برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه نوآوری و فناوری در قم معرفی شدند

شهر بیست/ نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه نوآوری و فناوری با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه نوآوری و فناوری در قم معرفی شدند
شناسه : 18542 | انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، دبیر جشنواره نخستین جشنواره فیلم کوتاه نوآوری و فناوری شامگاه سه‌شنبه در آیین اختتامیه این جشنواره که در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، گفت: به رغم اینکه جشنواره قالب استانی و تخصصی داشت اما با استقبال کم نظیری مواجه و بیش از ۱۶۰ اثر دریافت شد که از میان ۲۱ فیلم کوتاه منتخب در ۷ بخش اصلی و ویژه از برگزیدگان با اهدای لوح یاد بود و جوایز نقدی، تقدیر به عمل آمد.

حمیدرضا شوشتری با بیان اینکه طرح این جشنواره از سال ۹۵ شکل گفت: فعالیت این جشنواره طی ۶ ماه گذشته روند دریافت، انتخاب و داوری آثار را انجام داد.

*فرهنگ علم باوری و نوآوری باید تقویت شود

استاندار قم نیز در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ آموختنی است نه ساختنی گفت: فرهنگ علم باوری و پذیرش نوآوری در جامعه باید تقویت شود.

بهرام سرمست گفت: زبان هنر می‌تواند سبب ارتقای فرهنگ علمی و نوآوری در سطح استان شود.

وی با اعلام اینکه فرهنگ جامعه نیاز به باز تعریف دارد، گفت: به نظرم فرهنگ همه آن چیزهایی است که از بدو تولد تا لحظه مرگ یاد می‌گیریم تلقی می‌شود و نباید نگاه تصنعی به مقوله فرهنگ داشت.

استاندار قم با تأکید بر اینکه هنوز پاسخی روشن و درست برای شعار علم بهتر است یا ثروت در جامعه نداریم گفت: خیلی‌ها به صورت زبانی روی علم تکیه دارند اما در عمل و رفتار اجتماعی مظاهر ثروت اهمیت پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: علم باوری و مدیریت علمی پایه اصلی در توسعه و رونق شرکت‌های دانش بنیان استان است.

سرمست یادآور شد: برای رسیدن شرکت‌های دانش بنیان به جایگاه واقعی خود باید دیدگاه‌های عمومی در رابطه با علم و شرکت‌های فناوری محور مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: سهم علم در کارآفرینی و درآمدزایی باید محترم شمرده شده و فعالان اقتصادی باید نقش علم را احصا کنند.

استاندار قم ادامه داد: برای عبور از دانشگاه‌های نسل سوم و ورود به دانشگاه‌های نسل چهارم باید به مسئله علم و پژوهش توجه ویژه‌ای انجام شود.

وی گفت: علم باوری باید از دوران کودکی و دبستان به نسل جدید به عنوان یک ارزش منتقل شده و ارزش‌های رایج کنونی تغییر پیدا کند.

سرمست ابراز کرد: زبان هنر با بهره بردن از قالب‌های مختلف هنری می‌تواند در فرهنگ سازی و تغییر ارزش‌های جامعه در رابطه با مسئله علم بیشترین نقش را ایفا کند.

*زبان فیلم بهترین معرف برای دستاوردها و فعالیت‌ها فناوران است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در بخش دیگری از این مراسم با تأکید بر اینکه زبان فیلم بهترین معرف برای دستاوردها و فعالیت‌ها فناوران است گفت: اگر ظرفیت‌های پارک و فناوری از طریق زبان هنر به مردم معرفی شود زمینه برای آشنایی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان فراهم می‌شود.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: تأثیر زبان هنر و به ویژه فیلم در فرهنگ‌سازی عمومی بسیار بیشتر از سایر شیوه‌های تبلیغی است.

وی تأکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین آمادگی دارد از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی در معرفی تولیدات شرکت‌های دانش بنیان استان بهره ببرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار داشت: مسئله علم و فناوری در آینده اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد و باید زمینه لازم برای تقویت و آشنایی با آن در سطح استان انجام بگیرد.

*فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان امری ضروری است

رئیس پارک علم و فناوری قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه استان قم در توسعه شرکت‌های دانش بنیان شتاب خوبی گرفته است گفت: فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان به رونق تولید کمک خواهد کرد.

