سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

مراسم اکران مجموعه فیلم‌هاى کوتاه «سیمرغ» شامل چهار فیلم «ارفاق»، «شریف»، «دآبر» و «برنو» با حضور عوامل این فیلم‌ها در پردیس سینمایی بازار شهر قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند
شناسه : 86442 | انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مراسم اکران مجموعه فیلم‌هاى کوتاه «سیمرغ» گروه سینمایی هنر و تجربه شامل چهار فیلم «ارفاق»، «شریف»، «دآبر» و «برنو» با حضور سه سیمرغ‌دار جشنواره فجر و علاقه‌مندان در پردیس سینمایی بازار شهر قم برگزار شد.

سیاوش چراغی‌پور بازیگر فیلم کوتاه «ارفاق»، سعید نجاتی کارگردان قمی فیلم کوتاه «دآبر»، محمد علیزاده‌فرد کارگردان فیلم کوتاه «شریف»، محمد ثریا کارگردان و حسن عسگری بازیگر فیلم کوتاه «برنو» در این مراسم حضور داشتند.

همچنین سعید ایلانلو مدیر گروه سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و رضا ابوذر رئیس انجمن سینمای جوانان قم از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

در ابتدا مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» به همراه تصاویر پشت صحنه آنها به نمایش درآمد و سپس نشست نقد و بررسی آثار با اجرای سید حمیدرضا منتظری برگزار شد و فیلمسازان حاضر در نشست درباره آثار خود با مخاطبان به گفت‌وگو پرداختند و پاسخگوی پرسش‌های آنان شدند.

تصاویر/ اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه سیمرغ در پردیس سینمایی بازار شهر قم سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

*جایگاه ویزه فیلم کوتاه در سینمای جهان

حمیدرضا منتظری، روزنامه‌نگار و منتقد سینما در ابتدای این نشست با بیان اینکه فیلم کوتاه در سینمای جهان جایگاه ویژه دارد، گفت: فیلم کوتاه در این سال‌ها از مهجوریت خارج شده و قرار نیست دیگر فیلمی برای آرشیو ساخته شود یا صرفاً مشق فیلمسازی باشد.

وی با قدردانی از گروه سینمایی هنر و تجربه که امکان آثار فیلم‌های کوتاه را فراهم کرده است، گفت: نمایش فیلم‌های کوتاه در سالن سینما یکی از راه‌های ایجاد ارتباط میان فیلمسازان و مخاطبان است و هم گردش مالی برای فیلمسازان فیلم کوتاه را تقویت می‌کند و هم فرصت مغتنمی برای هنرجویان سینماست که از تجارب فیلمسازان فیلم کوتاه بهره‌مند شوند.

تصاویر/ اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه سیمرغ در پردیس سینمایی بازار شهر قم سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

*همکاری با فیلمسازان جوان را موهبت الهی می‌دانم

در ادامه، سیاوش چراغی‌پور بازیگر سینما و تلویزیون که برای بسیاری از علاقه‌مندان با نفش‌آفرینی در فیلم «جهان با من برقص» شناخته می‌شود، با همان صمیمیت و فروتنی همیشگی خود، گفت: بسیار خوشحالم که با مردم نازنین قم به تماشای این فیلم‌ها نشستم و به سعید نجاتی عزیز تبریک می‌گویم که چنین همشهریان پرشور و پر عشق به سینما دارد.

وی تصریح کرد: برای اکران این فیلم‌ها به چند استان و شهرستان سفر کردیم اما به جرئت می‌گویم این شور و هیجان و اشتیاق سینمادوستان قمی را در جای دیگری ندیدم و باعث غرور و افتخار من است که در کنار مردم قم هستم.

این بازیگر سینما افزود: فیلم کوتاه یکی از معجزه‌های عرصه نمایش در جهان است. به شدت از دل و روح انسان‌ها می‌آید و مفهوم خود را در کمترین زمان ممکن به مخاطب منتقل می‌کند.

چراغی‌پور در خصوص اینکه عده‌ای فیلم کوتاه را منحصر در فیلمسازان جوان عاشق سینما می‌دانند، گفت: بسیاری از فیلمسازان بزرگ دنیا در اوج شهرت همچنان عاشق سینمای کوتاه هستند و فیلم‌های درخشان می‌سازند، فیلم کوتاه به عنوان یک مدیوم مستقل حرف برای گفتن دارد و عاشقان بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: بیشتر سینماگران فیلم کوتاه با دل و جان و عشق و اخلاص‌‌شان به سینما کار می‌کنند و اسیر بودجه و سرمایه و گیشه نیستند، آنها بیشتر ریسک‌پذیرند و در ایده‌پردازی خلاقند و حاضرند خط و مرزها را بشکنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: برای بازیگری مثل من که همیشه خودش را شاگرد و هنرجوی بازیگری می‌داند، بازی در آثار فیلم کوتاه را یک فرصت و موهبت الهی می‌دانم و خداوند به من این هوشمندی را داده که از این موقعیت استفاده کنم.

چراغی‌پور اضافه کرد: بازیگرانی که حاضر نیستند در فیلم کوتاه بازی کنند یا محافظه کارند یا اساساً سلیقه و سواد این کار را ندارند.

