ضرورت شست‌وشوی درختان قم

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم گفت: با توجه به بروز گردوغبار در روزهای گذشته و برای احیای حیات درختان و طراوت بخشیدن به آن‌ها، عملیات شست‌وشوی درختان در سطح شهر آغاز شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
ضرورت شست‌وشوی درختان قم
شناسه : 86844 | انتشار : 01 مرداد 1403 - 20:30   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان اظهار داشت: متأسفانه پدیده گردوغبار در چند سال اخیر شدت گرفته و در چند روز اخیر هم شاهد یکی از بدترین وضعیت‌های این پدیده در سال‌های اخیر در شهر قم بودیم.

وی با بیان اینکه این پدیده آثار زیان‌باری بر فضای سبز شهری دارد افزود: از مهم‌ترین اثرات زیان‌بار گردوغبار روی گیاه می‌توان به کاهش راندمان فتوسنتز، اختلال در رشد و نمو گیاه، ایجاد تنش، خشکی، صدمه به بافت گیاه ناشی از ضربات شن و خاکی که معمولاً اختلاف دمایی هم با گیاه دارد و در لحظه برخورد با گیاه این اختلاف دمایی و شدت ضربه می‌تواند به سطح برگ آسیب برساند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم ادامه داد: این پوشش گردوغبار باعث کاهش تنفس و فتوسنتز و در نهایت شیوع آفات و بیماری‌ها در گیاه می‌شود؛ لذا لازم است که در حداقل زمان و با دقت کافی عملیات شست‌وشوی این گیاهان انجام شود تا این گردوغبار از سطح سبز گیاه، شسته و خارج شود و دوباره گیاه بتواند فرایند فتوسنتز طبیعی خود را انجام دهد و از شیوع آفات و بیماری روی گیاه جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه سالانه عملیات شست‌وشوی درختان و درختچه‌ها چندین بار در فصل تابستان انجام می‌شود، ابراز کرد: در سال جاری به علت حجم زیاد گردوغبار ضرورت دارد که این اتفاق با دقت و حجم بیشتری انجام شود.

جوادیان عنوان کرد: شست‌وشوی درختان هزینه زیادی را برای مدیریت شهری به دنبال خواهد داشت، اما ضرورتی هست که باید انجام شود.

وی گفت: عملیات شست‌وشوی گیاهانی که صمغ کمتری دارند با آب هم امکان‌پذیر است و نیازی به مواد شوینده ندارد اما در گیاهان دارای صمغ مانند سوزنی برگان که صمغ آنان باعث چسبیده شدن ذرات گردوغبار به سطوح برگی می‌شود لازم است که با مواد شوینده شسته شوند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم مطرح کرد: معمولاً از مواد شوینده با ترکیب و دوز مناسب برای این منظور در فضای سبز استفاده می‌شود و تلاش داریم با اقدام به‌موقع از اختلال در چرخه رشد گیاهی جلوگیری شود و همچنان فضای سبز شاداب و خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مساحت زیاد فضای سبز شهری و درختان پراکنده در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی امکان دارد زمان کافی برای اقدام در اختیار ما نباشد، تصریح کرد: از شهروندان درخواست داریم در این راستا با شست‌وشوی درختان و درختچه‌های نزدیک منازل و فروشگاه‌های خود در کوچه‌ و خیابان‌های فرعی کمک‌کار ما باشند.

جوادیان یادآور شد: اگرچه باید عملیات شست‌وشو به‌صورت کامل و با سراپاش انجام شود تا گردوغبار از سطح گیاه برطرف شود و اختلالی در رشد گیاه ایجاد نشود، اما شهروندان با آب هم این اقدام را انجام دهند کفایت می‌کند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قم با بیان اینکه این کمک شهروندان به حفظ فضای سبز شهری کمک شایانی می‌کند، گفت: از همه شهروندانی که در راستای خدمات‌‌رسانی بهتر یار و یاور ما هستند تقدیر و تشکر می‌کنیم.

نوشته های مشابه
فریاد در «سکوت»
مدیر جدید شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان قم معرفی شد
نخستین دستگاه توموتراپی در قم راه‌اندازی می‌شود
فعالیت ۵ موکب بقاع شاخص قم در ایام اربعین
ضرورت توسعه مراکز تفریحی و فرهنگی ویژه بانوان در قم/ بانوان خبرنگار در حوزه زنان دغدغه‌مند باشند
انجام ۷۶ هزار طعمه‌گذاری برای مبارزه با موش‌ها در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.