در گفت‌وگو با «شهر۲۰» عنوان شد

حضرت زینب(س) رهبر دوم قیام عاشوراست

عضو هیئت علمی گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حضرت زینب(س) رهبر دوم قیام عاشوراست و شیعه مدیون این رهبری آگاهانه و عالمانه و شجاعانه است، گفت: حضرت زینب(س) با روایتگری و راه‌اندازی مدرسه عاشورایی به حفظ و انتقال فرهنگ اسلامی و پایداری سنت نبوی اقدام کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حضرت زینب(س) رهبر دوم قیام عاشوراست
شناسه : 88983 | انتشار : 17 آبان 1403 - 12:56   پرینت

دکتر زهرا روح‌اللهی امیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» با تبریک ولادت حضرت زینب(س)، ایشان را الگویی بی‌بدیل برای زنان و مردان آزاده در تمام اعصار دانست و اظهار داشت: حضرت زینب(س) را تنها نمی‌توان در عضویت ایشان در بیت نورانی اهل‌بیت(ع) خلاصه کرد.

وی افزود: اگرچه این خود می‌تواند امتیازی بزرگ برای ایشان باشد اما ما در خاندان اهل‌بیت(ع) زنان و مردان زیادی را به نام می‌شناسیم که چنان شهرتی نداشته‌اند لذا پرسشی که پیش روی ‌ما گشوده می‌شود این است که راز تلألوی نام زینب(س) در تاریخ اسلام چیست؟

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: برای پاسخگویی به این پرسش باید به عملکرد این بانو در حیات مبارک‌شان نگاه کرد. آنچه جایگاه ایشان را ویژه کرده، نقش مهم عقیله بنی هاشم(س) در مهمترین حادثه تاریخ تشیع است.

روح‌اللهی امیری افزود: امام شیعه با توجه به وضعیت فرهنگی و سیاسی جامعه تصمیم بر افشای تصویر سیاه حاکمیت زمانه‌اش می‌گیرد و با وجود مخالفت کسانی که خود را خیرخواه امت می‌دانستند حرکت تاریخی خود را آغاز می‌کند.

وی تصریح کرد: به‌دلیل همراهی‌نکردن یاران و تنها ماندن امام حسین(ع) در این قیام انتظار می‌رفت حرکت عاشورا عقیم بماند و دستاوردی جز شهادت مظلومانه و اسارت غمبار زنان و کودکان نداشته باشد، اما ورق این ماجرا برگشت و امام موفق به هدف خود در نشان دادن تصویر سیاه و ظالمانه امویان شد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: حتی این قیام نه تنها در زمانه خود بلکه در طول تاریخ بعد توانست امت اسلامی را حول هدف الهی خود در پایداری بر سنت نبوی و مبارزه با حاکمیت ظالمانه و ستمگرانه جابران تثبیت کند.

روح‌اللهی امیری با اشاره به نقش این بانوی بزرگ در تحقق یافتن اهداف امام حسین(ع) گفت: بررسی دقیق وقایع تاریخ عاشورا و حوادث آن نشان می‌دهد تمامی کاروانیان امام به جز زنان و کودکان و امام سجاد(ع) به شهادت رسیدند.

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) بنا به دلایلی از معرکه دور نگه داشته شدند، لذا کاروان امام حسین(ع) را پس از شهادت امام، حضرت زینب(س) رهبری کرد و ثمردهی خون امام و شهادت مظلومانه ایشان را باید به نقش آفرینی حضرت زینب(س) در به ثمر رساندن قیام دید.

این استاد دانشگاه افزود: حضرت زینب(س) رهبر دوم قیام عاشوراست و تاریخ شیعه مدیون این رهبری آگاهانه و عالمانه و شجاعانه ایشان است.

روح‌اللهی امیری عنوان کرد: خطبه‌های حضرت زینب(س) در کوفه و شام، ظلم یزید و رژیم او را افشا کرد. ایشان به بیان حقایق و پیام عاشورا پرداخت و به مردم یادآوری کرد که باید در برابر ظلم و فساد ایستادگی کنند، لذا نقش حضرت زینب(س) در بیداری جامعه‌ای خمود و خفته که در رخوت و تن‌آسایی گرفتار شده بودند و امام خود را یاری نکرده بودند، می‌توان برجسته دید.

وی تصریح کرد: این خطبه‌ها نه تنها باعث آگاهی مردم از واقعیت‌ها شد، بلکه به عنوان یک منبع الهام برای نسل‌های بعدی نیز عمل کرد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: البته نقش حضرت زینب(س) در حفظ و انتقال فرهنگ عاشورا و پیام امام و همینطور در انتقال ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی به نسل‌های بعدی با  ایجاد مکتب‌خانه حسینی ایجاد شد.

روح‌اللهی امیری ادامه داد: حضرت زینب(س) و دیگر بانوان عاشورایی با روایتگری و راه‌اندازی مدرسه عاشورایی به انتقال و حفظ فرهنگ اسلامی و پایداری سنت نبوی اقدام کردند.

وی تصریح کرد: استفاده از واقعیت‌ها و آموزه‌های تاریخ، به ویژه از شخصیت‌هایی مانند حضرت زینب (س)، می‌تواند به افزایش آگاهی جهانی در مورد مبارزه با تروریسم و اشغالگری کمک کند.

وی ترویج آموزه‌های حضرت زینب (س) را مهم خواند و ادامه داد: برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی با محوریت آموزه‌های حضرت زینب (س) و نقش او در مقاومت می‌تواند به آگاهی جهانی کمک کند. این رویدادها می‌توانند به بررسی ارتباط بین تاریخ و مسائل معاصر، از جمله تروریسم و اشغالگری بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: تولید و انتشار محتوای دیجیتال شامل ویدئوها، پادکست‌ها و مقالات آنلاین که به بررسی آموزه‌های حضرت زینب(س) و ارتباط آن با مبارزه با تروریسم می‌پردازند، می‌تواند به گسترش آگاهی در میان جوانان و اقشار مختلف جامعه کمک کند.

وی افزود: همچنین استفاده و بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری مطالب مرتبط با حضرت زینب (س) و پیام‌های او در مورد مقاومت و مبارزه با ظلم در جذب توجه جهانیان و افزایش آگاهی عمومی تأثیرگذار است.

روح‌اللهی امیری، گنجاندن مباحث تاریخی در سیستم‌های آموزشی را متذکر شد و گفت: می‌توان مباحثی درباره تاریخ اسلام، شخصیت‌های مهم مانند حضرت زینب(س) و نقش آنها در مبارزه با ظلم و استبداد را تدوین کرد و گنجاند؛ این آموزش‌ها می‌توانند به شکل‌گیری یک نسل آگاه و مقاوم در برابر تروریسم و اشغالگری کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهایی در مدارس و دانشگاه‌ها با موضوعاتی نظیر مقاومت، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم نقش مؤثری در افزایش آگاهی دانش‌آموزان و دانشجویان دارد.

گفت‌وگو: راضیه رضایی

نوشته های مشابه
انتقاد «روانبخش» از کمبود سرانه آموزشی در قم
۱۰۰ مدرسه خیّرساز در قم ساخته می‌شود
مجتمع آموزشی شهیدان شعبان‌زاده صنعت‌محور است
کلنگ‌زنی اولین هنرستان تخصصی تولید کفش کشور در قم +تصاویر
اجرای طرح تخفیف کتاب در دو کتاب‌فروشی قم
عرضه محصولات هنرمندان قمی در نمایشگاه صنایع‌دستی تهران
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.