برگزاری نخستین همایش معماران قم

نخستین همایش تخصصی معماران استان قم با عنوان «معماری ایران، معمار ایرانی» در پردیس سینمایی بازار شهر برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برگزاری نخستین همایش معماران قم
شناسه : 76639 | انتشار : 30 مهر 1402 - 16:27   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، نخستین همایش تخصصی معماران استان قم به همت انجمن معماران استان قم با حضور مدیران شهری و پیشکسوتان و معماران جوان با عنوان «معماری ایران، معمار ایرانی» در پردیس سینمایی بازار شهر برگزار شد.

برگزاری نخستین همایش معماران قم

*پیگیری خواسته‌های صنفی با محوریت انجمن معماران استان قم

رئیس هیئت مدیره انجمن معماران استان قم از تأسیس «انجمن صنفی معماری، طراحی داخلی و دکوراسیون قم» و انتخاب هیئت مدیره خبر داد و از معماران درخواست کرد مشارکت بیشتری برای تداوم فعالیت‌های انجمن داشته باشند.

مهندس امید بشارتی افزود: هدف از تشکیل این انجمن، پیگیری اهداف مشترک، ارتقای معماری شهر و پیگیری بحث‌های تخصصی بود چراکه خواسته‌های صنفی با راه‌اندازی تشکل قانونی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و گروهی، امکان‌پذیر است.

وی گفت: همایش انجمن معماران استان قم به صورت فصلی و نشست‌های دورهمین به طور ماهانه برگزار خواهد شد و از همه معماران شهر دعوت می‌شود تا در این گردهمایی‌ها شرکت کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن معماران استان قم با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان از دوم تا پنجم آبان ماه در نمایشگاه بین‌المللی قم برپا می‌شود، تصریح کرد: در این رویداد برای نخستین‌بار شاهد حضور معماران در نمایشگاه صنعت ساختمان خواهیم بود و هر معمار می‌تواند در قالب سه تابلو، اثر خود را به نمایش بگذارد و درمجموع ۷۰ اثر از معماران قم به نمایش گذاشته خواهد شد.

برگزاری نخستین همایش معماران قم

*معماران به فاکتورهای اصلی شهرسازی توجه کنند

در ادامه مهندس رها اشرفی کارشناس ارشد معماری با تخصص معماری و شهرسازی پایدار و برنده جوایز متعدد جشنواره‌های بین‌المللی، توضیح مختصری از پروژه‌ای در شهرک شهید زین الدین قم و یک پروژه بازسازی شده را ارائه داد.

وی افزود: امنیت، زیبایی، پایبندی به قوانین مباحث اقتصادی و مباحث عرفی از فاکتورهایی است که باید در معماری لحاظ شود.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: توجه به اقلیم و فرهنگ حفظ حریم معماری ایرانی و اسلامی و ساخت خانه‌هایی با حیاط مرکزی در معماری گذشته ایران لحاظ می‌شد اما امروز در نظر گرفته نمی‌شود و به قوانین خوبی که در این حوزه داریم هم درست عمل نمی‌شود.

اشرفی گفت: در برخی موارد به جای تخریب باید بازسازی انجام شود که آسیب کمتری به محیط زیست وارد و ساختار خوب گذشته را حفظ و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

وی بر لزوم توجه به هویت و تاریخ پروژه‌ها تأکید کرد و گفت: معماران در بازسازی برای کوچه‌ها ارزش قائل شوند و در مجموع به نحوی باشد که مردم بتوانند روایت گذشته را در آن مشاهده کنند و هویت شهری و تاریخی را از بین نبریم و طراحی فضای داخلی به بهترین وجه اجرا شود.

برگزاری نخستین همایش معماران قم

*استفاده از طبیعت در ساخت‌وسازها جدی گرفته شود

در ادامه، مسعود حاتمی کارشناسی ارشد معماری و مدیر یک دفتر معماری و برگزیده جشنواره‌های مختلف به سخنرانی پرداخت.

 وی، یک پروژه اجرایی خود در شهر خوانسار را با محوریت ایوان و استفاده از ظرفیت «فضاهای باز رو به طبیعت» تبیین کرد.

این کارشناس ارشد معماری تأکید کرد: معماران در ساخت‌وسازها باید به زیبایی، طبیعت، حریم، کوچه، امنیت، محل سکونت، توجه به اقلیم، ظاهر ساده و جذاب توجه کنند.

*آجر از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی

سپس تیزر شرکت «آجر نماچین» پخش شد که به تاریخچه پیدایش و انواع آجر و استفاده از آن اشاره داشت و درآن گفته شد که در ایران آجر یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی بوده و از لحاظ دوام، تنوع در اندازه و در دسترس بودن، تولید آسان، عایق بودن در برابر گرما و سرما، داشتن همخوانی با سایر مصالح مانند سنگ وگچ و داشتن اصالت ایرانی، جایگاه منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است.

سید مهدی زهیرالدینی نماینده شرکت آجر نماچین نیز اظهار داشت: این شرکت ۵۰ سال تجربه در تولید آجر دارد و با تجهیزات به‌روز و نیروی متخصص فعالیت می‌کند و با استقبال چشمگیر مشتریان در صنعت ساختمان‌سازی مواجه است.

*معماران به تمام جوانب کار بیندیشند

سپس مهندس علی نعمتی کارشناسی ارشد معماری و طراحی داخلی که رزومه موفقی در صنعت ساختمان دارد به تشریح دو پروژه اداری پرداخت و تجربه‌های خود را بیان کرد.

