در گفت‌وگو با «شهر۲۰» عنوان شد

پنج ویژگی ممتاز حضرت معصومه(س)

حجت‌الاسلام محمد سقازاده نویسنده و پژوهشگر حوزه دین با تشریح پنج ویژگی‌ که جایگاه والای کریمه اهل‌بیت(س) را از دیگر امامزادگان متمایز کرده است، گفت: حضرت معصومه(س) تنها امامزاده‌ای است که ثواب زیارت ایشان معادل ثواب زیارت چهارده معصوم است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پنج ویژگی ممتاز حضرت معصومه(س)
شناسه : 88758 | انتشار : 23 مهر 1403 - 22:20   پرینت

حجت‌الاسلام محمد سقازاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست» با تسلیت شهادت حضرت معصومه(س)، به پنج ویژگی‌ ممتاز کریمه ‌اهل‌بیت(س) نسبت‌به دیگر امامزادگان واجب‌التعظیم اشاره کرد و گفت: تنها امامزاده‌ای که هرکس ایشان را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود فقط حضرت معصومه(س) است.

وی با اشاره به دومین ویژگی متمایز بانوی کرامت، اظهار کرد: تنها امامزاده‌ای که مژده میلادش را یک امام معصوم بیش از سی سال قبل از تولدش دادند و فرمودند شفاعت همه شیعیان با ایشان است، حضرت معصومه(س) است؛ امام صادق(ع) درباره ایشان فرمود «در قم بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دفن شود، پس هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب می‌شود».

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین به سومین ویژگی شاخص کریمه اهل‌بیت(س) اشاره کرد و گفت: حضرت معصومه(س) تنها امامزاده‌ای است که ثواب زیارت ایشان معادل ثواب زیارت چهارده معصوم است.

سقازاده با بیان اینکه داشتن زیارتنامه مخصوص از طرف امام معصوم چهارمین ویژگی مهم حضرت معصومه(س) به شمار می‌رود، گفت: زیارتنامه حضرت زهرا(س) توسط امام جواد(ع) و زیارتنامه حضرت معصومه(س) توسط امام رضا(ع) انشاء شده و این نشان از جایگاه والای بانوی کرامت دارد که زیارتنامه ایشان مأثور از امام معصوم است.

وی با اشاره به جایگاه والای کریمه اهل‌بیت(س) در نزد خداوند و فراز «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن» در زیارتنامه بانوی کرامت، گفت: حضرت معصومه(س) تنها امامزاده‌ای است که درباره ایشان چنین عبارتی از سوی امام معصوم بیان شده و در مورد هیچ امامزاده‌ دیگری چنین بیانی نداریم.

این استاد حوزه افزود: اینکه در زیارت حضرت معصومه(س) به پیامبر اکرم و معصومین علیهم‌السلام با ضمیر مخاطب سلام می‌دهیم، یعنی همۀ اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم در اینجا حضور دارند.

سقازاده، پنجمین ویژگی متمایز حضرت معصومه(س) از دیگر امامزادگان را ثواب زیارت ایشان برشمرد و گفت: «کامل‌الزیارات» ابن قولویه قمی یکی از آثار معتبر شیعه است چون نگارنده آن تمام روایت‌های صحیح را گردآوری کرده است؛ در باب ثواب زیارت امام رضا(ع) در این کتاب چند روایت از امام جواد(ع) بیان شده که می‌فرماید: «ثواب زیارت پدرم از ثواب زیارت جدم امام حسین(ع) بیشتر است» یا روایت دیگری که می‌فرماید «ثواب زیارت امام رضا(ع) از همه اهل‌بیت(ع) بالاتر است».

وی تصریح کرد: همچنین در روایت دیگری در ثواب زیارت امام رضا(ع) از امام صادق(ع) بیان شده که فرمودند کسی که ایشان را زیارت کند، درحالی که عارف به حق او باشد، من روز قیامت دست او را می گیرم و او را وارد بهشت می‌کنم.

این استاد حوزه علمیه افزود: این موضوع واقعاً محیرالعقول است که امام رضا(ع) به سعدبن‌عبدالله اشعری قمی فرمودند ثواب زیارت حضرت معصومه(س) مثل زیارت من است، یعنی همه ثواب‌هایی که برای زیارت امام رضا(ع) از افضلیت، ارجحیت و عظمت است، برای حضرت معصومه(س) هم محفوظ است و خداوند به حضرت معصومه(س) چنین مقامی اعطا کرده است.

سقازاده در خصوص اینکه چرا به حضرت معصومه(س) چنین ارج و قرب بی‌مثالی اعطا شده است، گفت: بر اساس احادیث و روایات، افضل اعمال در مکتب تشیع خدمت به امام زمان است؛ در میان تمامی فرزندان حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع)، ارادت و اطاعت و انقیاد حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع) بیشتر بوده و اصلاً قابل قیاس با دیگر اولاد امام کاظم(ع) نیست.

وی خاطرنشان کرد: تمام مقام و عظمت و جلالتی که به حضرت معصومه(س) اعطا شده به دلیل محبت و خدمت به امام زمان خود بوده و این باید برای ما هم الگویی باشد که ما نوکری امام زمان(عج) را کنیم و قدمی برای ایشان برداریم حتی اگر در حد صدقه‌دادن روزانه برای سلامتی حضرت حجت(عج) یا قرائت روزانه زیارت آل‌یاسین، سوره یس و ذکر صلوات و اهدای ثواب آن به حضرت باشد.

نوشته های مشابه
«گفتمان انقلاب اسلامی» رونمایی شد
تجلیل از سینماگر منتخب قم در جشن ملی مهر سینمای ایران
۳۷ هزار تن انار در قم برداشت می‌شود
خداحافظی «مظفری» از دادگستری قم/ «موسوی» قاضی‌القضات استان شد
شناسایی ۲۹۰۰ نابینا در قم
قطعه چهارم بزرگراه قم نیزار به بهره‌برداری رسید
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.