دهمین پاتوق فیلمکوتاه قم برگزار شد +تصاویر
به گزارش «شهر بیست»، دهمین جلسه از فصل دهم پاتوق فیلمکوتاه در حالی به همت انجمن سینمای جوانان استان قم در سینما آیه برگزار شد که فیلمهای ایرانی «تفنگ چخوف» ساخته سیدعباس حسینی، «سکوت جهان» ساخته امیرحسین مهماندوست، «اذان صبح به افق یزد» ساخته زهره صباغیان، «فرزند آدم» ساخته سبا ابراهیمپور از ایران و فیلم کوتاه «سوزی در باغچه» ساخته لوسیه سانکووا از کشور جمهوری چک به نمایش درآمد.
در این نشست، جواد یقموری مربی انجمن سینمای جوانان استان قم به عنوان کارشناس و سینماگر میزبان در جمع علاقهمندان به هنر هفتم در شهر قم حضور پیدا کرد و درباره این آثار با دانشجویان سینما و هنرجویان فیلمسازی به گفتوگو پرداخت.
در ابتدای این برنامه، سیدحمیدرضا منتظری مدیر انجمن سینمای جوانان قم ضمن خیرمقدم به مخاطبان رویداد پاتوق فیلمکوتاه در شهر قم، اظهار داشت: خیلی خوشحالم که توانستیم به لطف و همراهی دانشجویان رشتههای سینما و رشتههای مرتبط به ادبیات نمایشی و همچنین هنرجویان دوره فیلمسازی دفتر قم میزبان شما عزیزان باشیم و امیدوارم این رویداد ادامهدار باشد. همچنین برای «حمیدرضا قادری»، کارشناس و منتقد سینمای ایران که به دلیل کسالت در جمع ما حضور ندارند، آرزوی سلامت و موفقیت میکنم.
در ادامه جواد یقموری ضمن خیرمقدم به حضار گرامی به معرفی فیلمهای دهمین پاتوق فیلم کوتاه پرداخت و درباره فیلم «تفنگ چخوف» بیان کرد: این فیلم قصه مشکلات پسربچهای را روایت میکند که در یک شهر ویرانشده زندگی میکند و چوب دو امدادی المپیک را با اسپری مخصوص آسم اشتباه میگیرد. فیلم بین قصه دونده جامائیکایی و یک پسر نوجوان است و شاید در مجموع نمیتواند مفهوم خاصی را به مخاطب القا کند.
وی به فرم روایی فیلم اشاره داشت و بیان کرد: روایت فیلم بر اساس یک فرم تقطیع موازی شکل میگیرد که در آن چند روایت در هم آمیخته شده است، اما اینکه در این فیلم این نوع روایت و چیدمان پلانها در تدوین کارکرد قابل قبول پیدا کرده است یا خیر را نمیتوان به طور قاطع دفاع کرد.
یقموری به اظهارنظر یکی از تماشاگران درباره نمادین بودن فیلم پاسخ داد: ما میتوانیم بر اساس چیزی که در چند نمای گذرا میبینیم، نمادپردازی کنیم و اشارتهایی در فیلم وجود دارد اما پس از در کنار هم قرار دادن این موارد، برای ورود به دنیای فیلم کم میآوریم.
در ادامه فیلم «سکوت جهان» ساخته امیرحسین مهماندوست مورد بررسی قرار گرفت و یقموری با اشاره به تولید دشوار، خلاقیت در جزئیات طراحی صحنه، قاببندی زیبا و ایجاد شاخصههای مختلف بصری در این فیلم، اظهار داشت: شاید ریتم فیلم، کند به نظر بیاید اما همین مربوط به سکوتی است که در درون جهان اثر میگذارد. فیلمساز در این اثر مخاطب را قرار است با یک تلنگر ذهنی مواجه کند و اگر او مواجه نشد، قرار نیست ماجرا را بیشتر از این بشکافیم.
