‌خسارت ده هزار میلیاردی گردوغبار به قم

دبیر همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار گفت: گردوغبارهای امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به استان قم خسارت مستقیم وارد کرده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
‌خسارت ده هزار میلیاردی گردوغبار به قم
شناسه : 88683 | انتشار : 18 مهر 1403 - 22:32   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حسین بیات امروز در نشست خبری همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار که در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قم برگزار شد، منشأ ۸۰ درصد گردوغبار قم در مناطق بیابانی استان است، اظهار کرد: گردوغبارهای امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان به استان خسارت مستقیم وارد کرده است.

دبیر همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار افزود: قبلاً بادهای غالب قم از سمت جعفریه و کوه نمک بود که اداره‌کل منابع طبیعی با کاشت گونه‌های تاغ و آتریپلکس موفق به مهار یکی از کانون‌های تولید ریزگرد شد.

بیات از سراجه قم که در جنوب غرب دریاچه نمک قرار دارد به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گردوغبار یاد کرد و گفت: ۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی در این منطقه وجود دارد که باید سریع‌تر با کاشت گونه‌های گیاهی آن را مهار کرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر چرای بی‌رویه دام‌ها و شترهای سرمایه‌گذاران تهرانی باعث آسیب شدید به مراتع منطقه شده و حق‌آبه هم در زمان مناسب تخصیص پیدا نمی‌کند و به همین دلیل آب به دریاچه نمی‌رسد.

وی افزود: همچنین برداشت‌های بی‌رویه آب از طریق چاه‌ها باعث تشدید وضعیت شده و اغراق نیست اگر بگوییم بخش مهمی از فاجعه گردوغبار قم به دلیل خشک‌شدن نیزارهای روستاهای «مشکات» و «آب شیرین» کاشان است.

دبیر همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار خاطرنشان کرد: تبدیل زمین‌های اطراف جنوب غرب دریاچه نمک به بیابان و کویر نقش مهمی در افزایش گردوغبار در شهرهای نامبرده داشته است.

بیات در بخش پایانی سخنان خود به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: شناخت آخرین دستاوردهای علمی در جهت دست‌یابی و پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار، تبیین محورها و مسائل مورد نظر و فراهم‌سازی بستر مناسب برای انتقال دانش و تجربیات، معرفی توانمندی‌ها و فراهم کردن زمینه جذب طرح‎‌های پژوهشی توسط اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران، فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت مردمی در راستای دستیابی به اهداف همایش و تدوین سند مطالعاتی اجرایی با موضوع پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار از نتایج مورد انتظار این همایش است.

نوشته های مشابه
دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری قم در صدر شکایت‌های مردمی
همایش ملی دریاچه نمک و کنترل گردوغبار در قم برگزار می‌شود
اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مهار گردوغبار در قم
برپایی نمایشگاه نقاشی «فلورا» در قم
یادواره ۱۹۵ شهید گردان حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود
مسابقات تیراندازی خانوادگی در قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.