اجرای «فصل شیدایی» دلیلی بر نادیده گرفتن جایگاه هنرمندان قم نیست/ تمام هزینه این اثر را سازمان اوج تقبل کرده است

تهیه‌کننده سینمایش فصل شیدایی در واکنش به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا از ظرفیت هنرمندان بومی قم برای تولید سینمایش با موضوع شهدای قم استفاده نشده است، گفت: دعوت از یک گروه غیربومی دلیل بر عدم وجود ظرفیت هنری در شهر قم نیست، در ۴۰ سال گذشته گروه‌های بومی در قم کار کرده‌اند و در سال‌های بعد هم کار خواهند کرد اما ما یک بار مهمان شما در قم هستیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اجرای «فصل شیدایی» دلیلی بر نادیده گرفتن جایگاه هنرمندان قم نیست/ تمام هزینه این اثر را سازمان اوج تقبل کرده است
شناسه : 58670 | انتشار : 10 مهر 1401 - 22:15   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، علیرضا کوه‌فر امروز در نشست خبری «سینمایش فصل شیدایی» که در سالن امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، به ساختار این اثر نمایشی اشاره کرد و گفت: «سینمایش» گونه‌ای از نمایش میدانی است که ویژگی‌های منحصر به فردی از حیث وسعت لوکیشن، دکور، نور، آکسسوار صحنه، صوت، موسیقی و جلوه‌های ویژه میدانی دارد و متفاوت از نمایش‌های معمولی است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب (مهنا) با بیان اینکه مشابه مدل سینمایش فصل شیدایی تاکنون ساخته نشده است، افزود: این اثر بازیگر محور نیست و رسالت بوذری، اجرا و روایت این نمایش را برعهده دارد.  

تهیه‌کننده سینمایش فصل شیدایی با اشاره به حضور ۱۵۰ بازیگر و هنرور در این نمایش، گفت: ۱۰۰ نفر سرباز وظیفه به عنوان هنرور و حدود ۵۰ نفر از جوانان قم به عنوان بازیگر در این نمایش حضور خواهند داشت.

کوه‌فر در خصوص استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی قم در این سینمایش، گفت: علاوه بر بازیگران، در بخش‌های مختلفی نظیر گروه کارگردانی شاهد حضور اهالی هنر قم هستیم.       

اجرای «فصل شیدایی» دلیلی بر نادیده گرفتن جایگاه هنرمندان قم نیست/ تمام هزینه این اثر را سازمان اوج تقبل کرده است

وی در خصوص قصه سینمایش فصل شیدایی، عنوان کرد: این نمایش از قصه خلقت حضرت آدم آغاز می‌شود و در قالب سه فصل انبیاء، صدر اسلام و تاریخ معاصر به مروری بر تاریخ و بزنگاه‌های مهم تاریخی می‌پردازد.

تهیه‌کننده سینمایش فصل شیدایی در خصوص تأثیرگذاری بالای این اثر هنری، گفت: این اثر در هر شهری که اجرا شده، جریان‌سازی اجتماعی کرده و شاهد تحول اعتقادی و اخلاقی در بخش‌هایی از مخاطبان بودیم.

کوه‌فر با بیان اینکه کنگره ملی شهدای قم بهانه خوبی برای اجرای فصل شیدایی در این شهر شده است، گفت: از آنجا که یکی از اهداف برگزاری کنگره‌های شهدا، الگوسازی و قهرمان‌پروری و معرفی فرماندهان شهید است، این اتفاق در این اثر هنری کاملاً ملموس است.

وی یکی از ویژگی‌های مهم سینمایش فصل شیدایی را بومی‌سازی عنوان کرد و گفت: بخش‌های مربوط به تاریخ انبیا و صدر اسلام ثابت می‌ماند اما در بخش تاریخ معاصر از جمله رویداد انقلاب و دفاع مقدس، قصه بومی‌سازی می‌شود و به طور مثال در بخش دفاع مقدس، قصه به محوریت شهدای قم و شهید زین‌الدین است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب (مهنا)افزود: البته از آنجا که یکی از رخدادهای مهم قم ورود حضرت معصومه(س) به این شهر است، بخش‌های مربوط به ورود کریمه اهل‌بیت(س) به این شهر و ورود امام رضا(ع) به نیشابور نیز به تصویر کشیده می‌شود.

اجرای «فصل شیدایی» دلیلی بر نادیده گرفتن جایگاه هنرمندان قم نیست/ تمام هزینه این اثر را سازمان اوج تقبل کرده است

کوه‌فر همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا با وجود جایگاه و ظرفیت ویژه هنرمندان تئاتر قم، باید یک گروه غیر بومی به قم بیاید و برای کنگره این کار را اجرا کند، گفت: دعوت از یک گروه غیربومی دلیل بر عدم وجود ظرفیت هنری در شهر قم نیست، ۴۰ سال گذشته گروه‌های بومی در قم کار کرده‌اند و در سال‌های بعد هم کار خواهند کرد اما ما یک بار به شهر شما آمدیم، اگر به بیست شهر دیگر هم رفتیم، دلیل بر این نبوده که آن شهر هم هنرمند بومی نداشته است.

وی تأکید کرد: قطعاً قم یکی از خاستگاه‌های هنرهای نمایشی در کشور است و بزرگانی نظیر کوروش زارعی و حسین پارسایی دارد، ما یک بار مهمان شما در قم شدیم و دلیلی بر این نمی‌شود که در قم هیچ ظرفیتی وجود نداشته است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب (مهنا) افزود: فصل شیدایی به عنوان یک برند شناخته شده در حوزه نمایش مطرح است و در سراسر کشور اجرا داشته است، مثل نمایش «خورشید کاروان» که سال‌هاست در شهرهای مختلف روی صحنه می‌رود.

تهیه‌کننده سینمایش فصل شیدایی در خصوص هزینه‌های این پروژه عظیم، گفت: هزینه‌های این کار را سازمان هنری رسانه‌ای اوج تقبل کرده است و این گونه نیست که در شهر شما بودجه‌ای بوده باشد که هزینه بومی‌های شما نشده باشد، بودجه این اثر از مرکز تأمین شده و سپاه استان میزبان و حامی اجرای این نمایش بوده است.

نوشته های مشابه
جشن خانوادگی اعضای خانه مطبوعات استان قم برگزار شد
جزئیات برپایی نمایشگاه «یاد یاران» در قم
واحدهای مسکونی سایت ۵۶۰ هکتاری قم در سال آینده تکمیل می‌شود
تبیین عناصر اساسی مشارکت در نظام مردم‌سالاری دینی
«روز قم» ثبت ملی شد
ضرورت رسیدگی به وضعیت سایت‌های نخاله‌های ساختمانی شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.