انتقاد مدیرکل اوقاف قم از مدیران شهرداری/ اجازه تخریب قبرستان نو را نمی‌دهیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با انتقاد از بی‌توجهی مدیران شهرداری در قبال وضعیت نامناسب قبرستان «وادی‌السلام»، گفت: ما مخالف زیباسازی نیستیم اما آقایان اول «وادی‌السلام» را زیبا کنند بعد سراغ قبرستان «نو» بیایند، تا زمانی که بنده در اداره اوقاف هستم اجازه نمی‌دهم دست به یک وجب از قبرستان «نو» زده شود مگر اینکه طرح قابل قبولی ارائه شود که مسائل شرعی و قانونی و زیباسازی در آن رعایت شده باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد مدیرکل اوقاف قم از مدیران شهرداری/ اجازه تخریب قبرستان نو را نمی‌دهیم
شناسه : 88315 | انتشار : 01 مهر 1403 - 21:51   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام عباس اسکندری امروز در نشست خبری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم که به مناسبت هفته وقف در امامزاده موسی مبرقع(ع) برگزار شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص ممانعت اداره اوقاف از تبدیل‌شدن قبرستان نو به باغ مزار، گفت: ما هم اعتقاد داریم شهر ما باید زیبا باشد و با زیباسازی مخالف نیستیم، خود بنده همیشه می‌گویم اماکن دینی و مذهبی باید به بهترین شکل باشد تا مردم برای حضور رغبت داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای تبدیل قبرستان نو به باغ مزار چند مانع پیش روی ماست که آقایان به این موانع توجه نمی‌کنند، ما موظفیم مجری نیت واقف باشیم؛ مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم، قبرستان نو را وقف دفن اموات مؤمنین کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: چند سال قبل در یکی از جلسات شورای اداری استان ممنوعیت دفن اموات در قبرستان نو را مصوب کردند در حالی که خود این مصوبه خلاف شرعی است و جلوی اجرای نیت واقف را گرفته است.

اسکندری اضافه کرد: مدیران وقت اداره اوقاف در همان زمان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان به نفع اوقاف رأی داد و این مصوبه را با توجه به خلاف شرع‌بودن ابطال کرد اما آقایان زیر بار نمی‌روند.

وی تصریح کرد: همین اتفاق درباره قبرستان وادی‌السلام هم افتاد و علاوه بر اینکه مانع دفن مؤمنین شدند، دیوارهای قبرستان را با این عنوان که می‌خواهیم باغ مزار درست کنیم تخریب کردند؛ شما قضاوت کنید و سری به وادی‌السلام بزنید و ببینید طرح موفقی بوده است یا نه.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: به آقایان گفتیم اگر می‌خواهید زیباسازی کنید اول کاری را که در قبرستان وادی‌السلام شروع کردید تمام کنید و از آن وضعیت بیرون بیاورید و به قول خودتان زیبا کنید، بعد سراغ قبرستان نو بیاید.

اسکندری تصریح کرد: قبرستان وادی‌السلام محل دفن شهدای ۱۵ خرداد و شهدای مؤتلفه و بزرگانی نظیر شهید آیت‌الله سعیدی، شهید نواب صفوی و مرحوم الهی قمشه‌ای است و این وضعیت در شأن شهر و این عزیزان نیست.

وی افزود: بنده در یکی از جلسات استانداری تأکید کردم تا زمانی که بنده در اداره اوقاف هستم اجازه نمی‌دهم دست به یک وجب از قبرستان نو بزنید مگر اینکه طرح قابل قبولی ارائه کنید که هم جهات شرعی در آن رعایت شده باشد و هم مسائل قانونی و بحث زیباسازی شهر را دربرداشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با تأکید بر اینکه ما هم به زیباسازی شهری معتقدیم و نمی‌خواهیم شهر ما ویرانه باشد، گفت: از دفتر مقام معظم رهبری با سازمان اوقاف تماس گرفتند و از وضعیت نامناسب قبرستان وادی‌السلام گلایه کردند و سازمان نیز بنده را مکلف به ساماندهی آنجا کرد اما به محض ورود اوقاف، آقایان مانع شدند و تمام وسایل ما را توقیف کردند.

اسکندری خاطرنشان کرد: آقایان می‌خواهند دیوار قبرستان نو را هم بردارند و مثل وادی‌السلام شود اما ما مجبوریم به لحاظ وظایف شرعی و قانونی که در اداره اوقاف داریم، از این امر ممانعت کنیم.

نوشته های مشابه
نمایشگاه «یاد یاران» در قم آغاز به کار کرد
مرکز غیرمجاز دندان‌سازی در قم پلمب شد
برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس در نگارستان اشراق
ثبت ۳۳ وقف جدید در قم
جشنواره روایت جهاد استان قم تمدید شد
حضور آتش‌نشانان قمی در مقابل استانداری
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.