جشنواره ملی «فیلم ۱۷» در قم برگزار می‌شود

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای قم از برگزاری نخستین جشنواره ملی «فیلم ۱۷» به محوریت شهدای قم خبر داد و گفت: در قالب این جشنواره، ۶۰ فیلم مستند از زندگی شهدای قم تولید خواهد شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جشنواره ملی «فیلم ۱۷» در قم برگزار می‌شود
شناسه : 58459 | انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، علی اکبر خوش‌گفتار امروز در نشست خبری نخستین جشنواره ملی «فیلم ۱۷»، از تولید فیلم مستند به عنوان یکی از برنامه‌های ستاد کنگره ملی شهدای قم یاد کرد.

وی تصریح کرد: منظور از شهدای قم شهدای یک صنف و گروه نیست، بلکه شامل ۶۰۹۰ شهید استان در حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، مدافعان امنیت و سلامت و عملیات‌های شمالغرب و حراست از مرزها می‌شود.

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای قم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پیام شهدا را باید با زبان هنر منتقل کرد، گفت: یکی از این هنرها که با عنوان هنر هفتم یاد می‌شود، هنر فیلمسازی و سینماست.

خوش‌گفتار افزود: بر این اساس، ۶۰ فیلم مستند از زندگی شهدای قم تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخش اصلی این جشنواره شامل بخش «الف» و «ب» و «ج» می‌شود، قرارداد تولید آثار مستند گروه‌های «الف» و «ب» با جمعی از فیلمسازان منعقد شده است.

*قدردانی فرمانده سپاه قم از فیلمسازان استان

در ادامه سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه، جشنواره ملی «فیلم ۱۷» را یکی از برنامه‌های شاخص کنگره ملی شهدای قم دانست و اظهار داشت: زمانی که برای برگزاری این جشنواره با رئیس سازمان سینمایی دیدار کردیم، آقای خزاعی تأکید کرد این جشنواره را به شکل ملی برگزار کنید.

وی تصریح کرد: از هنرمندان و سینماگران برای حضور در این جشنواره کمال تشکر را داریم که با زبان هنر، فرهنگ شهدا را به نسل جوان انتقال می‌دهند.

*تولید ۲ هزار دقیقه مستند با موضوع شهدای قم

در بخش دیگری از این نشست، داود جلیلی دبیر جشنواره «فیلم ۱۷» از طراحی شش بخش در این جشنواره خبر داد و گفت: این جشنواره در بخش‌های اصلی، آزاد، ویژه، آنونس و تیزر، اقلام تبلیغی و جنبی برگزار می‌شود.

وی افزود: بخش اصلی مستندهای کنگره در سه گروه «الف»، «ب» و «ج» تولید خواهد شد و بهترین سوژه‌ها را در اختیار بهترین فیلمسازان استان برای ساخت مستند‌های گروه «الف» و «ب» قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: تعدادی از سوژه‌های کنگره باقی مانده بود و تعدادی از فیلمسازان جوان علاقه‌مند بودند که با این موضوعات مستند بسازند اما سوابق‌شان ایجاب می‌کرد در بستر دیگری حمایت شوند، بر این اساس بنا شد آنها داوطلبانه فیلم مستند بسازند و در صورت تأیید هیئت داوران، سازمان فرهنگی شهرداری قم از ۱۷ فیلم تا سقف ۱۷ میلیون تومان حمایت مالی کند.  

دبیر جشنواره «فیلم ۱۷» در ادامه افزود: بخش ویژه جشنواره شامل فیلم‌های مستند با موضوع شهدای بین‌الملل است که اندیشه حرکتی آنها در سیره مقاومت در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت بوده و همچنین خاستگاه و جایگاه پرورش اندیشه آنها از استان قم بوده و یا پیکر پاک این شهدا در شهر قم مدفون شده باشد.

جلیلی یادآور شد: بخش آزاد جشنواره شامل فیلم‌های مستند حداکثر ۳۰ دقیقه‌ای با موضوع رشادت‌ها و حماسه‌های ماندگار ایثارگران انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس در لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب می‌شود که حضور تمام فیلمسازان استان در این بخش آزاد است.

دبیر جشنواره «فیلم ۱۷» درباره زمان برگزاری این جشنواره افزود: فیلمسازان استان تا ۱۰ آبان‌ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، جشنواره به هیچ عنوان حتی برای یک روز تمدید نخواهد شد چراکه بلافاصله آثار باید در هیئت انتخاب بررسی شود.

جلیلی یادآور شد: آثار جشنواره از ۲۳ تا ۲۵ آبان در سینماهای استان رونمایی و اکران می‌شود و ما پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به ۲۰۰۰ دقیقه فیلم مستند در قالب این جشنواره با موضوع شهدای قم تولید شود.

وی در پایان از مشارکت و همراهی «مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی»، «اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم»، «مؤسسه حدیث فتح» و «سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم» قدردانی کرد.

خاطرنشان می‌شود سید احمد طباطبایی‌نژاد رئیس سازمان فرهنگی شهرداری قم، محمد کاظم رضوانی رئیس اداره سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و سردار محسن موحدی رئیس کمیته پیشکسوتان کنگره ملی شهدای استان قم نیز در این نشست حضور داشتند.

علاقه‌مندان می‌توانند متن دقیق فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم ۱۷» را «اینجا» بخوانند.

خبرنگار: محبوبه آقانوری 

نوشته های مشابه
یزدی‌‌ها «قمپز» را شیرین کردند
برگزیدگان جشنواره «نامه نامور» در قم تجلیل شدند
آبیاری سنتی فضای سبز در قم نداریم
خرید ۵۰ دستگاه واگن متروی قم از شرکت پوژن چین
هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی تکمیل دسترسی‌های تونل غدیر
تقدیر از شهردار قم به‌پاس ۲۱ سال تلاش اثرگذار در مدیریت شهری
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.