تکمیل طولانیترین بلوار شهری در قم
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس حلواییزاده با اشاره به نزدیک شدن زمان افتتاحیه ۲۱۸ پروژه شهری از جمله تونل جمهوری اسلامی (شهدای امنیت) در حد فاصل بلوار امام حسین(ع) تا یادگار امام(ره) اظهار داشت: در بحث طراحی این تونل و پروژه دوسطحه بررسیهای بسیاری صورت گرفت تا بتوانیم با کمترین مشکلات این طرح را به پایان برسانیم.
وی ادامه داد: مهمترین چالش پیش رو بحث سکونتگاه مردم بود و تلاش کردیم تا حداکثر امکان بافت را حفظ کنیم و کمترین تملکات را داشته باشیم.
معاون فنی عمرانی شهرداری قم افزود: بر اساس این الزامات بنا بر این شد که قبل از میدان امام حسین(ع) پروژه به صورت زیرگذر و رمپ پیش رفته و در ادامه به صورت تونل امتداد پیدا کند و پس از آن بنا شد به صورت ترانشه باز از محور یادگار عبور کند.
حلواییزاده در خصوص هزینههای صرف شده در این طرح گفت: مبلغ قرار داد اولیه ۸۷ میلیارد تومان بود که در نهایت به انضمام تعدیلها، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی پروژه شد؛ از این میزان ۱۰ میلیارد تومان مربوط به روشنایی پروژه است.
وی با بیان مشکلاتی که در مسیر احداث این پروژه قرار داشت گفت: در اواسط کار دیدیم یکی از معضلات اصلی بلوار یادگار امام(ره)، وجود برق دکل فشار قوی ۲۳۰ و ۶۳ کیلو ولت و دیگری آب اصلی شرب قم است که مناطق دو و سه و شش را پوشش میدهد؛ که اگر تدبیری برای ساماندهی نمیشد، پروژه زمان و هزینه بیشتری نیاز داشت.
وی با اشاره به واقع شدن این طرح در بافت قدیمی شهر و وجود تاسیسات متعدد از جمله فاضلاب، برق و آب در مسیر گفت: این پروژه طوری طراحی شد که تمام لوله های فاضلاب درون دیوار بتنی حفظ شود و ما کمترین جابه جایی و هزینه را صرف کنیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم یکی دیگر از مهمترین مشکلات این طرح را بحث تملکات و نوسانات نرخ ارز و تورم های پیش رو دانست.
وی از تملک ۹۶ پلاک مسکونی، تجاری، مسجد و حسینه خبر داد و گفت: مدت زمان اولیه عملیات عمرانی که از سال ۹۸ آغاز شد، دو سال تعیین شده بود که با توجه به معارضات تاسیساتی و ملکی پروژه تا حدودی زمان بر شد.
حلواییزاده، تونل جمهوری اسلامی (شهدای امنیت) را طولانی ترین بلوار شهری حال حاضر قم دانست و ابراز داشت: کاهش ترافیک در منطقه و سهولت دسترسی و رفت و آمد مردم از جمله مزیتهای این پروژه است.
وی خاطرنشان کرد: بلوار جمهوری اسلامی به عنوان معبر اتصال شرق به غرب شهر محسوب می شود که از شهرک پردیسان تا انسجام و از آنجا تا میدان نماز و از میدان نماز تا مجموعه پل های ۹ دی و ادامه آن در منطقه دو است که این مناطق را به هم متصل میکند؛ امیدواریم در آینده شاهد تکمیل مسیر و اتصال به کمربند امام علی(ع) باشیم.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Thursday, 19 December , 2024