چرا حذف خط دوم متروی قم به نفع پردیسان نیست؟

با توجه به رشد جمعیت، هزینه‌های بلندمدت و نیاز واقعی شهر، به نظر می‌رسد حذف خط دوم مترو به نفع مونوریل تصمیمی شتابزده و غیرتخصصی باشد. مونوریل در صورت اجرا تنها مسیر پردیسان تا حرم مطهر را از طریق مسیر رودخانه طی می کند و اجرای آن در مسیر های اصلی شهری مثل بلوار الغدیر و بلوار امین و خیابان صفائیه غیر ممکن است، در صورتی که بخشی از تردد مردم پردیسان به این خیابان های مهم شهر قم است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چرا حذف خط دوم متروی قم به نفع پردیسان نیست؟
شناسه : 83134 | انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه خبری شهر پردیسان، در حالی که برخی مسئولان استانی و ملی به دنبال جایگزینی خط B متروی قم با سیستم مونوریل هستند، کارشناسان و شهروندان این طرح را غیرکارشناسی و نامناسب با نیازهای آینده شهر می‌دانند. این تصمیم نه تنها مشکلات ترافیکی پردیسان را حل نخواهد کرد، بلکه هزینه‌های سنگینی را بر دوش شهرداری و دولت تحمیل می‌کند.

چرا حذف خط مترو به نفع مونوریل اشتباه است؟
عدم پوشش جمعیتی مناسب
مونوریل ظرفیت حمل مسافر بسیار کمتری نسبت به مترو دارد (حداکثر ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در ساعت در مقایسه با ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در مترو).
با توجه به رشد جمعیت پردیسان و شهرک نهضت ملی مسکن، این سیستم به زودی پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهد بود.
هزینه بالاتر و بازدهی کمتر
 هزینه احداث مونوریل حدود ۱.۵ تا ۲ برابر مترو است، در حالی که طول عمر و کارایی کمتری دارد.
مترو یک سیستم تثبیت‌شده و پایدار است، در حالی که مونوریل در ایران سابقه موفق محدودی دارد مانند مشکلات خط مونوریل اصفهان.
عدم انعطاف در توسعه آینده
خط مترو امکان گسترش به مناطق جدید و افزایش تعداد واگن‌ها را دارد، اما مونوریل چنین قابلیتی ندارد.
در صورت توسعه بیشتر قم به سمت شمال و غرب، مونوریل قادر به پاسخگویی نخواهد بود.
تجربه ناموفق مونوریل در سایر شهرها
 پروژه مونوریل کرمانشاه پس از سال‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده و در برخی شهرها نیز به دلیل هزینه بالا و کارایی کم کنار گذاشته شد.
مترو یا مونوریل؛ کدام یک برای پردیسان مناسب‌تر است؟
با توجه به رشد جمعیت، هزینه‌های بلندمدت و نیاز واقعی شهر، به نظر می‌رسد حذف خط دوم مترو به نفع مونوریل تصمیمی شتابزده و غیرتخصصی باشد. مونوریل در صورت اجرا تنها مسیر پردیسان تا حرم مطهر را از طریق مسیر رودخانه طی می کند و اجرای آن در مسیر های اصلی شهری مثل بلوار الغدیر و بلوار امین و خیابان صفائیه غیر ممکن است، در صورتی که بخشی از تردد مردم پردیسان به این خیابان های مهم شهر قم است.  مسئولان باید به جای جایگزینی نامناسب، بر اجرای مترو به عنوان یک سیستم پایدار و کارآمد تمرکز کنند تا قم را از بحران ترافیک نجات دهند.
نوشته های مشابه
جزئیات وام طرح «ارکیده» بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
وحدت ملی را نباید خدشه‌دار کرد/ تداوم نظام در گروی جلب رضایت مردم است
کمبود فضاهای آموزشی را با کمک مردم برطرف خواهیم کرد/ تمامی ادارات باید به پنل‌های خورشیدی مجهز شوند
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران الگویی موفق برای شبکه بانکی است
اندیشکده قرض‌الحسنه نقطه عطف تعامل با حوزه‌های علمیه است
بانکداری قرض‌الحسنه احیای امر ائمه معصومین(ع) در زمینه اقتصاد اسلامی است
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.