نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»

علی ثقفی فیلمساز جوان و آینده‌دار قمی که برای کارگردانی فیلم «پرویزخان» به عنوان سینماگر منتخب استان قم در سومین جشن مهر سینمای ایران معرفی شد، سوابق هنری و سینمایی چشمگیری در عرصه تئاتر، مستند و سینما دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»
شناسه : 88491 | انتشار : 06 مهر 1403 - 21:38   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، علی ثقفی فیلمساز جوان و آینده‌دار قم که برای ساخت فیلم «پرویزخان» یکی از پدیده‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود، در سومین جشن مهر سینمای ایران در استان قم برگزیده بخش فیملنامه و کارگردانی فیلم بلند شد.

او همچنین به عنوان سینماگر منتخب استان برای حضور و تجلیل در جشن ملی مهر سینمای ایران در تهران معرفی شد.

تصاویر/ سومین جشن مهر سینمای ایران در قم نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»

ثقفی که از دانش‌آموختگان انجمن هنرهای نمایشی قم است و در اواخر دهه هفتاد و بویژه دهه هشتاد در تئاترهای قم بازیگری و کارگردانی می‌کرد، در اولین فیلم بلند خود زندگی پرویز دهداری معلم بزرگ اخلاق فوتبال ایران را با نام «پرویز خان» و با بازی سعید پورصمیمی به تصویر کشید.

ثقفی که فیلمش در ۹ بخش و خودش در سه بخش بهترین «فیملنامه»، «کارگردانی» و «کارگردانی اول» نامزد دریافت سیمرغ شده بود، در نهایت فیلمش دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین تدوین را شکار کرد و خودش نیز دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را به خانه برد.

نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»

علی ثقفی دانش‌آموخته رشته کارشناسی ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تهران است که ساخت فیلم بلند داستانی (تله فیلم) «خاک» و فیلم‌های کوتاه «شب امتحان»، «مادر»، «به مدت معلوم ۱۵ دقیقه»، «فشار خون» و «خون ‌گرم» را در کارنامه دارد که هر کدام در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی موفق به کسب عناوین شده‌اند.

او در تئاتر نیز موفقیت‌های چشمگیری را تجربه کرده و در اوایل دهه نود نمایش «ایستاده‌ها سر سوراخ سوپ‌خوری» را با بازی نوید محمدزاده، مجید امیری و مهدی صباغی روی صحنه «تئاتر شهر» تهران برد و به عنوان یکی از پرفروش‌ترین نمایش‌های آن سال شناخته شد. این هنرمند قمی همچنین «قصیده شب نمناک»، «بیداری در خواب هزار من»، «نیمه مانده نامه نیما» و «قاب‌ها» را نیز روی صحنه برده که هر کدام جوایز متعددی را کسب کرده‌اند.   

در سوابق مستندسازی علی ثقفی نیز ساخت آثاری نظیر «مقدمه‌ای بر مقدمه»، «دیده‌بان»، «پلاک قرمز» و «تا افق» دیده می‌شود.

او همچنین سابقه همکاری با عادل فردوسی‌پور را نیز دارد و مستندهای اجتماعی ۱۵ دقیقه‌ای در رابطه با فوتبال ایران برای برنامه پرطرفدار «نود» ساخته است.

برگزاری مراسم اکران مردمی فیلم «پرویزخان» در قم تصاویر/ اکران مردمی فیلم سینمایی «پرویزخان» در قم نگاهی به سوابق هنری و سینمایی علی ثقفی/ از همکاری با «نود» تا کارگردانی «پرویزخان»

نوشته های مشابه
مراسم بزرگداشت فرمانده اسبق لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) برگزار شد +تصاویر
برگزیدگان سومین جشن مهر سینمای ایران در قم معرفی شدند
پروژه‌های عمرانی حرم چهار امامزادگان فردو افتتاح شد
جشن «ملیکه ایران» در قم برگزار می‌شود
شورای شهر پیگیر مطالبات آتش‌نشانان است/ حقوق آتش‌نشانان قم تقویت می‌شود
دوره‌های پاییزه انجمن هنرهای تجسمی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.