انگار در هر استان و شهری یک حکومت داریم/ فیلمسازان جوان باید پوست کرگدن داشته باشند/ مافیای سینمای ایران کمدیهای شاخپشمی میسازد
کیومرث پوراحمد کارگردان مطرح سینمای ایران در گفتوگو با خبرنگار «شهر بیست»، اظهار کرد: امروز شرایط خاصی داریم، شرایط اقتصادی مملکت یک طرف و وضعیت سینما و تولید و پخش و توزیع و این ماجراها هم یک طرف.
وی تصریح کرد: وزارت ارشاد یک پروانه برای ساخت و یک پروانه برای نمایش میدهد در حالی که انگار این پروانه نمایش برای همه جای ایران نیست، گویا در تهران یک حکومت داریم و انگار در هر استان و هر شهری هم یک حکومت داریم، اینها معضلات بزرگی هست.
این فیلمساز سینمای ایران با بیان اینکه امروز در کشور گرانی هست و مردم کمتر سینما می روند، گفت: خود من با این همه تجربه و سابقه موندم و نمیتوانم کار کنم.
پوراحمد افزود: دهه شصت و هفتاد کارگردان سالاری بود و سالی یک فیلم می ساختیم اما الان آنقدر شرایط بد و سخت شده که معلوم نیست فیلم بعدی ما چند سال دیگر باشد.
کارگردان «قصههای مجید» تصریح کرد: البته در عین حال جوانهایی هم مثل آقای سعید روستایی و رضا درمیشیان میآیند و کار میکنند و موفق هم هستند.
کارگردان فیلم «اتوبوس شب» در رابطه با اینکه چه توصیهای به علاقهمندان و فیلمسازان جوان برای فیلمساز شدن می کنید، گفت: هرکسی باید تلاش خودش را بکند و راه خودش را پیدا کند و من به جز سماجت و پشتکار و پوست کرگدن داشتن توصیهای ندارم.
کارگردان فیلم «شب یلدا» افزود: ما الان سینمای بسیار خوبی از طرف بخشی از جوانهای فیلمساز داریم، از کمدی تا فیلمهای اجتماعی خوبی ساخته میشود.
پوراحمد تصریح کرد: وقتی فیلم «سیزده» هومن سیدی را دیدم، حیرت کردم و غبطه خوردم؛ مثل شاملو که درباره رمان «کلیدر» میگوید «اثری رشک برانگیز».
وی افزود: من سینما نمی روم چون نور یک موبایل یا صدای چیپس در سینما، حالم را آنقدر بد می کند که دعوا راه می اندازم اما برای دیدن فیلم «ماهی و گربه » شهرام مکری، شش هفت بار سینما رفتم. در تاریخ سینمای جهان این نوع روایت «ماهی و گربه» منحصر به فرد بود.
این فیلمساز سینمای ایران تصریح کرد: فیلمسازان جوان قطعا باید از فیلم کوتاه شروع کنند و توصیه می کنم حتما شروع خود را با فیلم کوتاه تجربه کنند و ببینند آیا می توانند یک قصه کوتاه را تعریف کنند یا نه؛ امروز با دوربین موبایل هم می شود فیلم کوتاه ساخت و داستان روایت کرد.
پوراحمد همچنین در رابطه با مافیای اکران در سینمای ایران، گفت: یک عده تهیه کننده در سینمای ایران بودند که اینها پخش کننده و حالا صاحب سینما هم شدند؛ آنها در اصل تصمیم میگیرند کی فیلم بسازد و چی بسازد و کی بازی کند.
وی افزود: این افراد فقط دنبال پول هستند و از این کمدیهای شاخپشمی میسازند؛ همه که مثل منوچهر محمدی و آقای ساداتی نیستند و تک و توک تهیهکنندگانی داریم که فرهیخته هستند.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Monday, 25 November , 2024