۷۳ نفر در قم دچار گاز گرفتگی شدند

شهر بیست/ رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۷۳ نفر براثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن در این استان دچار مسمومیت شده‌اند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۷۳ نفر در قم دچار گاز گرفتگی شدند
شناسه : 14390 | انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، محمد شهیدی افزود: سال ۹۷ و ۹۶ نیز به ترتیب ۹۵ و ۱۴۴ نفر براثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند و براثر همین حوادث نیز به ترتیب پنج نفر و هشت نفر جان خود را از دست دادند.

وی بیان کرد: استفاده نامتعارف از وسایل گرمازا از جمله گاز پیک‌نیک، گاز خوراک‌پزی، زغال چوب و آبگرمکن به‌ویژه در فضاهای بسته و نیز کنترل نکردن لوله‌ها و اتصالات بخاری در داخل منزل و بالای پشت‌بام از عوامل بروز مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.

وی افزود: در مسمومیت با گاز خطرناک مونوکسیدکربن، قصور انسانی در استفاده از نوع وسایل برای تولید گرما و دقت در کنترل این‌گونه وسایل اهمیت بالایی دارد.

شهیدی اضافه کرد: مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می‌شود در ابتدا علائمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علائم در فرد ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: علائم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به‌تدریج افزایش می‌یابد و حالت خواب‌آلودگی، اختلال و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

وی بابیان این‌که اگر فرد هنگام مسمومیت در خواب باشد عوارض شدیدی برای وی به وجود می‌آید، گفت: به‌طور حتم اگر مدت‌زمانی که فرد در معرض گاز است طولانی شود، ممکن است بعد از احیا آسیب‌ها و عوارضی برای فرد در سیستم عصبی، قلب و عروق بروز کند.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ قم افزود: در برخی موارد شدت مسمومیت به‌اندازه‌ای است که امکان ارائه خدمات وجود ندارد و فرد دچار آسیب‌های شدید و غیرقابل‌جبران می‌شود.

شهیدی تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی، رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس ۱۱۵ است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط مؤثرترین اقدام جهت بهبود حال فرد مسموم است.

نوشته های مشابه
دولت و شهرداری در مورد مونوریل اختلاف ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
تأکید رئیس جمهور بر تکمیل فاز نخست مونوریل
بازدید استاندار و شهردار قم از پروژه مونوریل +تصاویر
نجات ۲ شهروند قمی در آتش‌سوزی خیابان گلزاری
خانه تاریخی توکلی موزه «عاشورا» می‌شود
افزایش ۳۰ درصدی صدور مجوز کتاب در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.