وی گفت: معماران مدنظر داشته باشند تا با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، رعایت ضوابط علمی و به‌روز موجب آسایش کسانی می‌شوند که قرار است در مکانی که آنان طراحی کرده‌اند زندگی کنند، لذا به همه جوانب ریز و درشت از قبیل استحکام کار و نمای معماری ایرانی اصیل باید توجه کرد.

*معماران مصلحت مالک و شهر را در نظر بگیرند

در ادامه امیرحسین شریف‌زاده کارشناس و مدیر یک دفتر معماری به مشکلات و چالش‌های اجرای پروژه‌ها و راهکارهای پیش رو پرداخت.

وی تأکید کرد: معماران باید منفعت مالک پروژه و شهر و مردم را با هم در نظر بگیرند و استفاده درست از زمین و منابع داشته باشند و کارشان را طبق نظر سفارش‌دهنده و در تراز شهر انجام دهند.

*نمای ساختمان‌ها متناسب با جایگاه شهر قم باشد

رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی شهرسازی و معماری شهرداری قم هم در ادامه با بیان اینکه استقبال کم نظیری از نخستین همایش معماران شده که از این بابت خرسندم، گفت: معماران در طراحی‌ها، سیما و منظر شهر را در نظر بگیرند و تنها موقعیت پلاک را که طراحی آن را به ما می‌سپارند در نظر نگیریم بلکه مجاورین پلاک هم در نظر گرفته شوند.

فرهاد یامولا با بیان اینکه معماری باید هماهنگ با بافت شهر باشد، افزود: متأسفانه شاهد هستیم که هر پلاک، ساز خودش را می‌زند و به منظر شهری بی‌توجهی می‌شود و اصالت و فرهنگ در معماری و شهرسازی در نظر گرفته نمی شود.

وی گفت: متأسفانه انواع سبک‌های معماری نمای رومی، پست مدرن، مدرن، یونانی و نماهای من‌درآوردی در شهر وجود دارد و انواع سلیقهها اعمال شده که شهر را نازیبا و نمای منازل و معماری شهر را ناهمگون کرده است.

وی تأکید کرد: معماران در طراحی‌های خود با پلاک‌های مجاور هماهنگی داشته باشند تا پیوستگی معماری شهری از بین نرود.

عضو شورای سیما و منظر استان قم گفت: نماها در قم کنترل نمی‌شد و شاهد نماهای نامناسبی بودیم که با جایگاه و هویت قم همخوانی نداشت؛ لذا اهداف و ضوابط سیما و منظر شهری قم سال ۹۳ تصویب و ابلاغ شد و کمیته نما و شورای عالی سیما و منظر شهری در شهرداری قم با هدف حفظ و تقویت هویت و معماری شهر قم و همخوانی نماها با اقلیم شهر قم تشکیل شد.

وی ادامه داد: این کمیته‌ها ملزم شدند در هشت منطقه شهرداری قم نظارت کنند که دستورات مبحث چهار و کمیسیون ماده پنج و دستورالعمل‌ها و ضوابط در قم عمل شود، زیرا نماها نباید نامتعارف با معماری قم باشد و توصیه ما رعایت اصول تعادل و تقارن در نماست.

دبیر کمیته‌های شهری نما و منظر شهری قم اظهارکرد: جای بسی نگرانی و تأسف است که بسیاری از معماران و حتی مأموران کنترل نقشه در سازمان نظام مهندسی، این دفترچه را مطالعه نکرده و از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

وی گفت:‌ تمام ضوابط عام و خاص حتی فرم پنجره‌ها در دفترچه تفصیلی آمده اما زمانی که با طرح نماها در کمیته نمای شهرداری مخالفت می‌شود می گویند ما اطلاع نداشتیم درصورتی که مقرر شده تا برای نماهایی که مصوبه کمیته نمای شهرداری و سیما ومنظر استان نداشته باشند، پایان کار صادر نشود.

برگزاری نخستین همایش معماران قم

*معرفی اعضای انجمن صنفی معماران استان قم

گفتنی است دکتر محمد سعید محمدی از اعضای هیئت مدیره انجمن معماران استان قم، دبیری این همایش را عهده‌دار بود و اسامی دیگر اعضای هیئت مدیره انجمن معماران قم به شرح زیر است: مهندس امید بشارتی (رئیس هیئت مدیره)، مهندس عباس احمدخانی (نایب رئیس هیئت مدیره)، مهندس معصومه جانقلی (عضو اصلی هیئت مدیره و دبیر)، مهندس جمیله صادقی (عضو اصلی هیئت مدیره)، مهندس احسان داورمنش و مهندس احمد پویامنش (عضو علی‌البدل هیئت مدیره) و مهندس میثم میرزاامینی (بازرس هیئت مدیره).

در پایان این همایش با حضور اعضای هیئت مدیره و حامیان همایش از سخنرانان این گردهمایی قدردانی شد و بخش دیگری از همایش نیز به پرسش و پاسخ و ارائه راهکارها اختصاص یافت.

برگزاری نخستین همایش معماران قم

نوشته های مشابه
تبیین عناصر اساسی مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی
«روز قم» ثبت ملی شد
ضرورت رسیدگی به وضعیت سایت‌های نخاله‌های ساختمانی شهرداری قم
محور قدیم سلفچگان ساوه بهسازی می‌شود
برگزاری ششمین مرحله اردوی «فکر و ذکر» در قم
یازدهمین دوسالانه نگارگری استان قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.