متروی قم به محض ورود واگن‌ مسافرگیری می‌شود

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: با پرداخت اولین قسط خرید واگن به شرکت چینی توسط دولت و ورود اولین واگن‌ها به شهر قم، مسافرگیری خط یک متروی قم آغاز می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
متروی قم به محض ورود واگن‌ مسافرگیری می‌شود
شناسه : 86032 | انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، محمدرضا انگشت‌باف در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری اظهار کرد: در اسناد بالادستی برای شهر قم سه خط قطار شهری شامل خطوط یک و دو مترو و پروژه منوریل قم که مجموعاً ۳۵ کیلومتر خط ریلی مصوب تعریف شده وجود دارد و در آینده برای خدمت رسانی به مردم قم آماده خواهند شد.

وی با بیان اینکه قرارداد خط یک متروی قم سال ۱۳۹۰ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بسته شد و قرار بود طی ۷۲ ماه و در انتهای سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد، افزود: با توجه به مسائلی مثل همزمانی شروع پروژه با پروژه منوریل و محدودیت‌های مالی زیاد در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ برای شهرداری و دولت، پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۵ درصد بود و از سال ۹۶ به بعد باهدف گذاری در شورای عالی فنی کشور پروژه به دو فاز تعریف شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ادامه داد: فاز اول پروژه متروی قم از محدوده شهرک شهید کامکار تا میدان مطهری است که شامل ۶ کیلومتر مسیر و۲ ایستگاه مسافری و ۴ ایستگاه عبوری است.

انگشت‌باف تصریح کرد: فاز دوم نیز از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران با ۳ ایستگاه مسافری است که این ایستگاه‌ها شامل نکویی، ولیعصر و مسجد مقدس جمکران می‌شوند. این مسیر با ۵ ایستگاه عبوری با ۹ کیلومتر زیرسازی و روسازی تعریف شده است.

وی با تأکید بر اینکه از اواخر سال ۱۴۰۲ تقریباً اقدامات مهم و اصلی سازمان قطار شهری قم در فاز اول مترو تمام شد و اگر واگن‌های مترو که قرار بود توسط وزارت کشور تأمین شده بود این خط آماده تست و راه‌اندازی و مسافرگیری بود، ادامه داد: جریان کار اینگونه نشد و هم اکنون در حال پیگیری هستیم تا مشکل واگن‌ها حل شود و راه اندازی فاز اول روی دهد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اضافه کرد: از اواسط سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی لازم برای اجرای فاز دوم در دستور کار انجام گرفت.

انگشت‌باف تأکید کرد: این امور شامل قرارداد ایستگاه‌های مسافری و ایستگاه‌های عبوری، قرارداد روسازی و زیرسازی، قرارداد طراحی و تأمین سیگنالینگ و قرارداد تونل سنتی می‌شود.

وی اضافه کرد: قراردادهای سیگنالینگ و تونل‌های سنتی با ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است و قراردادهای باقی مانده که شامل ایستگاه‌های مسافری و عبوری و زیرسازی و روسازی است که در حال پیگیری طبق برنامه زمانبندی بوده و امور اسناد مناقصه و موارد دیگر در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: مبلغ اولیه قرارداد تونل‌های سنتی ۵۵۰ میلیارد تومان است و برنامه زمانبندی آن ۲۴ ماه تعریف شد.

نوشته های مشابه
ضرورت شست‌وشوی درختان قم
ارائه مشوق‌های نوسازی شهرداری قم برای بازآفرینی محلات
پرونده پروژه شهید کاظمی به استان واگذار شود
پروژه شهید کاظمی تعیین تکلیف شود
تلاش شهرداری قم برای تأمین سرویس بهداشتی و حمام در پیرامون حرم مطهر
۴۸ پلاک برای احداث خیابان ۱۶ متری در پروژه چهل اختران تملک می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.