افزایش سهم آب قم از سد کوچری/ کیفیت آب شادقلی‌خان و سالاریه تفاوتی ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه حجم آب تخصیص‌یافته به قم در سال آبی جاری از ۸۷ میلیون متر مکعب به ۱۰۳ میلیون متر مکعب افزایش یافت، گفت: کیفیت آب مناطق قم ارتباطی با بالاشهر و پایین شهر ندارد، آب منطقه نیروگاه و محله شادقلی‌خان با آب سالاریه تفاوتی ندارد، باید رینگ‌های شرقی و غربی شهر قم نیز تکمیل شوند تا توزیع آب در همه مناطق عادلانه باشد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
افزایش سهم آب قم از سد کوچری/ کیفیت آب شادقلی‌خان و سالاریه تفاوتی ندارد
شناسه : 85926 | انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، مهدی نظرزاده امروز در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه منابع محلی آب استان باکیفیت و کامل نیست، اظهار کرد: حجم آب سد ۱۵ خرداد نه قابل اتکاست و نه کیفیت دارد، چاه‌های شهری هم ای‌سی (ec) بالایی دارند و شور هستند، تنها منابع باکیفیت آب استان چاه‌های دشت علی‌آباد است که نهایتاً بتوانیم سالانه ۱۴ میلیون متر مکعب آب از آنجا تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: عمده منابع آب قم از سرشاخه‌های دز و سد کوچری تأمین می‌شود که حجم آب تخصیص یافته نیز متناسب با میزان بارندگی برف و باران است و به هر اندازه بارش برف بیشتر باشد، حجم آب بیشتری تخصیص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از مصرف ۱۴۴ میلیون متر مکعب آب شرب شهری و روستایی در سال گذشته خبر داد و گفت: ۲۲ درصد این میزان مربوط به هدررفت آب بود که حالا یا از فرسودگی لوله‌ها ناشی می‌شود یا مرتبط با خطای قرائت کنتور و انشعاب غیرمجاز است.

تصاویر/ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم

*دلایل افزایش شوری آب قم

نظرزاده در خصوص دلایل افزایش شوری آب قم در برخی از مقاطع سال، گفت: شاخص شوری آب سرشاخه دز و سد کوچری حدود ۴۰۰ است در حالی که شاخص شوری آب سد ۱۵ خرداد ۴۵۰۰ و چاه‌های علی آباد حدود ۲۵۰۰ است.

وی افزود: در مقاطعی از سال به دلیل افزایش مصرف آب ناگزیر به استفاده از منابع آب زیرزمینی و سد ۱۵ خرداد هستیم و چاه‌های داخل شهر، سد ۱۵ خرداد و چاه‌های منطقه علی آباد وارد مدار می‌شوند که موجب کاهش کیفیت و شوری آب در شهر قم می‌شود.

*افزایش سهم آب قم از سد کوچری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از افزایش سهمیه آب استان قم از سد کوچری خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده و مساعدت وزارت نیرو، حجم آب تخصیص‌یافته به قم در سال آبی جاری از ۸۷ میلیون متر مکعب به ۱۰۳ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

تصاویر/ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم

*کیفیت آب قم ربطی به بالاشهر و پایین‌شهر ندارد 

نظرزاده در خصوص این چرا کیفیت آب مناطق قم متفاوت است و ساکنان برخی مناطق شهری قم از آب باکیفیت‌تری برخوردارند، گفت: برخی محله‌های قم نظیر پردیسان، شهرک قدس و بخشی از بنیاد به دلیل اینکه در مسیر ورود آب از سرشاخه‌های دز هستند آب باکیفیت‌تری دارند ولی مناطق پایین‌دست آبی باکیفیت پایین‌تر دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه پایین‌ترین کیفیت آب استان در منطقه باجک و خیابان ساحلی است، تصریح کرد: کیفیت آب مناطق قم ارتباطی با بالاشهر و پایین شهر ندارد، آب منطقه نیروگاه و محله شادقلی‌خان با آب سالاریه تفاوتی ندارد، باید رینگ‌های شرقی و غربی شهر قم نیز تکمیل شوند تا توزیع آب در همه مناطق عادلانه باشد.

تصاویر/ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم

*تأثیر مستقیم افزایش جمعیت بر کاهش کیفیت آب قم 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: با افتتاح سایت‌های جدید نهضت ملی مسکن در شهرک پرنیان و طایقان و بارگذاری جمعیتی جدید قطعاً از کیفیت آب شهر نیز کاسته خواهد شد و میزان مصرف نیز افزایش خواهد یافت.

نظرزاده افزود: با افتتاح طرح‌های جدید مسکن در استان، حدود ۲۵ میلیون متر مکعب به نیاز آب شهر قم اضافه می‌شود و مصرف آب قم قطعاً زیاد خواهد شد و برای آینده باید دنبال تأمین آب باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از طرح‌های در حال بررسی احداث سد جدیدی در اطراف سرشاخه‌های دز است که با کنترل حجم سیلاب‌ها و آب باران، سهم آب دریافتی استان به سالانه ۱۷۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد.

