تلاش شهرداری برای تغییر مصوبه جنجالی شورای عالی ترافیک/ خط دوم متروی قم مفیدتر از مونوریل است
به گزارش «شهر بیست»، رضا خانهزاد یزدی امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی حملونقل در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر۲۰» در خصوص اعتقاد بعضی از کارشناسان مبنی بر اینکه اگر چند سال قبل بودجه مونوریل و مترو صرف خرید اتوبوس شده بود وضعیت حملونقل قم خیلی بهتر از امروز بود که نه مترو و مونوریل راهاندازی شده و نه اتوبوس کافی داریم، اظهار کرد: به هر حال مترو جزء زیرساختهاست، شاید الان نتوانیم به لحاظ کارشناسی برای مونوریل سهمی قائل بشویم اما در هر صورت این اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: شاید اگر الان میخواستیم درباره احداث مونوریل تصمیم بگیریم قطعاً نمیپذیرفتیم اما به هر حال باید بپذیریم امروز این پروژه جنبه مدیریتی دارد و نه صرف کارشناسی.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده برای حرکت قطار پرسرعت تهران _ قم _ اصفهان از جنوب منطقه جمکران، گفت: وقتی چنین پروژهای اجرا شود طبیعتاً ما نیازمند خطوط ریلی هستیم که بتواند این مهم را به اقصی نقاط شهر ارتباط بدهد.
خانهزاد یزدی در خصوص اینکه چرا در همان زمان نسبت به خرید اتوبوس کم توجهی شده است، گفت: نمیتوان به موضوعات به صورت تک بُعدی نگاه کرد، ما باید سعی کنیم همه موضوعات را با هم ببینیم و جلو ببریم، مثلاً بعضیها میگفتند چرا شهرداری قم فقط تقاطع غیر همسطح میسازد در حالی که تا وقتی رینگهای ترافیکی شهر کامل نشود، به شوارع هسته مرکزی شهر فشار میآید.
وی تصریح کرد: توسعه رینگهای ترافیکی، حملونقل عمومی و زیرساختهایی نظیر مترو باید به صورت توأمان باشد و به صورت پیوسته جلو برود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «شهر۲۰» در خصوص اینکه از نظر فنی و کارشناسی با توسعه مترو در قم موافق هستید یا مونوریل، اظهار کرد: من به صراحت عرض میکنم احداث خط دوم مترو برای قم مفید است؛ اولاً در میدان مطهری خط یک و دو با هم تلاقی خواهند داشت، دوماً مترو جزء سرویسهای حملونقلی است که از زیر گذر میکند و به لحاظ پدافندی نیز ایمنتر است.
خانهزاد یزدی اضافه کرد: اجرای پروژه مونوریل دشواریهای زیادی دارد و هنوز کسی برای عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر راه حلی ندارد.
وی تصریح کرد: وقتی مشاوران و کارشناسان میگویند باید احداث خط دوم متروی قم در اولویت باشد نه مونوریل، ما به ضرس قاطع پای خط دوم خواهیم بود و پیگیر مصوبات اجرای این پروژه از وزارت کشور هستیم چراکه بیشترین تأثیر را برای مردم دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: خط دوم متروی قم مناطق جمعیتی شهر نظیر شهرک پردیسان، خیابان صدوقی، میدان مطهری و خیابان امام خمینی(ره) را پوشش میدهد.
خانهزاد یزدی با بیان اینکه خط دوم متروی قم را میتوان به مناطق قابل توسعه شهر گسترش داد، گفت: به عنوان مثال میتوان ایستگاههای خط دوم متروی قم را در شمال منطقه ۳ و اراضی ۵۶۰ هکتاری، طراحی و احداث کرد.
وی در خصوص اینکه چرا خط دوم متروی قم حذف شده است، گفت: متأسفانه این تصمیم در نبود هیچ مسئولی از شهر قم در شورای عالی ترافیک اتخاذ شد و ما به صورت جدی از طریق استاندار و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی پیگیر تغییر این مصوبه هستیم چون اعتقاد داریم که بهترین خدمت و سرویسرسانی را خطوط مترو انجام میدهد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: تعدد سرویسهای حملونقلی مناسب نیست، چون تعمیر و نگهداری مترو و مونوریل هزینهبر است؛ در این صورت شهرداری باید یک سیستم نگهداری برای مترو و یک سیستم برای مونوریل تهیه کند؛ بنابراین ما باید به سمتی برویم که یک مُد حملونقلی داشته باشیم که به اعتقاد من، مترو ارجحیت دارد.
خانهزاد یزدی افزود: بازهم تأکید میکنم اجرای خط دوم متروی قم به لحاظ کارشناسی در اولویت است و مونوریل اولویت ندارد اما به لحاظ مدیریتی باید درباره مونوریل هم تصمیم گرفت، بالاخره یک تأسیساتی داریم و باید درباره آن تصمیم گرفت، آیا این پروژه برای همیشه متوقف شود، به بخش خصوصی واگذار شود، تغییر کاربری پیدا کند یا توسعه آن به سمت دیگر باشد؟ اینها مواردی است که باید بررسی و تصمیمگیری شود.
وی تصریح کرد: قرار شده یک بار دیگر اجرای پروژههای مونوریل و متروی قم به لحاظ ابعاد فنی و کارشناسی، اجتماعی و اقتصادی بررسی شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تصمیمگیری درباره اجرای پروژه مونوریل یا خط دوم مترو از کشور به استان واگذار شده است، گفت: در هر صورت من درباره مترو و مونوریل تصمیمگیر نیستم و استان باید در این مورد به نتیجه برسد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Monday, 16 December , 2024