با جان و دل برای تئاتر قم تلاش کردم/ امیدوارم بستر بازگشت هنرمندان به قم فراهم شود
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر «شهر بیست»، بیستوپنجمین جلسه دورهمی هنرمندان تئاتر قم با حضور سید محمد جواد طاهری، علی فرحناک، صدیقه مشایخی، محمود احدینیا و جمع کثیری از هنرمندان هنر نمایش شهر قم در کافه آوینا برگزار شد.
در این نشست که مقارن با تولد ۵۴ سالگی سید محمد جواد طاهری بود، مرتضی جلالی از هنرمندان شناختهشده قم و متولی برپایی این دورهمی در سخنان کوتاهی ضمن بیان خیرمقدم به مهمانان، گفت: این نشستها با شعار «دانشافزایی، مطالعه، دیدن تئاتر بعد تجربه» برگزار میشود.
وی همچنین با اهدای یادبودی از سالها تلاش سید محمد جواد طاهری در هنر تئاتر قم قدردانی کرد و گفت: ما هنرمندان شهر قم قدردان سالها تلاش بزرگان هنر نمایش شهرمان بویژه استاد طاهری هستیم که با تلاش زیاد سنگ بنای تئاتر قم را گذاشتند و از تجارب و دانش خود به ما آموختند.
*با جان و دل برای تئاتر قم تلاش کردم
در ادامه سید جواد طاهری هنرمند پیشکسوت تئاتر قم در سخنانی، اظهار کرد: در همه این سالها سعی کردم هر چه در توان دارم با جان و دل برای تئاتر قم انجام دهم، شاید بعضیها در پایتخت اکراه داشته باشند که بگویند قمی هستند اما من همیشه با افتخار بیان کردم که قمی هستم و تئاتر را در قم آموختم و در این شهر، تئاتری شدم.
*برای تغییر نگرشها به هنر تئاتر جنگیدیم
وی با اشاره به اینکه فعالیت خود را در تئاتر قم از سال ۱۳۶۴ آغاز کرده است، گفت: ما خیلی تلاش کردیم که نگاهها را در قم نسبت به تئاتر عوض کنیم، در مقاطعی از گذشته حتی بازیگر زن اجازه ورود به صحنه نداشت اما ما برای متقاعد کردن مسئولان جنگیدیم.
وی افزود: بعضی مدیران به دنبال محدود کردن هنر تئاتر در قم بودند و بعضی دیگر حتی برای تولید آثار نمایشی حمایت میکردند، مثلاً نمایش «خواهر عشق» با پیشنهاد و حمایت مدیرکل وقت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم روی صحنه رفت.
*امیدوارم بستر بازگشت هنرمندان قم فراهم شود
این هنرمند پیشکسوت تئاتر قم با تأکید بر اینکه تئاتر مثل آب جاری میماند و مسیر خود را پیدا میکند، گفت: من امیدوارم موقعیتی فراهم شود تا هنرمندان قمی ساکن تهران از جمله حسین پارسایی بتوانند در شهر خودشان هم نمایش اجرا کنند.
*هنرمندان به دنبال سیاهنمایی نیستند
طاهری در ادامه با بیان اینکه ذات تئاتر به نقد کردن است، گفت: دو نوع نگاه نسبت به تئاتر وجود دارد، یک نگاه برای هنرمند تئاتر است که هدفش نقد کردن است و یک نگاه را حاکمیتها دارند که بیشتر به دنبال تعریف و تمجید هستند و خیلی سخت میشود این دو نگاه را به یکدیگر نزدیک کرد.
وی با تأکید بر اینکه مسئولان میتوانستند از ظرفیت هنر تئاتر بهره بیشتری ببرند، گفت: هنرمندان به دنبال سیاه نمایی نیستند و هدفشان از نقد و بیان مسائل، اصلاح مشکلات است.
*لزوم بهرهگیری از سواد آموزشی هنرمندان قم
این هنرمند پیشکسوت تئاتر قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تئاتر قم ظرفیت خوبی در حوزه آموزش دارد، گفت: من بدون اغراق میگویم امثال علی فرحناک، سید فداییحسین، محمدرضا آزاد، احمد سلیمانی و مدرسان انجمن نمایش از بیشتر کسانی که در تهران برای خودشان اسم و رسم دارند جلوتر هستند، فکر نکنیم مرغ همسایه غاز است، باور کنید هیچ خبری نیست.
*با یک جلسه کلاس بازیگری کسی بازیگر نمیشود
طاهری با بیان اینکه در بیشتر کارگاههای آموزشی فقط تبادل تجربه میشود نه آموزش بازیگری، ادامه داد: کسی با یک جلسه کلاس بازیگری در تهران نمیتواند بازیگر شود، حتی اگر کسی گفت در ۱۰ جلسه هم شما را بازیگر میکند بدانید که کلاهبردار است و میخواهد جیب شما را خالی کند.
*از تئاتر پول درنمیآید
وی در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه باید باید از خودمان بپرسیم چرا تئاتر کار میکنیم و هدف ما از دنبال کردن هنر تئاتر چیست، گفت: اگر کسی به دنبال پول درآوردن است، به نظرم راههای آسانتری میتواند انتخاب کند چون از تئاتر پولی در نمیآید، خیلیها سعی کردند بگویند هنر برای غیر از هنر اما به نظر من همچنان هنر برای هنر است.
مدیر سابق مجموعه تئاتر شهر افزود: خیلی بد است که ندانیم برای چی داریم تئاتر کار میکنیم، عمدتاً هم وقتی از خودمان سؤال میکنیم شاید بگوییم فقط علاقه داریم اما بعد از مدتی گویی در باتلاق گرفتار میشویم و میگوییم چه اشتباهی کردیم.
این کارگردان و بازیگر تئاتر در پایان خاطرنشان کرد: اگر تکلیف ما روشن باشد که برای چی داریم تئاتر کار میکنیم و قرار است چه اثری از خود بر جای بگذاریم، دیگر دست به هر کاری نمیزنیم و هر نمایشی را روی صحنه نمیبریم.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Tuesday, 7 January , 2025