حمایت‌های وزارت فرهنگ از ناشران بازنگری می‌شود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه کتاب‌های دینی با بحران فروش مواجه هستند، گفت: تجربه نشان داده که حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران نه تنها حمایت مؤثری نبوده، بلکه منجر به افزایش مخاطب نیز نمی‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حمایت‌های وزارت فرهنگ از ناشران بازنگری می‌شود
شناسه : 54739 | انتشار : 25 تیر 1401 - 18:11   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، یاسر احمدوند در دیدار با جمعی از ناشران دینی که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: جمع ناشران دینی را می‌توانیم جمع ارزشمند و نورانی عنوان کنیم که دغدغه تولید محتوای مناسب در جامعه را دارند.

وی با تأکید بر اینکه در تولید نشر دینی در حوزه کودک و نوجوان نیاز به کارهای خلاقانه در تولید محتوا داریم، تصریح کرد شاید باورها براین باشد که فروش نرفتن آثار دینی در راستای کمبود کاغذ است در حالی که همه مسئله چنین نیست و ما باید در تولید محتوای خوب و ترویج آن تلاش کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گاهی پرداختن به حوزه تولید در اولویت‌‎ها جابه‌جا می‌شود و اصولاً نباید کاغذ دغدغه ناشر باشد زیرا عمده هزینه ناشر تولید محتواست.

وی با تاکید براینکه کتاب‌های دینی ما با بحران فروش مواجه هستند، تصریح کرد: باید این مشکل به صورت ریشه‌ای و اساسی بررسی شود و در جایی که لازم است با حمایت و تسهیلات، مشکلات ناشران حوزه دین جبران شود.

احمدوند با اشاره به اینکه خرید کتب ناشران توسط وزارت ارشاد را نمی‌توان حمایت دانست تصریح کرد: این اقدام به نوعی تضییع بیت‌المال است، گاهی اوقات ارائه کاغذ نیز تضییع بیت‌المال است که باید نسبت به این برنامه‌ها تجدید نظر شود.

وی افزود: تجربه نشان داده که حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران نه تنها حمایت مؤثری نبوده است بلکه منجر به افزایش مخاطب نیز نمی‌شود که باید در راستای حمایت درست بازنگری‌هایی صورت بگیرد.

احمدوند گفت: موضوع کاغذ از دغدغه‌های اصلی ناشران کل کشور به شمار می‌رود این در حالی است که قیمت کاغذ در بازار جهانی ۱۲۰۰ دلار است و سال گذشته ۹۰۰ دلار بوده است ولی کمبود کاغذ در بازار وجود ندارد و  کاغذ تحریر بالای ۷۰۰ هزار تن وارد کشور شده است.

وی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذاتاً مکلف به ورود به حوزه کاغذ نیست اما اگر وارد نشود برای ناشران مشکل پیش می‌آید.

احمدوند خاطرنشان کرد: اگر دولت همت کند ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کاغذ برای نشر آموزش و پرورش و ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کاغذ برای نشر کشور تأمین می‌شود.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: دبیرخانه نمایشگاه دین تشکیل می‌شود و جزئیات آن در یک کمیته بررسی می‌شود تا کار اقتصادی خوبی برای ناشران این حوزه انجام شود.

نوشته های مشابه
نمایشگاه «یاد یاران» در قم آغاز به کار کرد
مرکز غیرمجاز دندان‌سازی در قم پلمب شد
برپایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس در نگارستان اشراق
ثبت ۳۳ وقف جدید در قم
جشنواره روایت جهاد استان قم تمدید شد
حضور آتش‌نشانان قمی در مقابل استانداری
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.