همایش ملی دریاچه نمک و کنترل گردوغبار در قم برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش ملی دریاچه نمک و کنترل گرد و غبار از برگزاری این همایش در آذرماه در استان قم خبر داد و گفت: ما باید نگاه مسئولان را به سمت اکوسیستم دریاچه نمک و گردوغبار معطوف کنیم، این سرطان خاموش در قلب ایران در حال رشد است و شاید ۵ سال دیگر اصلاً شرایط زیست در این منطقه وجود نداشته باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
همایش ملی دریاچه نمک و کنترل گردوغبار در قم برگزار می‌شود
شناسه : 88686 | انتشار : 18 مهر 1403 - 22:43   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مسعود ترابی امروز در نشست خبری همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار که در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قم برگزار شد، به تشریح محورهای این همایش پرداخت و اظهار کرد: «توسعه پایدار محیط زیست»، «توسعه پایدار کشاورزی و امنیت غذایی»، «توسعه پایدار شهری و روستایی» و «توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی»، چهار محور اصلی این همایش ملی است.

وی تصریح کرد: در این همایش مباحثی نظیر تنوع زیستی، آلودگی¬ها، تغییر اقلیم، پدیده گردوغبار، پایداری منابع آب و خاک، مدیریت و اقتصاد کشاورزی، کشاورزی هوشمند، فرهنگ-سازی، برنامه‌ریزی شهری و روستایی، اشتغال و مهاجرت، بهداشت و سلامت، مدیریت و سیاست‌گذاری، حقوق شهروندی، تولید و کارآفرینی و اقتصاد دانش¬بنیان مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

دبیر علمی همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار، افزود: این همایش توسط مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌های قم و تهران و شرکت دانش بنیان بهارآوران با مشارکت تعدادی از دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور به منظور تبیین آخرین دستاوردهای پژوهشی و تجربیات صاحب نظران این حوزه برگزار در آذرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

ترابی با اشاره به آخرین مهلت ارسال مقالات علمی به این همایش ملی، گفت: پژوهشگران تا ۲۰ آبان‌ماه برای ارسال مقالات خود به دبیرخانه فرصت دارند.

وی با بیان اینکه همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار دارای دو بخش «علمی و پژوهشی» و «جانبی» است، گفت: در بخش علمی شاهد ارائه مقالات علمی پژوهشی، برگزاری نشست‌های تخصصی و یادداشت‌های علمی و راهبردی خواهیم بود و در بخش جانبی همایش نیز نمایشگاه محصولات و کارگاه‌های آموزشی تخصصی دایر خواهد شد.

مدیر مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در ادامه بر لزوم توجه به دریاچه نمک تأکید کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین حوضه‌های آبریز در کشور که قسمت اعظمی از فلات مرکزی ایران را در برمی‌گیرد، دریاچه نمک است؛ این دریاچه به لحاظ توپوگرافی و ارتفاع از سطح دریا در مسیر آبریز ۹ استان قرار داشته و قادر به تغذیه کویر مرکزی ایران بوده است.

ترابی افزود: متأسفانه این دریاچه و حوضه آبریز در سایه فعالیت‌های بشری و تغییرات اقلیمی دچار مخاطرات جدی نظیر گردوغبار شده و می‌تواند نزدیک به یک‌چهارم جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون نفر را تحت تأثیر بحران‌های بهداشتی، اقتصادی، کشاورزی، اجتماعی و … قرار دهد.

وی تصریح کرد: همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار به پیشنهاد شرکت «بهارآوران نسترن» که یکی از دوستداران محیط زیست هستند و در دو سه دهه اخیر پروژه‌های بزرگی را در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی و تثبیت گردوغبار انجام داده‌اند، برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران افزود: مهم‌ترین هدف ما این است که نگاه مسئولان را به سمت اکوسیستم دریاچه نمک معطوف کنیم و نگران رشد این سرطان خاموش در قلب ایران هستیم و ممکن است ۵ سال دیگر اصلاً شرایط زیست در این منطقه وجود نداشته باشد.

ترابی با بیان اینکه بخش اعظم گردوغبارها منشأ داخلی دارد، افزود: به گفته کارشناسان، مناطق مرکزی ایران تحت تأثیر گردوغبارهای بیرون ایران نیست و بدون تردید کانون‌های گردوغبار فلات مرکزی ایران است که امروز کشور را تهدید می‌کند.

وی بر ضرورت تأمین حق‌آبه دریاچه نمک تأکید کرد و گفت: معضل اصلی دریاچه نمک همین موضوع است و ممکن است در سال‌های آینده بیش از ۲۰ میلیون نفر در استان‌های تهران، قم، البرز، قزوین، سمنان و مرکزی در معرض طوفان‌های نمکی قرار گیرند.

نوشته های مشابه
دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری قم در صدر شکایت‌های مردمی
‌خسارت ده هزار میلیاردی گردوغبار به قم
اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مهار گردوغبار در قم
برپایی نمایشگاه نقاشی «فلورا» در قم
یادواره ۱۹۵ شهید گردان حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود
مسابقات تیراندازی خانوادگی در قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.