عباس احمدی در گفت‌وگو با «شهر۲۰» عنوان کرد

نقش مؤثر شعر طنز در حفظ گویش قمی/ محله‌های قدیمی را با زبان طنز معرفی کنیم

شهر بیست/ مسئول دفتر طنز حوزه هنری قم با تأکید بر اینکه لهجه قمی از ظرفیت بالایی در حوزه طنز برخوردار است، گفت: پیش‌تر هنرمندان قمی نظیر سید جواد رضویان و فتحعلی اویسی از این قابلیت در سطح کشوری استفاده کردند که با استقبال هموطنان مواجه شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نقش مؤثر شعر طنز در حفظ گویش قمی/ محله‌های قدیمی را با زبان طنز معرفی کنیم
شناسه : 29355 | انتشار : 03 آذر 1399 - 19:09   پرینت

عباس احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» با اشاره به نام‌گذاری ایام سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم با عنوان «روز قم»، به ظرفیت شعر طنز در معرفی «قم» اشاره کرد و گفت: شعر و نثر طنز ظرفیت زیادی در احیای آداب و رسوم محلی دارد و یادآور اصالت‌های گذشته شهر است.

وی تصریح کرد: در شهرهای زیادی مثل ملایر، اصفهان، آذربایجان شرقی و مناطق کردنشین که حضور داشتم، فرم اصلی شعر طنز پیشکسوتان و شاعران آن مناطق، زنده نگه داشتن آداب و رسوم آن شهر بود.

مسئول دفتر طنز حوزه هنری قم با بیان اینکه شعر طنز در حفظ لهجه‌ها و گویش‌ها مؤثر است، گفت: مردم به ریشه‌های زبانی خود علاقه‌مند هستند و شعر طنز به حفظ و تعمیق این ریشه ها کمک می‌کند.

این طنزپرداز کشورمان با تأکید بر اینکه لهجه قمی از ظرفیت بالایی در زمینه طنز برخوردار است، گفت: پیش‌تر هنرمندان قمی نظیر سید جواد رضویان و فتحعلی اویسی از این قابلیت در سطح کشوری استفاده کردند و مردم نیز استقبال کردند.

احمدی همچنین با بیان اینکه نام محله‌های قدیمی قم نیز می‌تواند طنزآمیز باشد، گفت: سرحوض، لب چال، جوی شور، جوی کنده و امثال این‌ها می‌تواند در شعر طنز به طور مناسب استفاده شود و به حفظ این نام‌های قدیمی منجر شود.

وی افزود: در محفل طنز قمپز تاکنون درباره محله «سیدان» یا کوه « دوبرادران» اشعاری سروده شده که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده است.  

مسئول دفتر طنز حوزه هنری قم همچنین یکی دیگر از کارکردهای شعر طنز را نقد مشکلات شهری عنوان کرد و گفت: نقد فرهنگ شهروندی یکی دیگر از رسالت‌های شعر طنز است که می‌توان از آن بهره برد.

احمدی با تأکید بر اینکه محله‌های قدیمی و اماکن تاریخی قم را می‌توان از طریق شعر طنز معرفی کرد، گفت: از آنجا که قم به عنوان یک شهر زیارتی شناخته می‌شود، به بخش فرهنگ بومی و محلی و آثار تاریخی و محله‌های قدیمی کمتر توجه شده است.

این طنزپرداز شناخته شده همچنین به حمایت‌های شهرداری قم در برگزاری سه دوره از جشنواره طنز «سوهان روح» اشاره کرد و گفت: در این جشنواره به نقد فرهنگ شهروندی، معرفی ظرفیت های قم و احیای آداب و رسوم محلی پرداخته شد و امیدواریم باز هم شاهد حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در برگزاری این رخداد فرهنگی باشیم.

مسئول دفتر طنز حوزه هنری قم همچنین به برگزاری دو محفل قمپز با موضوع «روز قم» نیز اشاره کرد و گفت: این دو محفل طنز با حمایت سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم طی دوسال گذشته برگزار شد و طنزپردازان قمی آثاری در این زمینه با گویش قمی ارائه کردند که در فضای مجازی نیز با استقبال مواجه شد. 

نوشته های مشابه
تبیین عناصر اساسی مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی
«روز قم» ثبت ملی شد
ضرورت رسیدگی به وضعیت سایت‌های نخاله‌های ساختمانی شهرداری قم
محور قدیم سلفچگان ساوه بهسازی می‌شود
برگزاری ششمین مرحله اردوی «فکر و ذکر» در قم
یازدهمین دوسالانه نگارگری استان قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.