده از این سبک معماری می‌کند.

وی درخصوص انتظارات نهاد شورای شهر از شهروندان تصریح کرد: شهروندان و مالکان نباید به ظاهر توجه کنند و سعی کنند از مصالح در دست و بومی و مقاوم استفاده کنند، ازین رو اساساً سازندگان مسکن و مردم قبل از شروع پروژه به طراحی نمای ساختمانی هم توجه کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: معمولاً بعد از ساخت نمای داخل به دنبال پیگیری نمای بیرونی می‌روند که این معضل بزرگی است و در اولویت قرار دادن طراحی نمای بیرونی بر درونی را می‌طلبد.

جلالی ادامه داد: هم طراحان و هم سازندگان بنا نقش بسیار مهم و پررنگی در جایگاه خود دارند و رسالت فنی و تخصصی و علمی آنها باید تمام قد در اختیار جامعه و فرهنگ جامعه باشد، نه اقدامات تقلیدی و لذا در راستای طراحی نمای مطلوب باید نگاه فرهنگی، اولویت بر نگاه درآمدزایی استفاده کنند.

وی بیان کرد: باید از نماهایی که مقاوم و اثرگذارند استفاده شود چرا که نما بیانگر فرهنگ جامعه است، از این رو باید پیامی روشن داشته و در آینده هم ماندگار باشد و معماران نیز وقت بیشتری را برای نمای خوب و زیبا و ماندنی و فاخر قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم، پیامد سبک غربی را دست‌خوش زوال هویت شهر برشمرد و افزود: این نماها بخاطر نبود مقاومت باعث هدر رفتن منابع می‌شود، چراکه نوع اقلیم و آب و هوا در ماندگاری بنا بسیار موثر است، لذا اصولاً تقلید کار زیبنده‌ای نیست.

جلالی ادامه داد: اینکه ما فرهنگ خودمان را در حوزه نما و ساختمان‌سازی کنار بگذاریم، ظلمی آشکار است و استفاده از سبک رومی اصالت شهرنشینی را دست‌خوش تغییر قرار می‌دهد.

وی درخصوص وظایف و اختیارات شورای شهری، گفت: به طور کلی شورای اسلامی شهر با هرگونه نمای رومی و ساختمان غیرمتعارف اساساً مخالف است، تلاش‌های شورا نیز باعث تشکیل جلسات متعدد با مسئولین حوزه نظام مهندسی بوده که هشدارهای لازم را به مهندسین و طراحان و معماران در زمینه جلوگیری از استفاده نمای رومی بدهند، چراکه پایه اولیه این جریان شامل مهندسان می‌شود تا سازندگان و مردم را توجیه و مدیریت کنند و فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج دهند.

جلالی درخصوص سطح اختیارات شورای اسلامی شهر و شهرداری در اصلاح ساختار نما، بیان کرد: مسئولین باید به محض اینکه متوجه شدند نمای رومی کار می‌شود جلوی کار را بگیرند که البته در این زمینه با کمیسیون ماده ۵ هم مذاکره شده، لذا اگر کسانی تمکین نکرد حتی اجازه تخریب ساختمان نیز صادر شود و انتظار می‌رود که این کمیسیون و کمیسیون ماده ۱۰۰ هم ورود کند و با متخلف برخورد قاطعانه‌ای شود.

وی افزود: فعالیت کارگروه سیما و منظرشهری باحضور جمعی از متخصصین شهرداری، استانداری و اداره راه و شهرسازی در این زمینه بسیار موثرخواهد بود که البته خوشبختانه روند رو به کاهشی برای استفاده از سبک رومی وجود داشته و امیدواریم از این پس به اصالت تاریخی خودمان بازگردیم و ساختمان‌سازی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی رواج دهیم.

نوشته های مشابه
اهمیت تشخیص اولیه در سرطان پستان
برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در قم
برگزیدگان جشنواره استانی تئاتر بچه‌های مسجد قم معرفی شدند
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.