وی تصریح کرد: بهترین نقش‌های زندگی‌ام را در فیلم کوتاه تجربه کردم و شجاعانه‌ترین فرصت رویارویی با نقش‌هایم را در فیلم کوتاه تجربه کردم و به همین دلیل باید خیلی کم هوش باشم که نخواهم از این فرصت‌ها استفاده کنم.

این بازیگر سینما و تلویزیون اضافه کرد: من همواره طالب همکاری با بچه‌های فیلم کوتاه بودم تا هم بتوانم از جسارت و جرئت‌شان بهره‌مند شوم و هم نقش‌هایی که شاید هیچ‌گاه در فیلم بلند به من پیشنهاد نشود، فرصت و تجربه بازی کردن‌شان را در سینمای کوتاه بدست بیاورم.

چراغی‌پور تأکید کرد: بازی در فیلم کوتاه سینماگران جوان از نشانه‌های عشق خداوند به من است و خدا خیلی من را دوست داشت که سینماگران جوان را سر راه من قرار داد که به رشد خودم کمک کنم و بیشتر یاد بگیرم، هیچ‌گاه منت نمی‌گذارم و همیشه منت‌دار سینماگران جوان هستم که به من محبت دارند و پیشنهاد می‌دهند و از همه مخاطبان سینما هم تقاضا دارم همیشه حامی فیلم‌های مستقل و هنر و تجربه باشید.

تصاویر/ اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه سیمرغ در پردیس سینمایی بازار شهر قم سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

*تصور  نمی‌کردم «دآبر» اکران شود‎

همچنین سعید نجاتی کارگردان قمی فیلم‌کوتاه «دآبر» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌کوتاه را از سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر کسب کرده بود، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم امیر الوندی تهیه‌کننده فقید این فیلم، اظهار کرد: همیشه خودم را مدیون قم و حضرت معصومه(س) می‌دانم و خیلی خوشحالم و لحظه شماری می‌کردم که به اکران بسته سیمرغ در قم برسیم و دوستان و همشهریانم را ملاقات کنم.

وی تصریح کرد: بیشتر عوامل فیلم «دآبر» از قم بودند و این فیلم‌ را در سال ۹۷ در دو لوکیشن کاشان و اطراف ساوه ساختیم، در شرایطی که به لحاظ مالی از حمایتی برخوردار نبودیم و غیر از دستیاران به هیچ عزیزی دستمزد ندادیم و بیشتر عوامل این فیلم بخاطر رفاقت سر پروژه حاضر شدند.

این فیلمساز با بیان اینکه «دآبر» درباره چگونگی برخورد والدین با بلوغ فرزندشان است، گفت: این موضوع در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا یک تابوست و این پدیده تجربه‌ای طبیعی است که حداقل نیمی از مردم دنیا آن را تجربه می‌کنند و باید درک درستی از این موضوع داشته باشیم.

نجاتی افزود: در عین حال باید بگویم فیلم من درباره دختر بچه نیست، درباره یک پدر سنتی ایرانی است که هم می‌تواند عصبانی باشد و هم لطیف و مهربان.

وی تصریح کرد: ما تصور نمی‌کردیم این فیلم حتی اکران شود، چه برسد به اینکه سیمرغ جشنواره فجر را کسب کند، اما به لطف خدا دو جایزه ویژه از جشنواره رشد و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم‌کوتاه تهران را هم دریافت کرد.

این فیلمساز قمی خاطرنشان کرد: قطعاً این انگیزه و استعداد در فیلمسازان قم وجود دارد که بار دیگر افتخار دریافت سیمرغ جشنواره فجر تکرار شود و خوشبختانه در جشنواره فجر سال گذشته نیز سینماگران قمی حضور پررنگی داشتند.

تصاویر/ اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه سیمرغ در پردیس سینمایی بازار شهر قم سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

*بیشتر فیلم‌های کوتاه با رفاقت ساخته می‌شود

در ادامه، محمد ثریا کارگردان فیلم کوتاه «برنو» که سیمرغ بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر چهل‌ویکم دریافت کرده، با ابراز خرسندی از حضور مجددش در قم و خاطره خوشی که در این شهر داشته است، گفت: هشت سال قبل از جشنواره نماز و نیایش در قم جایزه گرفتم و امروز هم به دومین خاطره خوب من از این شهر عزیز و مردمش بدل شد.

وی در خصوص فیلم «برنو» که یکی از رسومات قوم بختیاری را نقد می‌کند و به چالش می‌کشد، گفت: من بختیاری نیستم اما بواسطه سال‌ها کار با اقوام بختیاری با یک سری از رسوم‌شان آشنا شدم و بسیار مهمان‌نواز و عزیز هستند اما برای من دغدغه شد که یک باور غلط را نقد کنم.

این کارگردان افزود: در حقیقت برنو قصه واقعی زن و شوهری تحصیل‌کرده است که از دو طایفه مختلف هستند و شب عروسی‌شان متوجه این رسم می‌شوند، تضادی میان‌شان شکل می‌گیرد و چالش برای‌شان به‌وجود می‌آید.

