فاز دوم مترو قم سالانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، محمدرضا انگشتباف در آیین برگزاری گام دوم افتتاح، بهرهبرداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۹۸ پروژه شهری در سال ۱۴۰۳ و آغاز عملیات اجرایی قطعه پایانی تونل خط یک مترو قم در مجاورت مسجد مقدس جمکران، اظهار کرد: پروژه خط یک متروی قم سال ۹۰ به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء با هدف اتصال مناطق کمتر توسعهیافته شهرک کامکار به حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران آغاز شد.
وی افزود: به دلیل مسائلی همچون شروع همزمان پروژه مترو با منوریل، تحریمهای ظالمانه و محدودیتهای شدید منابع مالی در دولت و شهرداری، تا پایان سال ۹۵ پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۵ درصد بود. در این دوره بخشهایی از ایستگاه ولیعصر(عج)، ایستگاه بقیهالله و حفاری ۱۰ کیلومتر تونل مکانیزه و ۲ و نیم کیلومتر تونل سنتی انجام شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ به بعد با هدفگذاری که توسط شورای عالی فنی کشور انجام شد، پروژه در دو فاز که فاز نخست محدوده حدفاصل ابتدای جاده جعفریه به میدان مطهری به طول شش کیلومتر با دو ایستگاه مسافری و چهار ایستگاه عبوری و فاز دوم حدفاصل میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه مسافری و پنج ایستگاه عبوری، تعریف شد.
انگشتباف با بیان اینکه در فاز نخست اقدامات مهمی انجام شد که شامل استفاده از توان داخلی، بومیسازی بعضی تجهیزات، خرید تجهیزات پلهبرقی و آسانسور تا سال ۹۹ بوده است، اضافه کرد: با این وجود بالغبر ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه در پروژه مترو انجام شد.
وی ادامه داد: پایان سال گذشته و با توجه به تکمیل ایستگاههای مطهری و ایستگاه کشاورز و برقدار شدن پروژه از محل برق بالادستی ۲۳۰ کیلوولت جاده سراجه، درصورتیکه واگنهای قم توسط وزارت کشور تأمین میشد، آمادگی مسافرگیری وجود داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تأکید بر اینکه با توجه به پیشرفت فیزیکی مناسب فاز نخست از اواسط سال ۱۴۰۲ برنامهریزی لازم برای اجرای امور مرتبط با فاز دوم پروژه در دستور کار سازمان قطار شهری قرار گرفت، اذعان کرد: قرارداد سه ایستگاه مسافری نکویی، ولیعصر و ایستگاه مسجد جمکران که قطعه پایانی تونل کنار مسجد کلنگزنی شده است، بسته شد و امید است تا ظرف زمانبندی ممکن پروژه تمام شود.
انگشتباف تصریح کرد: برنامهریزی لازم برای اجرای فاز دوم پروژه مترو ازجمله تکمیل ۱۰۰ درصدی سه ایستگاه مسافری، پنج ایستگاه عبوری، ۹ کیلومتر روسازی و زیرسازی، انعقاد قرارداد طراحی، تأمین سامانه سیگنالینگ و اجرای دو کیلومتر تونل سنتی انجامشده است.
وی عنوان کرد: با بازطراحی که سال گذشته توسط مشاور ذیصلاح مجموعه رهساز اتفاق افتاد، علاوهبر سبکسازی احجام و کاهش تملکات موردنیاز، تاکنون بالغبر ۳۰۰ میلیارد تومان به نفع پروژه کاهش هزینه شد و با تأمین اعتبار سالانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری و دولت طبق زمانبندی انجامشده است و اتصال حرم مطهر به جمکران روی میدهد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم درباره تأمین واگنهای مترو قم گفت: با توجه به انعقاد قرارداد ۵۰ دستگاه واگن مترو به ارزش ۶۷ میلیون یورو توسط وزارت کشور در آینده نگرانی بابت تأمین واگن وجود ندارد و در جلسهای که بیستم اردیبهشت سال جاری به ریاست حضرت آیتالله شهید رئیسی انجام شد و وی بهصورت ویژه بر حل مشکل تأمین واگنهای متروی قم تأکید داشت.
انگشتباف تصریح کرد: با تدابیر و انجام مطالعات انجامشده، آینده ریلی شهر قم به گونهای برنامهریزی شد تا با حفظ یکپارچگی خطوط مترو و دسترسی به تمام مناطق شهری، هر سه خط ریلی مصوب ازجمله خطوط یک و دو مترو و پروژه منوریل در ایستگاه شهید مطهری تبادل مسافر داشته باشد.
وی افزود: در پروژه متروی قم ۴۰۹ هزار مترمکعب بتنریزی معادل ۶۲ هزار دستگاه ماشین حمل بتن، دو میلیون ۲۰۰ هزار مترمکعب حفاری و خاکبرداری معادل ۲۷۵ هزار دستگاه کامیون حمل خاک، ۳۱ هزار تن آرماتوربندی، بیش از ۴۲۰ هزار مترمربع تملک و بیش از ۳۰۰ کیلومتر خرید و نصب کابلهای فشارقوی و متوسط اتفاق افتاده که رویهم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تا امروز در این پروژه ملی هزینه شده است.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Saturday, 23 November , 2024