سید حسین اخوان علوی با بیان اینکه ۷۹ شرکت دانش بنیان در سطح قم فعال است، گفت: ۱۶۵ واحد فناور در مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان فعال بوده و بیش از ۲ هزار تن در این شرکت‌ها اشتغال دارند.

وی وضعیت قم در توسعه شرکت‌های دانش بنیان را مطلوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: قم از نظر تعداد فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

اخوان علوی افزود: شرکت‌های دانش بنیان قم سال گذشته بیش از یک میلیون صادرات داشته‌اند و زمینه برای افزایش صادرات کاملاً فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری برای آینده اقتصادی و پیشرفت کشور اجتناب ناپذیر است، گفت: برای حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان باید زیست بوم فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود و فرهنگ سازی لازم نیز برای کنشگری تمام کنشگران فراهم شود.

رئیس پارک علم و فناوری قم خاطرنشان کرد: برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان مبتنی بر فناوری باید فرهنگ را در خدمت فرهنگ قرار دهیم که حمایت از تولیدات رسانه‌ای و تولید فیلم کوتاه و مستند در این زمینه از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

*جای خالی کارخانه نوآوری در قم احساس می‌شود

همچنین دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و مشاور علمی معاون ریاست جمهوری طی سخنانی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار تن در شرکت‌های دانش بنیان اشتغال دارند، گفت: کارخانه نوآوری در قم باید ایجاد شود.

پرویز کرمی بیان کرد: ۲۷ هزار میلیارد دلار ارزش گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح جهان است که سهم ایران از بازار بزرگ قابل توجه نیست.

وی با بیان اینکه ۵ هزار شرکت دانش بنیان و ۶ هزار استارتاپ در سطح کشور وجود دارد، افزود: برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان به جایگاه واقعی خود برسند باید گفتمان اصلی کشور، گفتمان علم و هنر باشد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با ابراز تأسف از این که سینمای ایران فرد محور است، گفت: در صنعت سینما شرکت‌های سینمایی روند و فعالیت هنری را تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر زبان برنده و گویای هنر به یاری شرکت‌های دانش بنیان بیاید روند توسعه این شرکت‌ها در روند منطقی خود قرار می‌گیرد.

کرمی در ادامه، گفت: قم باید به قطب اصلی شرکت‌های استارتاپی حوزه علوم انسانی و اسلامی کشور تبدیل گردد.

وی خاطرنشان کرد: جای خالی مرکز و کارخانه علم و فناوری در سطح استان قم کاملاً احساس می‌شود و مسئولان باید رایزنی‌های لازم را با مسئولان ملی برای راه اندازی چنین مرکزی را مطالبه کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی دارد تا واحدهای راکد استان را به محلی برای کارخانه‌های نوآوری و شتابنده‌های فناوری تبدیل کند.

خاطرنشان می‌شود در این جشنواره، در بخش تیزر و رپورتاژ آگهی، آقایان حبیب داستانی و جلال یاری شایسته تقدیر و در بخش انیمیشن و موشن، ضمن تقدیر از آقای محمد باقر محقق با انیمیشن «سامانه شهید باقری گرافیک»، آقایان محمد فاضل با موشن «رصدگر عمق آسمان»، خانم زهره ملامحمدی با موشن «آمیار۲۴» به ترتیب صاحب رتبه اول و دوم شده و در بخش مستند مژگان احمدی با مستند «تبیان»، سلمان ابوطالبی با مستند «باسلام» و سمیه حاجی احمدی با مستند «لنز چشمی» به ترتیب صاحب رتبه اول تا سوم شدند.

ضمنا در بخش ویژه نیز از دو اثر آقایان سلمان ابوطالبی در بخش شهدای فناوری و آقای مظفر عارف پور در بخش وقف فناوری تجلیل به عمل آمد.

در بخش دیگری از این جشنواره جایز ویژه دبیر جشنواره به آقای مجتبی محمدی با اثر به احترام ایران(موشن گرافیک) تعلق گرفت.

نوشته های مشابه
فاز نخست خط یک مترو قم برق‌دار شد
همکاری مستقیم ۱۰ سازمان شهرداری قم با آموزش و پرورش استان
پایان عملیات اصلاح هندسی بلوار شهید سلیمانی
آسفالت آرامستان بهشت معصومه بهسازی می‌شود
جانمایی سه ایستگاه متروی قم در منطقه یک/ خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم احداث می‌شود
تشریح جزئیات بودجه عمرانی شهر قم در سال ۱۴۰۳
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.