ثریا افزود: در این فیلم کوتاه سعی کردیم فولکلورها را به تصویر دربیاوریم و در مقابل آن فولکلور غلط، استفاده از اسلحه در مراسم‌ها را نشان دهیم که هیچ عقبه دینی و مذهبی و فکری ندارد و متأسفانه بارها در مراسم عزا و عروسی موجب کشته‌شدن افراد هم شده است.

وی در خصوص اینکه تجربه همزمان تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی این فیلم را برعهده داشته است، گفت: بسیار تجربه سختی بود، انجمن سینمای جوان سه بار این فیلمنامه را رد کرد و فیلم را با همراهی عوامل با کمترین هزینه ساختیم و حمایت پس از تولید گرفتیم که بسیار کم بود.

این فیلمساز جوان با بیان اینکه هنرجوی انجمن سینمای جوانان بوده است، گفت: انجمن هیچ‌گاه حمایت کاملی از تولید آثار ندارد، شاید معادل ۲۰ درصد از هزینه‌های تولید یک فیلم کوتاه را تقبل کند و فیلمسازان جوان باید خلاقیت به خرج دهند و تلاش کنند که با کمترین هزینه و رفاقت کار را جلو ببرند.

تصاویر/ اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه سیمرغ در پردیس سینمایی بازار شهر قم سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

همچنین حسن عسگری بازیگر نقش قباد در فیلم «برنو»، گفت: از سال ۱۳۸۵ در تئاتر کار می‌کردم اما تعطیلی نمایش‌ها در دوران کرونا باعث شد وارد عرصه تصویر شوم و اولین کار حرفه‌ای من حضور در فیلم کوتاه «برنو» بود و امیدوارم توانسته باشم نقش «قباد» را باورپذیر بازی کرده باشم.

تصاویر/ اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه سیمرغ در پردیس سینمایی بازار شهر قم سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

*برای ساخت فیلم «شریف» طلای همسرم را فروختم

در ادامه محمد علیزاده فرد کارگردان فیلم کوتاه «شریف» که سال گذشته در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد، گفت: ایده این فیلم محصول دورهمی جمعی با دوستان فیلمساز بود، مهم‌ترین چالش ما لوکیشن بود که در نهایت بعد از سفرهای متعدد به یک روستای متروک در میان خرم‌آباد و درود رسیدیم.

وی که تجربه ساخت دو فیلم بلند «تروا» و «راحیل» را در کارنامه دارد در خصوص تفاوت شرایط ساخت فیلم کوتاه و بلند، گفت: در سینمای بلند فضای حرفه‌ای‌تری به لحاظ مالی و قراردادی وجود دارد اما در سینمای کوتاه، افراد با جان و دل و بعضاً بدون دستمزد کار می‌کنند.

این فیلمساز جوان اضافه کرد: خلوصی که در فیلم کوتاه وجود دارد در کمتر مدیوم هنری مشاهده می‌شود، من برای فیلم بلند انگیزه مالی دارم اما برای ساخت فیلم «شریف»، طلای همسرم را فروختم و خودم و خیلی از عوامل دستمزد نگرفتیم.

علیزاده فرد افزود: اگر کسی دنبال کسب درآمد باشد، فیلم کوتاه جای کسب درآمد نیست و صرفاً عشق و علاقه فیلمساز است، من هنوزم سینمای کوتاه را دوست دارم و فیلمنامه خوبی به دستم برسد، بازهم خواهم ساخت.

وی همچنین از حمایت‌های انجمن سینمای جوانان قدردانی کرد و گفت: تنها جایی که از ابتدای فیلم کنار من بود انجمن سینمای جوانان بود و دخل و تصرفی هم در فیلم نداشتند.

تصاویر/ اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه سیمرغ در پردیس سینمایی بازار شهر قم سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

در پایان این مراسم از سعید نجاتی فیلمساز قمی به پاس کسب افتخارات مختلف و تلاش جهت رشد و ارتقای سینمای استان قم توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تجلیل شد و همچنین از سوی پردیس سینمایی بازار شهر و رستوران ارزندی به عنوان حامیان فرهنگ و هنر، هدایایی به رسم یادبود به سیاوش چراغی‌پور، حسن عسگری، محمد ثریا و محمد علیزاده‌فرد اهدا شد.

تصاویر/ اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه سیمرغ در پردیس سینمایی بازار شهر قم سیمرغ‌داران فجر مهمان قم شدند

*گزارش تصویری مراسم اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» را در «اینجا» ببینید. 

نوشته های مشابه
آمادگی ۳۵۰ دستگاه تاکسی برای سرویس‌دهی در روز انتخابات
پروژه‌های اطراف حرم با مشورت آستان مقدس حضرت معصومه(س) اجرا می‌شود
پروژه‌های اطراف حرم در زمان‌بندی مشخص اجرایی شود
احداث سازه سردر صحن شرقی خلاف نظر آستان مقدس است
زیربنای ۱۲۰ هزار مترمربعی پروژه بسط شرقی حرم مطهر
۱۶ پلاک اطراف بسط شرقی حرم مطهر تملک می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.