بررسی ظرفیتهای کسبوکار در حوزه بازیها
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در یازدهمین جلسه از سلسله وبینارهای درس گفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان که با موضوع «بازی بومی محلی؛ ترجمه فناورانه ارزش ها» و به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در ابتدا با برشمردن برخی بازیهای بومی محلی گفت: هفت سنگ، قلعه بازی، زو و… از جمله بازیهای بومی محلی ما هستند؛ بخش عمده ای از این بازی ها امروز با پیدایش اینترنت از بین رفته است.
وی با بیان تعریفی فناورانه از بازی ادامه داد: فرآیند ارزش آفرینی فرهنگی اجتماعی همراه با تعامل و شادی را بازی میگویند.
قطبی در ادامه با برشمردن مؤلفههای بازی افزود: بازی که در واقع یک فناوری نرم و هویت ساز است، باید شامل مؤلفههایی از جمله پر تحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری، هیجان انگیزی، ریتمیک بودن، دارای تعامل بالا، در بردارنده ارزش فرهنگی و بهره گیری از همه قابلیتهای بدن می باشد.
وی تصریح کرد: تمام بازی ها از جمله بازیهای کوچک نیز باید تحرک داشته باشند؛ متأسفانه امروز، تحرک از میان برخی بازیهای ما از بین رفته است.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: بازی یک فرآیند رها شده نیست؛ بازی در واقع باید شامل یک ابتدا و انتها باشد؛ لذا سناریومندی بازی، ارزش ساز است.
وی اظهار کرد: برخی بازیهای مبتنی بر اسباب بازی، در خلاقیت، پرتحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری و هیجان انگیزی ریتم خاصی ندارند؛ اما می توان گفت که عموم بازی ها دارای ریتم هستند.
قطبی ضمن اشاره به کارکردهای بازی خاطرنشان کرد: اجتماع سازی، تحرک آمیز بودن، شبیه سازی موقعیت شغلی، جامعه پذیری و تعامل اجتماعی، ایجاد دوستی و رفاقت، چرخش یارگیری، تربیت و رشد حواس و تخلیه هیجان مختلف از کارکردهای ارزشی بازی به شمار می روند.
وی بیان کرد: از کارکردهای خوب و مهم بازی می توان به شبیه سازی موقعیت شغلی اشاره کرد؛ در بسیاری از بازی ها می بینیم که کودکان ما به ایفای نقشهای مختلفی مثل دکتر، معلم و کشاورز می پردازند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: تعامل کودکان در بازی به تعامل اجتماعی و جامعه پذیری آن ها منجر می شود؛ امروز یکی از چالشهای رو به روی ما در حوزه فرهنگ، جامعه پذیری افراد می باشد. کودکان در فرآیند جامعه پذیری، نحوه صبحت کردن، درخواست، ارتباط گیری، فرار از تهدید و کمک کردن را می آموزند.
وی تصریح کرد: اکنون سوالی که ما با آن روبه رو می شویم این است که چه ظرفیتهایی در حوزههای کسبوکار در بازی وجود دارد؛ به نظر می آید که اگر ما به بازی های بومی و محلی موجود در کشور خود نگاه کسبوکاری داشته باشیم، می بینیم که ظرفیت ایجاد کسبوکار در آن ها وجود دارد.
قطبی در ادامه بحث به برشمردن ظرفیتها و میدانهای کسبوکار در بازی پرداخت و گفت: طراحی، تولید و عرضه لوازم بازی، آموزش بازی، لیگهای رقابتی و مسابقات، تعمیم المان ها و نمادهای بازی در تولیدات هنری و رسانه، تولید داستان و بازی واره ها، صادرات بازی، بازی نما و روایتگری بازی، بازی درمانی و آموزش از راه بازی از جمله میدانهای کسب و کار در حوزه بازیها به شمار می روند.
وی تأکید کرد: امروزه یکی از میدانهای آموزشی موفق، آموزش بازیهاست؛ ولی متأسفانه ما در این زمینه پیشرفت چشمگیری نداشتیم. لکن بسیاری از مؤسسهها و کارآفرینان میتوانند به این عرصه ورود پیدا کرده و به صورت حضوری و مجازی به آموزش بازیهای مختلف بپردازند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با اشاره به اینکه بازی یک فناوری نرم است به بیان ظرفیتهای ارزشی بازی پرداخت و عنوان داشت: سبک زندگی از ظرفیتهای ارزشی بازی به شمار می رود؛ در حوزه سبک زندگی می توان ارزشهای فرهنگی موجود در سه مقوله خوراک، پوشاک و ارتباطات از راه بازی بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر ظرفیتهای ارزشی بازی، مشاغل نوپدید می باشد؛ از طریق بازی میتوان به آشنایی، آموزش و ترویج مشاغل نوپدید پرداخت.
قطبی افزود: تقاطع بین مجازی و حقیقی که از چالشهای بزرگ این عصر بوده نیز از ظرفیتهای ارزشی بازی به شمار می رود؛ تعامل و تقاطع بین محیط و فضای مجازی با استفاده از چالشهای محیطی و امتداد مجازی می تواند از راه بازی به کودکان منتقل شود.
وی در پایان با تأکید بر ویژگیهای خاص سبک زندگی مدرن به عنوان یکی دیگر از ظرفیتهای ارزشی بازی خاطرنشان کرد: در زندگی مدرن امروز، ما با مقولههای شهرنشینی و آپارتمان نشینی سروکار داریم؛ یکی از راههای آموزش و انتقال فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان نشینی در نسل نو بهره گیری از ظرفیتهای بازی هاست.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
Friday, 10 January , 2025