سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات شهرداری قم بهزودی تکمیل میشود/ پاسخگویی به مطالبات شفافیت شهروندان
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، همایون یزدان پناه با اشاره به ظرفیتسازی در راستای شفافیت بیشتر در عرصه فعالیتهای شهرداری، اظهار داشت: شهرداری قم از سال ۹۶ طراحی سامانهای را برای شفاف شدن اطلاعات شهرداری آغاز کرده است.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم افزود: در سال ۹۷ توانستیم در پرتال جدید شهرداری این سامانه را درج کنیم و اطلاعات موجود به مرور تکمیلشده و باز در حال توسعه است و بر اساس نیازها و مطالبات شهروندان این اطلاعات بارگذاری میشود.
یزدان پناه با بیان اینکه سامانه شفافیت، فرصتی مهم در دسترسی آزاد اطلاعات ویژه شهروندان است، تصریح کرد: دراینباره اطلاعاتی که موردنیاز شهروندان بوده منتشر میشود که عمدتاً این اطلاعات شامل قوانین شهرداری، بودجه، برنامهها و تعرفههاست.
وی عنوان کرد: بهزودی این سامانه بهطور کامل بهروزرسانی میشود و بهطور کاملتر در اختیار شهروندان قرار میگیرد تا بتوانند برای گرفتن خدمات بهتر با سامانه ارتباط برقرار کنند.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با تأکید بر اینکه در سامانه شفافیت تا حد زیادی نیاز شهروندان را در نظر گرفتهشده است، ابراز کرد: هرچند اطلاعات شهرداری بسیار پیچیده است و بهعنوان نهادی مردمی سرشار از اطلاعات گسترده است و باید بهخوبی وضعیت انتشار اطلاعات و بازخوردهای آن احصا شود و درصد موفقیت را دریابیم.
یزدان پناه یادآور شد: طرح تفضیلی شهر یکی از موضوعاتی بوده که بهطور جامع در سامانه شفافیت بارگذاری میشود و در حال حاضر این طرح در فضای مجازی در اختیار شهروندان قرار دارد و در سایت shahr.qom.ir وارد مباحث شهرسازی شدهایم و در این بخش نقشههای تفصیلی، کاربریها و طرح جامع و اطلاعات املاک موجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری نهادی مردمی و محلی است و ارتباط نزدیکی با مردم و پیگیری مطالبات شهروندان داریم و فعالیتها نیز طبق خواستهها و مطالبات است.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با اشاره به اینکه از سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد دستگاههای اجرایی کشور از جمله شهرداری به سامانهای متمرکز شفافیت و اطلاعرسانی و انتشار اطلاعات متصل شوند، گفت: این موضوع سبب شد تمام تمرکز ما به این سمت برود که جوابگوی درخواستهایی باشیم که بهصورت متمرکز در وزارتخانه نظارت میشود.
یزدان پناه افزود: در حال حاضر هر درخواستی ثبتنام شود در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایت انتشار آزاد اطلاعات با کد ملی و مشخصات قابلدسترسی است و هر مطالبهای از سوی وزارت خانه به دستگاه اجرایی ارسال میشود و ما در آن جا موظف هستیم آن را منتشر کنیم و در حال حاضر بیشتر از این طریق پاسخگوی مردم در عرصه شفافیت هستیم.
وی با تأکید بر اینکه جزییات ورود اطلاعات به سامانه شفافیت در جایی ابلاغ نمیشود و باید طبق مطالبات و اولویتها باشد، اظهار داشت: امسال اولویت ما در شهرداری در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات الکترونیکی و شهرسازی است.
رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم عنوان کرد: در واقع افزایش خدمات الکترونیکی در حوزه مدیریت شهری و شهرسازی در شرایط کرونایی، یکی از اولویتهای مهم در قم است و تمام تلاش در فناوری و ستاد شهر هوشمند این بوده که خدمات بیشتری را به مردم ارائه بدهیم و شهروندان نیز از این اطلاعات راحتتر استفاده کنند.
یزدان پناه تصریح کرد: در جهت تسهیل روند استفاده مردم از اطلاعات، سامانه دیگری به نام «قمیار» در اختیار شهروندان است که در آن نیز یکی از اولویتهای مهم طبق مطالبات شهروندان، خدمات شهرسازی و صدور پروانه است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده مردم از سامانه شفافیت و قمیار و سامانههای خدمترسان در حوزه مدیریت شهری نیاز به آموزش دارد و برای در دسترس بودن آن برنامههایی در دست اقدام است، ما امیدواریم در زمینه اطلاعان شهری و شهر هوشمند و موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات بتوانیم بیش از گذشته گامهای مؤثری برداریم.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Thursday, 23 January , 2025