خطر انتشار منوکسید کربن و نشت گاز را جدی بگیرید

شهر بیست/ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: با نزدیک شدن به فصول سرد سال، استفاده از وسایل گازسوز و نفتی سبب بروز حوادثی می‌شود که انتشار منوکسید کربن و نشت گاز ازجمله خطرات بی‌توجهی به این موضوع است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
خطر انتشار منوکسید کربن و نشت گاز را جدی بگیرید
شناسه : 30635 | انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس جعفری با اشاره به ضرورت هوشیاری شهروندان در برابر نشت گاز و خطر منوکسیدکربن با توجه به فرارسیدن فصل سرمای زمستان، اظهار داشت: با نزدیک شدن به فصول سرد سال استفاده از وسایل گازسوز و نفتی سبب بروز حوادثی می‌شود که انتشار دی‌اکسید کربن و نشت گاز ازجمله هشدارهای مهم در فصول سرد سال است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم افزود: هرساله در سراسر کشور به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی با خطرات و تلفاتی مواجه هستیم، البته در سال جاری تاکنون موردی از تلفات ناشی از نشت گاز و انفجار و یا مسمومیت به‌واسطه انتشار منوکسیدکربن گزارش نشده است.

جعفری با بیان اینکه این سازمان هرسال اقداماتی پیشگیرانه را توسعه می‌دهد و در معاونت آموزش و پیشگیری، واحد عملیات و روابط عمومی کارهایی در قالب اطلاع‌رسانی و پخش کلیپ و توزیع بروشور در سطح شهر و میادین و ادارات و مراکز فرهنگی انجام می‌شود، گفت: مکاتبه‌ای با مدیریت بحران جهت اطلاع‌رسانی گسترده از طریق ادارات و آموزش و پرورش در فضای مجازی با موضوعات ایمنی داشته‌ایم و اقدامات زیادی در سطح شهر از طریق بروشور و بنرهای مختلف انجام‌شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش برودت هوا، توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی اهمیت زیادی دارد و باید مراقب انتشار منوکسیدکربن و نشت گاز باشیم، اگر اتصالات وسیله گازسوزی کامل نباشد و یا گاز نشت کند با حوادث تلخی مواجه می‌شویم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تأکید بر اینکه گازی که در حال سوختن است و به منزل راه پیدا کند و یا دی‌اکسید کربن، سبب مسمومیت و کاهش هوشیاری و مرگ می‌شود و هر دو خطرناک است، تصریح کرد: وقتی گاز ۱۰ تا  ۱۵ درصد از ساختمان و فضا را فرا بگیرد سبب انفجار می‌شود و با جرقه کلید برق و روشن خاموش شدن یخچال امکان انفجار وجود دارد و حتی می‌تواند به منازل و مغازه‌های اطراف لطمه بزند.

جعفری ابراز کرد: منوکسیدکربن از منبع گرمایشی به وجود می‌آید، وقتی در محیط سربسته به‌طور ناقص گرمایش انجام شود منوکسیدکربن شکل می‌گیرد و نشان می‌دهد کار گرمایش و احتراق ناقص است.

وی با اشاره به اینکه منوکسیدکربن بسیار خطرناک بوده و سبب مشکلات تنفسی تا اغما و مرگ می‌شود، یادآور شد: دراین‌باره توصیه می‌کنیم با توجه به استفاده از بخاری‌های گازسوز، اتصالات بخاری درست اجرایی شود و در شیب منفی قرار نگیرد یعنی اگر بخاری در سطح بالایی قرار گرفته و خروجی در پایین است امکان احتراق ناقص و خطر وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اضافه کرد: باید مراقب مسدود بودن خروجی لوله‌های بخاری باشیم و از لوله‌های استاندارد استفاده و در موقع نصب وسایل گازسوز، اتصالات به‌درستی انجام و از تعدد زانویی خودداری شود.

جعفری اظهار داشت: بخاری روشن باید شعله آبی داشته باشد و اگر قرمز بود نشان می‌دهد که احتراق به‌خوبی انجام نمی‌شود و خروجی مناسب نیست و یا لوله بخاری باید داغ باشد، همچنین روشن کردن وسایل نفتی و گازی داخل خودرو اگر جایی برای خارج شدن گاز منوکسیدکربن وجود ندارد خطرناک است.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از رانندگان وسایل سنگین در داخل خودرو پیک‌نیک روشن می‌کنند که در موارد متعددی در کشور خطر از دست دادن جان وجود دارد.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
استقرار سیستم شست‌وشوی خطوط پردازش پسماند در سایت البرز
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.