صادرات محصولات دامی قم به کشورهای عربی

مدیرکل دامپزشکی استان قم از تولید ۱۳۶ هزار تن تولید تخم مرغ، ۲۵ هزار تن گوشت مرغ، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تن شیر در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن تخم‌مرغ و پنج هزار تن فرآورده‌های خام دامی و لبنی نظیر خامه، کره، شیر خشک و روغن حیوانی با نظارت اداره‌کل دامپزشکی استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و گرجستان و آذربایجان صادر شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
صادرات محصولات دامی قم به کشورهای عربی
شناسه : 88590 | انتشار : 16 مهر 1403 - 22:02   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید مهدی سرکشیک مدیرکل دامپزشکی استان قم ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته ملی دامپزشکی در کشتارگاه صنعتی طیور بهاران برگزار شد، اظهار کرد: فعالان عرصه دامپزشکی سربازان گمنام عرصه بهداشتی مردم هستند و در امنیت غذایی مردم از مزرعه تا سفره نقش مؤثری دارند.

وی به سه وظیفه و رسالت مهم سازمان دامپزشکی اشاره کرد و گفت: «مبارزه، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و مشترک میان انسان و دام»، «کاهش خسارت و ضایعات و افزایش بهره‌وری و امنیت غذایی مردم» و «صدور تأییدیه کد بهداشتی برای محصولات صادراتی» از جمله وظایف این سازمان است.

صادرات محصولات دامی قم به کشورهای عربی

وی تصریح کرد: نظارت، هماهنگی و اقدامات دامپزشکی در سطح استان توسط ۶۰۰ همکار دکتر دامپزشک عمومی، متخصص، کارشناس ارشد، کارشناس، فوق‌دیپلم و اعضای نظام دامپزشکی صورت می‌گیرد که ۱۰۰ نفر در بخش دولتی و ۵۰۰ نفر نیز در بخش غیردولتی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: سال گذشته ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن انواع فرآورده‌های خام دامی از این استان صادر شد که از این میزان ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن معادل حدود ۱۰ درصد تخم‌مرغ صادراتی کشور و پنج هزار تن محصولات لبنی بوده است.

سرکشیک از استان قم به عنوان قطب صادرات تخم مرغ یاد کرد و گفت: سال گذشته ۱۳۶ هزار تن تولید تخم مرغ داشتیم و ۱۰ درصد از این میزان به کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر عمان و قطر و عراق صادر شده است.

وی افزود: همچنین قریب به ۵ هزار تن محصولات لبنی با تأییدیه اداره‌کل دامپزشکی استان قم به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آذربایجان و گرجستان صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: ۵۵۰ واحد مرغداری در استان قم داریم که از این تعداد، ۴۴۰ واحد فعال هستند.

صادرات محصولات دامی قم به کشورهای عربی

سرکشیک از تولید ۲۵ هزار تن تولید گوشت مرغ در استان قم در سال ۱۴۰۲ خبر داد و تصریح کرد: استان قم بیشترین تراکم را در تولید واحدهای مرغ تخم‌گذار و پرورش پولت دارد و به همین دلیل به عنوان یک قطب تولیدی مطرح هستیم و عمده محصولات واحدهای مرغداری پرورش مرغ تخم‌گذار به استان‌های هم‌جوار و خارج از کشور صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث دامپروری، ظرفیت ۵۵۰ هزار رأس دام سبک و یکصد هزار دام سنگین را داریم و ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در سال گذشته تولید گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تن تولید شیر داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی استان قم همچنین به فعالیت ۴ مجتمع دامپروری در سطح استان اشاره کرد و گفت: مجتمع دامشهر قم به عنوان بزرگترین مجتمع دامپروری کشور و میدان دام کشور فعال است و از ۲۰ استان کشور، دام به مجتمع دامشهر وارد و به شهرهای مختلف منتقل می‌شود.

سرکشیک اضافه کرد: همچنین ۵ واحد پرورش خاویاری و تعدادی واحدهای پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و زینتی در استان قم فعال هستند.

صادرات محصولات دامی قم به کشورهای عربی

مدیرکل دامپزشکی استان قم از فعالیت ۲ واحد کشتارگاه دام و ۲ واحد کشتارگاه طیور خبر داد و گفت: همچنین ۳۲۶ زنبورستان در سطح استان قم وجود دارد که سال گذشته ۱۰ تن تولید عسل انجام شد.

سرکشیک افزود: ۳۶ واحد بسته‌بندی گوشت مرغ، تخم مرغ و ماهی، ۲۲ واحد کارخانه فرآورده‌های گوشتی، ۲۵ واحد کارخانه خوراک دام و طیور، ۳۷ مرکز درمانی و مایه‌کوبی دام و طیور، ۲۳ باب داروخانه دامپزشکی، ۱۴ واحد شرکت پخش دارو و مواد بیولوژیک و ۴۰ واحد کلینیک و مجتمع درمانی در استان قم فعال است.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت رأس دام سبک و سنگین و ۷۷ میلیون نوبت قطعه طیور واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: در نیمه نخست امسال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سر علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام از جمله هاری، تب مالت، بروسلوز و طاعون و شاربن تزریق شد.

سرکشیک در بخش پایانی سخنان خود گفت: در نیمه نخست امسال، پنج هزار تن تخم‌مرغ و پنج هزار تن محصولات لبنی از جمله شیر خشک، کره و روغن حیوانی از استان قم به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان ۲۳۰ تن دنبه بوده که سال گذشته نیز یک هزار و ۶۳۰ تن از این محصول صادر شد.

نوشته های مشابه
داوری ۲۵ اثر نمایشی در جشنواره دختران تمدن‌ساز استان قم
نشست آموزشی مؤسسات خیریه فعال قم برگزار شد
نشان ملی نیکوکاری به مراکز خیریه فعال اعطا می‌شود
بازدید خبرنگاران از کشتارگاه طیور بهاران +تصاویر
بست شرقی حرم مطهر محور سوغات و صنایع دستی شود
جواد افشار عزادار پدر شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.