همایش «آیینگی» در قم برگزار شد
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی قم، همایش شعرخوانی «آیینگی» همزمان با شهادت حضرت رقیه(س) با حضور استاد محمد علی مجاهدی پدر شعر آیینی، مداحان و شاعران آیینی و اعضای محافل ادبی کشور در تالار غدیر ادارهکل کتابخانههای عمومی قم برگزار شد.
در این همایش شاعران آیینی و اعضای محافل ادبی استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم، مهدی توکلیان، سرپرست ادارهکل کتابخانه های عمومی استان قم ضمن خیرمقدم به حاضران در نشست و مهمانان مجازی، گفت: امیدواریم بتوانیم سلسله نشست های آسیب شناسی شعر آیینی که اولین جلسه آن اخیراً با حضور استاد مجاهدی آغاز شد را ادامه دهیم و این نشستها نقش مفید و مؤثری در غنیسازی اشعار آیینی داشته باشد.
محمد علی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور و دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی نیز در این مراسم گفت: ما یک شعر عاشورا داریم و یک شعر عاشورایی و این دو مقوله با هم خیلی متفاوت است؛ ما هر چه مشکل داریم، در زمینه شعر عاشوراست و در زمینه شعر عاشورایی مشکل جدی نداریم. وقتی مقاتل و دیوانهای مختلف را از سده چهارم تا به امروز بررسی می کنیم، نگاه غالب بر فرهنگ عاشورا، قرائت ماتم و عاطفی است و انصافاً هم نمک محافل حسینی گریه و اشک و توسل است و اگر این را از محافل حسینی بگیریم، چیزی باقی نمی ماند؛ اما این همه مسئله نیست و باید به شعور، بیداری، بصیرت و… نیز توجه کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در شعر عاشورا به تدریج حاشیه ها بر متن افزوده شدند، به طوری که متن را کنار زدند و حاشیه به جای متن نشسته است؛ در حالی که جای حاشیه مشخص است. هر چند در سالیان اخیر این مسائل کمتر شده و شعر آیینی راه درستی را می پیماید.
پدر شعر آیینی کشور افزود: چون قلمرو موضوعی شعر عاشورا بسیار گسترده است، هر آنچه در هر منبع روایی، تاریخی و حدیثی آمده است، اجازه ورود به این قلمرو را دارد؛ لذا مطالبی که سرشار از گزافه و خرافه است در شعر عاشورا فراوان است و همین عوامل باعث شد که متأسفانه بعد از انقلاب، با وجود رویشهای عظیمی که داشتیم، ریزشهای کمی نیز صورت گرفت که بیشتر به خاطر رویکرد افراطی به قرائت ماتمی و به فرهنگ عاشورا بود.
مجاهدی در ادامه با اشاره به اهمیت پژوهش و مطالعه در انتخاب و سرودن اشعار آیینی گفت: در شعر آیینی، اصل بر این است که نگاه ما یک نگاه پژوهش محور، محققانه و بر اساس رصد منابع دست اول باشد و این کار مطالعه می خواهد و آسان به دست نمی آید. آب یک رودخانه وقتی ۱۴۰۰ سال از یک مسیر عبور می کند، در سرچشمه آب زلال است اما وقتی به دست ما می رسد ممکن است گل آلود باشد؛ پس باید آن را پالایش کنیم تا زلال شود. باید مطالب اضافی از مطالب عزت آفرین فرهنگ عاشورا جدا شود و در لباس شعر به شیفتگان اهل بیت (ع) ارائه شود.
محمد علی مجاهدی در پایان شعری با عنوان «یک لحظه از من جدا نیست بابای خوبم ببینید» را خواند:
روح بزرگش دمیده است جان در تن کوچک من
سرگرم گفت و شنود است او با من کوچک من
وقتی که شبهای تارم در آرزوی سپیده است
خورشید او میتراود از روزن کوچک من
یک لحظه از من جدا نیست بابای خوبم ببینید
دستان خود حلقه کرده است بر گردن کوچک من
میخواستم از یتیمی، از غربت خود بنالم
دیدم سر خود نهاده است بر دامن کوچک من
گفتم تن زخمیاش را، عریانیاش را ولی آه
دیدم بلند است و، کوتاه پیراهن کوچک من
در این خزان محبت دارم دلی داغپرور
هفتاد و دو لاله رسته از گلشن کوچک من
از کربلا تا مدینه یک دفتر خاطرات است
با رد پایی که مانده است از دشمن کوچک من
دنیا چه بیاعتبار است در پیش چشمی که دیده است
دار الامان جهان را در دامن کوچک من
آنان که بر سینه دارند داغ سفرکردهای را
شاخه گلی میگذارند بر مدفن کوچک من
گفتنی است در این مراسم شاعرانی از آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و قم به شعرخوانی پرداختند.
در این مراسم که با وداع با پیکر مطهر شهید گمنام دفاع مقدس نیز همراه بود، سید احمد شمس و غلامرضا عاصی نیز از پیرغلامان اهلبیت(ع) به مدیحه سرایی و مرثیه خوانی پرداختند.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Friday, 10 January , 2025