ثبت ۳۳ وقف جدید در قم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۳۳ وقف جدید ثبت شده است، گفت: ۷۰ دوره ویزیت رایگان در بقاع متبرکه قم برگزار شده و در سال گذشته ۳۳ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد با پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات آزاد شدند و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ثبت ۳۳ وقف جدید در قم
شناسه : 88293 | انتشار : 01 مهر 1403 - 19:18   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، حجت‌الاسلام عباس اسکندری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) برگزار شد، از وقف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل دینی در فرهنگ اسلامی یاد کرد و اظهار داشت: وقف همواره نقش کلیدی در کمک به اقشار ضعیف جامعه داشته و خواهد داشت.

وی افزود: حفاظت و نگهداری از موقوفات به‌عنوان یک میراث گران‌بها وظیفه‌ای است که ما باید به‌دقت و با جدیت دنبال می‌کنیم؛ زیرا بسیاری از افراد در طول تاریخ با عشق و علاقه اموال خود را وقف کرده‌اند و ما به‌عنوان امین این موقوفات موظفیم از آنها حفاظت کنیم.

*ثبت ۳۳ وقف از ابتدای سال در قم

مدیرکل اوقاف قم همچنین از ثبت‌اسناد تمامی اموال وقفی در این استان خبر داد و اعلام کرد: قم به‌عنوان اولین استان کشور موفق به تهیه اسناد برای تمامی اموال موقوفاتی خود شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی برای ثبت این اسناد انجام شد و موفق شدیم این اقدام بزرگ را به ثمر برسانیم. بااین‌حال، هنوز تعداد محدودی از اموال وقفی وجود دارد که در حال انجام مراحل ثبت سند آنها هستیم و امیدواریم به‌زودی برای این موارد نیز سند تهیه شود.

اسکندری از توسعه و گسترش موقوفات به‌عنوان یک هدف مهم یادکرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۳ وقف جدید ثبت شده است.

وی همچنین از سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیاردتومانی در دو سال گذشته برای توسعه موقوفات خبر داد و تصریح کرد: بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های ساختمانی و تجاری و بخشی دیگر در حوزه‌های کشاورزی و تولید انرژی خورشیدی صرف شده است. هدف اصلی از این اقدامات، افزایش درآمد موقوفات برای کمک به محرومان و مستمندان جامعه است.

مدیرکل اوقاف قم با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در امامزادگان گفت: تلاش داریم فضای امامزادگان را به‌گونه‌ای ساماندهی کنیم که زائران و بازدیدکنندگان از فضای معنوی و زیبا بهره‌مند شوند.

وی در ادامه افزود: چندین پروژه در دست اقدام است تا برخی از امامزادگان به قطب گردشگری مذهبی تبدیل شوند و بدین ترتیب نقش امامزادگان در جذب گردشگران داخلی و خارجی افزایش یابد.

*۷۰ دوره ویزیت رایگان در بقاع متبرکه قم

اسکندری در ادامه به برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی متعددی که در بقاع متبرکه برگزار شده اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این برنامه‌ها، ارائه خدمات درمانی رایگان به نیازمندان است. طی یک سال گذشته، ۷۰ دوره ویزیت رایگان در بقاع متبرکه قم برگزار شده و تمامی هزینه‌های دارویی این بیماران از محل موقوفات تأمین شده است. این خدمات به طور مستمر در طول سال ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به برنامه‌های آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مالی اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته موفق شدیم ۳۳ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد را با پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات آزاد کنیم و این افراد به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

مدیرکل اوقاف قم با اشاره به برنامه‌های این سازمان جهت آغاز سال تحصیلی جدید، افزود: سازمان اوقاف قم با همکاری آموزش‌وپرورش استان، اقدام به اهدای لوازم‌التحریر و ملزومات تحصیلی به دانش‌آموزان نیازمند کرده است. این اقلام از محل موقوفات تأمین شده و در اختیار دانش‌آموزان محروم قرار گرفته است تا بتوانند باانگیزه و انرژی بیشتری سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

اسکندری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نقش فرهنگی بقاع متبرکه اظهار داشت: طبق فرمایشات ایشان، بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی جامعه تبدیل شوند و ما نیز در این راستا برنامه‌های متعددی از جمله کلاس‌های آموزشی، محافل قرآنی، و مشاوره‌های خانواده را در امامزادگان قم برگزار می‌کنیم و بقاع متبرکه باید به مرکزی برای ترویج فرهنگ اسلامی و ارزش‌های دینی در جامعه تبدیل شوند.

*برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در امامزادگان

اسکندری از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای اولین‌بار در امامزادگان قم خبر داد و افزود: این مسابقات که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، نیازمند همکاری و همیاری تمامی دستگاه‌ها و همچنین اصحاب رسانه است تا بتوانیم به بهترین شکل این رویداد مهم را برگزار کنیم و سطح معنوی امامزادگان را ارتقا دهیم.

وی به معرفی دو نفر از واقفان استان قم به‌عنوان واقفان برتر کشور اشاره کرد و بیان داشت: این واقفان با اقداماتی ارزشمند و موقوفات ویژه خود توانستند به‌عنوان نمونه‌های برتر معرفی شوند.

مدیرکل سازمان اوقاف قم در پایان تأکید کرد: سازمان اوقاف هیچ‌گونه دخالتی در تملک خانه‌های اطراف امامزادگان ندارد و این موضوع به عهده شهرداری و راه و شهرسازی است.

نوشته های مشابه
انتقاد مدیرکل اوقاف قم از مدیران شهرداری/ اجازه تخریب قبرستان نو را نمی‌دهیم
نمایشگاه «یاد یاران» در قم آغاز به کار کرد
مرکز غیرمجاز دندان‌سازی در قم پلمب شد
برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس در نگارستان اشراق
جشنواره روایت جهاد استان قم تمدید شد
حضور آتش‌نشانان قمی در مقابل استانداری
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.