بهسازی ۶ کیلومتر محور بافت تاریخی قم

مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به بهسازی و زیباسازی ۶ کیلومتر از بافت تاریخی، گفت: این اقدام در بهبود ظرفیت‌های گردشگری و افزایش ماندگاری زائران در قم مؤثر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بهسازی ۶ کیلومتر محور بافت تاریخی قم
شناسه : 82475 | انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا خاکی در گفت‌وگویی اظهار داشت: بهسازی بافت تاریخی قم بر اساس توسعه درون‌زای این مناطق در حال انجام است تا اصالت و هویت محلات هدف حفظ شود.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی قم در هسته مرکزی شهر واقع و شامل ۱۰ محله اصلی می‌شود که از دوره قاجاریه شکل‌گرفته‌اند عنوان کرد: محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشقعلی، مسجد جامع، چهارمردان و باغ پنبه، سیدان و گذر ننه عباس از مهم‌ترین این محلات هستند.

مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر، مساحت بافت تاریخی قم را ۲۲۰ هکتار برآورد کرد و گفت: بافت تاریخی از مهم‌ترین نقاط هدف در بازآفرینی شهری قم در کنار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است.

وی ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه شهری قم در بهسازی بافت تاریخی، ایجاد بسترهای لازم برای توسعه گردشگری چندمنظوره در قم و افزایش جاذبه‌های تاریخی در بین زائران و گردشگران است که می‌تواند در نهایت به افزایش ماندگاری مسافران ورودی به قم منتهی شود.

به گفته خاکی، بهسازی محلات فوق‌الذکر علاوه بر حفظ بافت سنتی معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی می‌تواند در تبدیل آن‌ها به یک الگوی مطلوب در طرح‌های شهرسازی جدید بر مبنای سبک زندگی اسلامی تبدیل شود.

وی عنوان کرد: ساماندهی پیرامون بقعه سلطان محمد شریف، یکی از امام‌زادگان مهم درون بافت تاریخی که در راستای تکمیل گذر قلعه، ساماندهی میدان شهید مطهری و تکمیل بازسازی میدان کهنه و بهسازی مسجد جامع که تا میدان کهنه از مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام شهرداری در بهسازی بخشی از بافت تاریخی قم است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر گفت: همچنین پیاده‌راه‌سازی در چهار ضلع حرم مطهر و آرام‌سازی ترافیکی نیز از طرح‌هایی است که در راستای ساماندهی بافت تاریخی قم انجام‌یافته است.

نوشته های مشابه
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
بررسی روند پروژه‌های منطقه یک قم
اجرای ۹۷ پروژه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شهرداری قم
رویکرد نرم‌افزاری و اجتماعی برای برنامه راهبردی سوم شهرداری قم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
پیش‌بینی بودجه تملک فضای سبز در منطقه ۲ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.