اختصاص ۳۵ میلیارد ریال آگهی دولتی به ۷۰ نشریه سراسری و استانی قم/ ۱۴۱ کانون آگهی و تبلیغاتی در قم فعالیت دارند
حجتالاسلام علی اسماعیلیان امروز در گفتوگو با خبرنگار «شهر بیست» به تشریح عملکرد فعالیتهای حوزه مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم پرداخت و اظهار کرد: نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی اولین رویداد رسانهای بود که در سال گذشته با تلاش جناب آقای محرابی و دیگر همکاران برگزار شد.
وی با بیان اینکه جشنواره ملی مطبوعات دینی در سه بخش حرفهای، موضوعی و نشریات تخصصی حوزه دین اعلام فراخوان شده بود، گفت: افزون بر ۸۰۰ اثر از ۱۹۵ خبرنگار و روزنامهنگار به دبیرخانه ارسال شده بود و برگزیدگان طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم، نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی تجلیل شدند.
*برگزاری دوره آموزش مقدماتی روزنامهنگاری
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به برگزاری دوره آموزش مقدماتی روزنامهنگاری اشاره کرد و افزود: این دوره معتبر به همت اداره مطبوعات و با همکاری خانه مطبوعات در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد و به دلیل محدودیت ثبتنام فقط پذیرای ۲۲ خبرنگار و روزنامهنگار از رسانههای مختلف استان بودیم و گواهی دوره نیز به شرکتکنندگان اعطا شد.
اسماعیلیان تصریح کرد: برگزاری دوره آموزش تکمیلی روزنامهنگاری بهمنظور رشد و تقویت سواد رسانهای در دستور کار قرار دارد.
*مشارکت در جشنواره ابوذر و مهدویت
وی به مشارکت اداره مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری هشتمین جشنواره رسانهای ابوذر استان قم اشاره کرد و گفت: همچنین ادارهکل در برگزاری چهارمین جشنواره ملی مهدویت شامل بخش رسانه، رویداد فوتو ماراتن مهدوی و چاپ کتاب نفیس مجموعه «عکس مهدوی»، نقشآفرینی و مشارکت کرد.
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: مشارکت در برگزاری جشن «روز خبرنگار» که به همت خانه مطبوعات استان ترتیب یافت، از دیگر برنامههای ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در سال ۱۴۰۱ بود.
*حمایت از خانه مطبوعات
اسماعیلیان افزود: یکی از راهبردهای مدیریت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم حمایت از خانه مطبوعات است و بخش قابل توجهی از برنامهها و جشنوارههای رسانهای با محوریت و مدیریت خانه مطبوعات اجرا میشود.
*۵۰۴ رسانه در قم مجوز فعالیت دارند
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ هزار و ۹۹۱ رسانه از سامانه جامع رسانههای کشور مجوز دارند، گفت: استان قم با ۵۰۴ رسانه در سرانه رسانهای در رتبه دوم کشور قرار دارد.
وی تصریح کرد: ۳۰۰ رسانه چاپی، ۹۴ رسانه الکترونیک برخط و ۱۰۹ رسانه الکترونیک غیر برخط در قم مجوز دارند.
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: هماکنون ۷ روزنامه، ۷ هفتهنامه، ۱ دوهفتهنامه، ۲۰ ماهنامه، ۴ دوماهنامه، ۱۱۲ فصلنامه، ۱۴۴ دوفصلنامه، ۵ سالنامه از استان دارای مجوز فعالیت هستند.
اسماعیلیان با بیان اینکه ۳ خبرگزاری و ۹۱ پایگاه خبری از قم مجوز فعالیت گرفتهاند، افزود: دفتر مرکزی ۳ خبرگزاری در قم است و ۸۰ روزنامه سراسری در قم دارای دفتر نمایندگی هستند.
وی به تعداد رسانههای الکترونیک غیر برخط اشاره کرد و گفت: ۶ ماهنامه، ۴۰ فصلنامه، ۶۱ دوفصلنامه، یک سالنامه و یک دوماهنامه در قم مجوز دارند.
*اختصاص ۷۹۶ میلیون تومان یارانه به رسانههای قم
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به یارانههای تخصیص یافته به رسانههای دارای مجوز در قم طی سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: ۵۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به خبرگزاریها و پایگاههای خبری، ۱۶۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به روزنامههای استان و ۹۰ میلیون تومان یارانه به نشریات اختصاص یافته است.
اسماعیلیان افزود: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آگهیهای ثبتی و دولتی به ۷۰ نشریه محلی و سرپرستی روزنامهها در استان قم تعلق گرفت.
*فعالیت ۱۴۱ کانون آگهی و تبلیغاتی در قم
وی در ادامه این گفتوگو از فعالیت ۱۴۱ کانون آگهی و تبلیغاتی در استان قم خبر داد و گفت: در یکسال اخیر پروانه ۳۲ کانون تمدید و مجوز ۱۰ کانون جدید صادر شده است.
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: یکی از وظایف این اداره، تأیید محتوای تبلیغات شهری است و هر محتوایی اجازه نمایش در شهر ندارد.
اسماعیلیان از تلاش برای ساماندهی تبلیغات شهری خبرداد و گفت: نظارتها بر کانونهای آگهی و تبلیغاتی تشدید شده و جلسات مستمری در این رابطه برگزار میشود.
*لزوم همکاری اداره صمت برای ساماندهی اسامی واحدهای صنفی
وی همچنین بر لزوم پاسداشت زبان فارسی و رعایت ممنوعیت استفاده از اسامی بیگانه در اصناف استان تأکید کرد و گفت: به همین منظور بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی تشدید یافته و برای ساماندهی این مسئله نیازمند همکاری بیشتر سازمان صمت هستیم.
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: سال گذشته ۶۲ اخطار به واحدهای صنفی استان در راستای ممنوعیت استفاده از اسامی بیگانه صادر شده و ۲۴۷ نام و طرح تابلوی واحد صنفی مورد تأیید قرار گرفته و مجوز برای آنها صادر شده است.
اسماعیلیان با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و سازمان صمت قم در ساماندهی تبلیغات شهری نقش محوری دارند، گفت: متقاضیان به منظور ایجاد واحد صنفی باید از ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برای انتخاب نام و طرح تابلو استعلام کنند.
*نقش مؤثر رسانههای استان در هدایت افکار عمومی
وی در بخش پایانی این گفتوگو به اغتشاشات و ناآرامیهای سیاسی و موضوع مسمومیتها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رسانههای دارای مجوز استان بیشترین همکاری را در هدایت افکار عمومی داشتند و در انتقال اخبار درست و در عین حال مطالبهگری حقوق مردم و عدالتخواهی معقولانه نقشآفرینی کردند.
رئیس اداره مطبوعات و تبلیغات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تأکید بر اینکه تمامی رسانههای استان در خدمت نظام و انقلاب هستند، افزود: ما نیز معتقد به تکصدایی نیستیم و وجود سلایق مختلف سیاسی را یکی از امتیازات مهم قم میدانیم و از همه گروهها و سلایقی که در مسیر انقلاب و قانون هستند، حمایت میکنیم.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Friday, 29 November , 2024