تصاویر/ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم

*قمی‌ها پرمصرف نیستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه در خصوص سرانه مصرف آب در قم، گفت: سرانه مصرف آب خانگی حدود ۱۵۹ لیتر در روز برای هر نفر است که میانگین کشوری نیز تقریباً همین عدد است و استاندارد جهانی نیز ۱۳۰ لیتر در روز است، اگرچه ما از میانگین کشوری بالاتر نیستیم اما باید توجه داشته باشیم که قم یک استان کویری و خشک است و سرانه مصرف را باید تا جای ممکن کاهش دهیم.

نظرزاده اضافه کرد: در بخش شهری ۵۸ درصد مردم قم درست مصرف می‌کنند، ۳۰ درصد تا دو برابر الگو مصرف دارند، حدود ۳ درصد تا سه برابر الگو و یک درصد نیز بیشتر از ۳ برابر الگو مصرف دارند که جرائم خاصی نیز برای این مشترکین در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در بخش روستایی ۳۵ درصد مشترکین زیر الگو، ۲۳ درصد تا دو برابر الگو، ۶ درصد تا سه برابر الگو و متأسفانه ۱۷ درصد بیشتر از سه برابر الگو مصرف می‌کنند.

تصاویر/ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم

نظرزاده در بخش دیگری از این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهور شهید، آبرسانی به ۱۰ هزار روستای محروم بود که در مناطقی از کشور نتایج بسیار خوبی به همراه داشت.

وی با بیان اینکه آبرسانی به روستاهای بخش مرکزی قم نیز در راستای همین طرح به انجام رسید، اظهار داشت: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای در آبرسانی به روستاها انجام شد و ما نیز در راستای اهداف دولت توانستیم اقدامات خوبی را در استان از جمله آبرسانی به روستاهای قمرود به انجام برسانیم و روستاهای باقیمانده نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۶.۲ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش آب سالم و بهداشتی هستند، خاطرنشان کرد: در بخش آبرسانی به روستاها، استان قم نسبت به میانگین کشوری در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به مشکلات کمبود آب در روستاها تصریح کرد: هرچند در تعداد کمی از روستاها با مشکل توزیع آب مواجه هستیم اما بسیاری از روستاها با وجود تأمین بیش از نیاز آب، به علت استفاده در موارد غیرشرب و استفاده غیرمجاز از شبکه با مشکل کمبود روبه‌رو شده‌اند.

تصاویر/ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم

نظرزاده هزینه‌های سنگین و زمان‌بر بودن تأمین آب را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: در تلاش هستیم با اقدامات فنی و کنترل برداشت‌های ناعادلانه و جلوگیری از هدر رفت، از آب موجود بیشترین بهره‌وری را در روستاها داشته باشیم.

وی در ادامه از تولید ۳.۸ مگاوات برق از انرژی آب و ۳۵۰ کیلووات از انرژی خورشیدی در استان خبر داد و گفت: تقریباً ۴۲ درصد برق مورد نیاز تأسیسات آب و فاضلاب از انرژی آب و خورشید تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره بهره گیری از فناوری لوله شکافی برای اجرای شبکه‌های فاضلاب اظهار داشت: در حال حاضر این تکنولوژی بومی‌شده و در قم حدود ۳۵ کیلومتر لوله‌گذاری به این روش اجرا کردیم.

تصاویر/ نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم

وی از امضاء موافقت‌نامه همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری، با موضوع «حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه‌های بهبود و ارتقاء کیفیت “لجن” و فرآوری “لجن” تصفیه‌خانه‌های فاضلاب» خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح به صورت پایلوت توسط شرکت آب و فاضلاب استان قم انجام می شود که به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید و نتایج آن برای کل کشور مثمر ثمر خواهد بود.

نظرزاده حمایت از طرح‌های زیست‌محیطی را از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان برشمرد و در این راستا به استفاده از پساب در مصارف غیر خانگی اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر دانشگاه قم بخش عمده‌ای از آب فضای سبز خود را با استفاده از پساب آبیاری می‌کند.

نوشته های مشابه
شب شعر غدیر در کهک و جعفرآباد برگزار می‌شود
مرحله پایانی قرعه‌کشی خوش حسابان پرداخت عوارض شهرداری قم برگزار می‌شود
انجام طرح مطالعاتی محلات هدف بازآفرینی مناطق ۵ و ۷ قم
برگزاری جشن‌های دهه امامت و ولایت در ۸ بوستان قم
اجرای طرح مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس در سطح پردیسان قم
نشاط اجتماعی و خانواده اولویت شورای شهر قم است
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.