نشست نقد و بررسی فیلم «چپ، راست» در قم برگزار شد
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، نشست اکران و نقد فیلم «چپ، راست» توسط معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و با حضور حامد محمدی کارگردان، محمد تقی فهیم، رضا درستکار از منتقدان سینما و محسن بدرقه به عنوان مجری در سینما بازار شهر قم برگزار شد.
در نشست بعد از فیلم حامد محمدی کارگردان این فیلم ابراز داشت: به عنوان یک فیلمساز امیدوارم مخاطب با همه زحمتها و این شرایط از دیدن این فیلم دلگیر نباشد و فقط یک لبخند بر لبانش بنشیند.
محمد تقی فهیم منتقد و کارشناس در سخنان خود در مورد این فیلم ابراز داشت: فیلم سینمایی کاری است که ساختن آن زمان میبرد و مثل خبرگزاری، رسانه و فضای مجازی نیست که سریع به دست مردم برسد بلکه در سینما مدتی زمان میبرد تا فیلم حاضر شود و اگر این فیلم ممیزی یا توقیف شود اساساً موضوع از بین میرود و تأثیرگذاری لازم را ندارد و در مورد فیلم «چپ، راست» هم همینگونه است. اگر این فیلم به موقع نمایش داده میشد خیلی بیشتر میتوانست با مخاطب ارتباط برقرار کند و در حال حاضر موضوع این فیلم محلی از اعراب ندارد و مسئله مردم نیست.
فهیم در رابطه با موضوعی که یک کارگردان باید انتخاب کند، بیان داشت: فیلمساز باید باهوش باشد و موضوعی را انتخاب کند که به درد سینما بخورد نه برای رسانهها و فضای مجازی فیلم بسازد. سینما محلی برای پرداختن به موضوعات ژورنالیستی دم دستی نیست مگر اینکه فیلمساز بتواند از این موضوعات روز، درامی خلق کند که ماندگار شود.
این منتقد سینما در مورد سینمای روز دنیا گفت: در سینمای روز دنیا، فیلمی به نام «سگ را بجنبان» میسازند که در این فیلم که در حوزه سیاست ساخته شده مسئله را به قصه و قصه را به نمایش و نمایش را با رویکرد محتوایی و ساختاری تبدیل به اثری می کنند که در تمام دنیا مورد توجه قرار می گیرد و از آن تأثیر میگیرند.
رضا درستکار دیگر منتقد حاضر در جلسه در رابطه با انواع نقد بیان داشت: در ایران برای نقد فیلم سه روش وجود دارد: نقد تعبیری یعنی از یک نشانه ساده شروع به تعبیر و نقد فیلم میکند. نقد تفسیری که بر اساس نشانههایی که وجود دارد فیلم را تفسیر میکند اما بزرگان هنر میگویند نقد تفسیری درست نیست چون از طریق آن به نتیجه نمیرسیم. نقد تأویلی که در آن در عین حالی که ما نگاه و تحلیلمان از این فیلم اخذ میکنیم، انتقام خودمان را هم از ضعفهای فیلم میگیریم.
درستکار در مورد فیلم «چپ، راست» عنوان کرد: فیلم «چپ، راست» را باید بر اساس نقد تأویلی بررسی کنیم. اگر پوسته و ظاهر این فیلم را برداریم، معنا آن اسکلت و ساختار این فیلم است که باقی میماند. در این فیلم بیننده یک قصه ساده میبیند و نباید گرایشات سیاسی جلوی لذتبردن از فیلم را بگیرد.
در ادامه کارگردان «فیلم چپ، راست» در سخنان خود در مورد این فیلم ابراز داشت: این کار در سال ۱۳۹۸ ساخته شده و هیچ کدام از بحثهایی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد مطرح نبود و اگر در زمان خودش پخش میشد بیشتر با مردم ارتباط برقرار میکرد.
حامد محمدی افزود: به عنوان یک فیلمساز امیدوارم مخاطب با همه زحمتها و این شرایط از دیدن این فیلم دلگیر نباشد و فقط یک لبخند بر لبانش بنشیند و ناراحتیهایش کمتر شود و تمام نقدهایی که در رابطه با فیلم گفته شد درست است و میپذیرم و آن را به حساب کمتجربگی بنده بگذارید و ان شاءالله سعی میکنم در کارهای بعدی منتقدان و مخاطبان بیشتر لذت ببرند.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Sunday, 29 December , 2024