یقموری ضمن اشاره به مفهوم سکوت و مراقبه و به نوعی در خود فرورفتن اشاره داشت و بیان کرد: در این فیلمکوتاه، مرد میگوید نمیتوانم حرف بزنم و سکوت در جهان جاری است و شاید فیلمساز میخواهد تلاش کند یک تلنگر به مخاطب بزند و جهان ذهن را خاموش کند تا روان و روح بازیابی شود.
در بخش دیگری از دهمین جلسه پاتوق فیلمکوتاه قم، فیلم «اذان صبح به افق یزد» ساخته زهره صباغیان مورد بررسی قرار گرفت و یکی از حضار درباره قصه فیلم اظهار داشت: این فیلم داستان پیرمردی تنها را روایت میکرد که ظاهراً با همسرش قهر کرده و بههیچوجه راضی به آشتی با او نیست. او در غیاب همسرش، به سختی میتواند به پیش از اذان صبح برسد و مشغول خوردن سحری شود.
همچنین یکی دیگر حضار درباره این فیلم بیان کرد: من ارتباط چندان زیادی با فیلم برقرار نکردم امام ظاهراً فیلمساز میخواسته است تلاش کند تا قصهاش را با محوریت شخصیت پیرمردی که برای بیدار شدن قبل از اذان صبح مشکل دارد پیش ببرد و ایده کلی فیلم ایده خوبی است اما موقعیت شکلگرفته در فیلم قابلباور نیست.
در ادامه یقموری در به نگاه ساده اما کمعمق فیلمساز اشاره کرد و اظهار داشت: اذان صبح در فرهنگ و باورهای سنتی شهر یزد از جایگاه بالایی برخوردار است و شاید در پرداختن به جایگاه اذان و نماز در در فرهنگ این سرزمین فیلمساز میتوانست یک درک عمیقتری را در قالب روایی تصویر به مخاطب ارائه کند.
در بخش دیگری از نشست دهم پاتوق فیلمکوتاه قم فیلم «فرزند آدم» مورد بررسی قرار گرفت و یکی از حضار درباره این فیلم اظهار نظر کرد و با اشاره به قصه فیلم اظهار داشت: به ظاهر من احساس کردم این فیلم تلاش میکند به نقاشی رنه مارگریت برسد و این من را یاد علایق خودم در زمینه نقاشی و عکاسی انداخت.
در ادامه یقموری با تأکید بر ارتباط این فیلم با هنر نقاشی و برخی مضامین بینامتنی بیان کرد: در این فیلم همه به عقب برمیگردند و حتی قهرمان هم که ابتدا به سمت جلو میرود و در انتها به سمت عقب بازمیگردد. در این بازگشت به مبداء، فقط موسیقی است که تغییر شکل میدهد. فیلم میخواهد بگوید آنچه متعالی است این است که ما نبردی جز درون خودمان نداریم و نبردی بیرون از ما شکل نمیگیرد.
سپس یکی از حضار با اشاره به جذابیت ارتباط مفهوم حکمت و درایت در فیلم بیان کرد: بشر در جامعه امروز به حکمت، خرد و درایت نیاز دارد و حکمت خیلی میتواند به بشر در بازگشایی گرهها کمک کند. شاید بتوانیم بگوییم سینما و فیلم را باید مشاهده کرد تا به درک و شهود دست پیدا کرد و مخاطبان و فیلمسازان باید درباره کهنالگوهای مرتبط با این مفاهیم مطالعه بیشتری داشته باشند.
خاطرنشان میشود، فصل دهم «پاتوق فیلمکوتاه قم» به همت انجمن سینمای جوانان استان قم و با حمایت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری دانشگاه هنر و اندیشه اسلامی برگزار میشود و شرکت برای عموم علاقهمندان به سینما و هنر هفتم در این رویداد سینمایی آزاد و رایگان است.
عکاس: محمد صادق منصوری

























- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.



.
تاریخ : ۲۱ - آبان - ۱۴۰۴
خیلی خوب فقط دکتر هم ایشالا برگرده که پرشورتر بشه. عکاس خداقوت